آفتاب

عملکرد تحسین برانگیز ایسلند، نومیدی انگلیس و سرانجام خوب پرتغال در یورو2016

عملکرد تحسین برانگیز ایسلند، نومیدی انگلیس و سرانجام خوب پرتغال در یورو2016

تهران- ایرنا- رقابتهای فوتبال جام ملتهای اروپا (یورو) 2016 در حالی پایان یافت که ایسلند عملکرد تحسین برانگیزی را ارائه کرد، انگلیس نمایش نومیدکننده ای برجای گذاشت، اما در پایان این پرتغال بود که فاتح جام شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای بی بی سی، مسابقات جام ملت های اروپا (یورو2016 ) با تمام هیجان ها و ناکامی ها به پایان رسید و پرتغال قهرمان یورو2016 شد. این جام برای اولین بار با حضور 24 تیم به میزبانی فرانسه برگزار شد.
در دیدار فینال که یکشنبه شب بین تیم های پرتغال و فرانسه در پاریس برگزار شد پرتغال توانست در وقت اضافه با نتیجه یک بر صفر به برتری برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
دیدار فینال در پاریس پایان خوشی را که فرانسه به عنوان میزبان می خواست، برآورده نکرد.
یورو2016 تورنمنتی با لحظات بزرگ و عجیب بود، اما در نهایت آنچه انتظار می رفت، تحقق نیافت.
جام ملتهای اروپا 2016 یک تورنمنت عالی و نمونه محسوب نمی شود. یورو 2016 و پیروزی پرتغال مقابل فرانسه، از نظر بسیاری شایسته چنین پایانی بود و بازتاب یک تورنمنت عادی ، غیرتماشایی و غیرجذاب محسوب می شد.
واقعیت این است که در بسیاری از کشورها به جز پرتغال و شاید ولز و ایسلند، با شور و علاقه در یادها نمی ماند.
در مورد میزبانی مسابقات می توان گفت فضای مسابقات عالی بود. رقابتها با حضور انبوه تماشاگران در ورزشگاههای جدید و مدرن در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شد. بعد از برگزاری این مسابقات، فرانسه یک میزبان عالی قلمداد خواهد شد. ولی درنهایت، این تورنمنت نمایش انفرادی بازیکنان بزرگ بود که با یک نمایش ممتاز خیلی فاصله داشت.
در طول این مدت، در مجموع 51 مسابقه برگزارشد که در 22 دیدار در نیمه اول بدون گل بود؛ هر چند گل های دیر هنگام هیجان را به بازی می آورد. 20 گل در دقیقه 85 به بعد به ثمر رسید.
به جز آخرین روز رقابتهای مرحله گروهی که تیم های سوم گروهها بدنبال راهی برای صعود به یک هشتم نهایی بودند، غالبا احتیاط و محافظه کاری بر مسابقات حاکم بود.
در دور آخر مسابقات مرحله گروهی لحظات نابی رقم خورد، از جمله تساوی 3 بر 3 پرتغال برابر مجارستان که یکی از مهیج ترین مسابقات یورو2016 را به نمایش گذاشت. ایسلند در بازی مقابل اتریش در دقیقه آخر به برتری رسید و باعث شد آرایش تیم ها در مرحله یک هشتم نهایی دچار تغییر شود.
با این نتیجه انگلیس به جای پرتغال با ایسلند روبرو شد که با شکست مقابل ایسلند و حذف این تیم از دور رقابتها همراه شد.
در جریان دیدار فرانسه برابر آلمان در نیمه نهایی، فضای احساسی و هیجان انگیزی در ورزشگاه مارسی حکمفرما بود که با پیروزی فرانسه و حذف قهرمان جام جهانی پایان یافت.
ولز با صعود به مرحله یک چهارم نهایی، توجه همه را جلب کرد. حمایت پرشور هواداران این تیم به عنوان یکی از تصاویر ماندگار این تورنمنت ثبت خواهد شد.
هواداران ایسلند با شعارها و کف زدن های جمعی خود یک تاثیر دایمی گذاشتند که ممکن است فصل بعد هم به سکوهای لیگ برتر انگلیس سرایت کند.
پیروزی ایرلند شمالی برابر اوکراین و برتری دیرهنگام جمهوری ایرلند برابر ایتالیا که آنها را به مرحله یک هشتم نهایی رساند و بدنبال آن دو گروه بزرگ از هواداران فوتبال فرانسه را ترک کردند، از داستانهایی است که بارها و بارها گفته خواهد شد.
در همین حال، سایه تاریک اوباشگری در مسابقات افتتاحیه یورو از جمله حواشی این مسابقات بود. در جریان دیدار انگلیس برابر روسیه در مارسی و قبل و بعد از آن اوباش صحنه های شرم آوری را رقم زدند.
*** عملکرد نومید کننده انگلیس
انگلیس به سرعت راه خروج از فرانسه و یورو2016 را پیدا کرد. این تیم با شکست 2 بر یک برابر ایسلند که شایسته این برد بود، تحقیر شد.
اگر عملکرد انگلیس در جام جهانی 2010 و 2014 را نیز به یورو 2016 اضافه کنید، می بینید که این تیم با ارائه یک نمایش ضعیف خیلی زود از گردونه رقابتها کنار رفت. آنها در جام جهانی 2010 به مرحله یک هشتم نهایی 2010 راه یافتند و در جام جهانی 2014 برزیل نتوانستند از مرحله گروهی فراتر بروند.
