آفتاب

ساکنان باستانی تپه جم کشاورز بودند

ساکنان باستانی تپه جم کشاورز بودند

تهران - ایرنا - سرپرست هیأت کاوش و گمانه زنی تپه جم گفت: کشف 40 عدد ابزار سنگی در تپه جم نشان داد ساکنان این محوطه باستانی در گذشته کشاورز بوده اند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا بنی جمالی در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد از کشاورز بودن اهالی تپه جم استان مرکزی خبر داد.
این باستان شناس با اشاره به وسعت و پراکندگی سفال در تپه جم هدف از انجام این پروژه را گاهنگاری نسبی و دقیق از این محوطه اعلام کرد و افزود: با کاوش در این محوطه 10 هزار و 417 قطعه سفال کشف شد که از بین این تعداد زیاد، 250 قطعه سفال طراحی شد.
بنی جمالی تصریح کرد: با مقایسه این سفال ها با نمونه های مشابه پنج دوره، مس و سنگ، مفرغ، اشکانی، ساسانی و متأخر اسلامی برای گاهنگاری محوطه تعیین شد.
وی با اشاره به سایر کشفیات این محوطه گفت: در این فصل 40 ابزار سنگی، تعدادی سرباره، تکه های فلز، ظروف سنگی و پاشنه در سنگی کشف شد که وجود این تعداد ابزار سنگی نشان ازرونق فعالیت کشاورزی در محوطه جم در گذشته دارد.
سرپرست هیأت کاوش و گمانه زنی تپه جم با اشاره به تخریب های صورت گرفته در این محوطه و دشوار بودن کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن افزود: بمنظور کاهش تخریبات و تعرضات کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جم با حفر 50 گمانه در چهار مرحله صورت گرفت.
محوطه جم یکی از بزرگترین محوطه های حاشیه رودخانه لعل واره و یکی از محوطه های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است و در سال 1388 در طرح بررسی باستان شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
کد N1340513

وبگردی