حذف انگلیس در فرانسه شرمساری بسیار بزرگتری بود که با استعفای فوری روی هاجسون سرمربی تیم همراه شد. کارزار انگلیس در این رقابتها ضعیف و پراشتباه بود و هاجسون ظاهرا نتوانست بهترین آرایش تیم خود را انتخاب کند. تیم انگلیس که باید عملکردی بسیار بهتر از کسب یک برد از چهار بازی ارائه می کرد هاجسون را نومید کرد. تنها برد انگلیس مقابل ولز بدست آمد. با حذف انگلیس، بار دیگر فضای غمگینی بر این کشور حکمفرما شد.
سوالات در باره تاکتیک روی هاجسون، برنامه های فدراسیون فوتبال انگلیس و اینکه چه کسی جانشین او می شود، موضوع بحث است. فدراسیون فوتبال انگلیس بدنبال یافتن جانشینی برای هاجسون و همچنین پیدا کردن علت ناکامی این تیم در این رقابتها است.
مارتین گلن مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال انگلیس، دیوید گیل نایب رئیس فدراسیون و دن اشورث مدیر فنی تیم به دنبال ارزیابی کامل یورو2016 در داخل و خارج زمین و دلایل ناکامی های اخیر این تیم در تورنمنت های مهم هستند.
سرمربی جدید انگلیس وظیفه تشکیل یک تیم قوی را خواهد داشت. معلوم نیست که آیا سرمربی جدید تا دیدار دوستانه انگلیس در روز اول سپتامبر مشخص می شود یا خیر. انگلیس بعد از آن رقابتهای مقدماتی جام جهانی را در پیش دارد و در اولین دیدار به مصاف اسلواکی می رود.
*** پایان موفقیت آمیز پرتغال
گل دیر هنگام ادر برابر فرانسه در بازی فینال یورو 2016 همه چیز را تغییر داد و در نهایت پرتغال فاتح جام شد. این قهرمانی افتخاری بود که با تاخیر بدست آمد و شادی را بعد از سالها نومیدی نه فقط در میان هواداران تیم در ورزشگاه استاد دوفرانس بلکه در پرتغال حاکم کرد.
پرتغال که در فینال یورو2004 در لیسبون از یونان شکست خورده بود، اکنون احساس فرانسه را در فینال یورو 2016 درک خواهد کرد. پرتغال همچنین در نیمه نهایی جام جهانی 2006، یک چهارم نهایی یورو 2008 و نیمه نهایی یورو2012 شکست خورد. پرتغال در جام جهانی 1966 نیز در مرحله نیمه نهایی در ویمبلی مغلوب انگلیس شد.
اکنون سالها نومیدی پرتغال بسر آمده است. شاگردان فرناندو سانتوس سرمربی پرتغال عمدتا واقع بین و قوی بودند، اما یونان هم که در سال 2004 در لیسبون آنها را شکست داد همین گونه بود. هنگامی که تاریخ فوتبال پرتغال به روز شود، هیچ کس چیزی چیز یک پیروزی تاریخی را به یاد نخواهد آورد.
در آخر، کریستیانو رونالدو کاپیتان تیم که در دیدار فینال به علت مصدومیت از زمین خارج شده بود بازگشت تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. او افتخار بزرگ دیگری را به مدال های لیگ قهرمانان خود اضافه کرده است. او یک بار با منچستریونایتد و دو بار با رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.
رناتو سانچز از طرف یوفا به عنوان بازیکن جوان یورو2016 انتخاب شد. مطمئنا منچستریونایتد به خاطر فروش این هافبک 18 ساله به بایرن مونیخ با 27.5 میلیون پوند افسوس خواهد خورد. ادر نیز اکنون در پرتغال یک قهرمان ملی محسوب می شود. او بعد از گل خود یک اسطوره ورزشی تبدیل خواهد شد.
*** گریژمان
فوتبال اروپا در حال حاضر گروهی از مهاجمان برگزیده را در اختیار دارد که در راس آن لیونل مسی، نیمار و لوئیس سوآرز مهاجمان بارسلونا و کریستیانو رونالدو و گرت بیل در رئال مادرید قرار دارند.
رونالدو و بیل عملکرد درخشانی را در فرانسه به نمایش گذاشتند، ولی کفش طلایی به آنتوان گریژمان مهاجم اتلتیکو مادرید و تیم ملی فرانسه رسید. او با شش گل در آستانه پیوستن به جمع برترین های فوتبال اروپا قرار دارد.
این مهاجم 25 ساله چهره فرانسه در این کارزار محسوب می شد. گریژمان از این عرصه برای اثبات جایگاه خود به عنوان یک بازیکن در رده جهانی استفاده کرد. او وقتی تیم در فشار بود و در مواقع نیاز گلزنی می کرد.
این گریژمان بود که در مرحله یک هشتم نهایی هنگامی که فرانسه یک بر صفر از جمهوری ایرلند عقب بود، با زدن دو گل در نیمه دوم فرانسه را نجات داد. او در مرحله نیمه نهایی نیز با گل های خود در برابر آلمان قهرمان جام جهانی 2014 را حذف کرد.
گریژمان جایگاه ویژه ای در قلب مردم فرانسه دارد، چرا که این تورنمنت به اتحاد یک ملت غم زده بعد از حملات تروریستی در ماه نوامبر که به مرگ 130 نفر انجامید، کمک کرد.
گریژمان یک بازیکن محبوب و با شخصیت و فوق العاده در یورو 2016 بود و آقای گل این تورنمنت شناخته شد.
*** هواداران یورو 2016
تمام مسابقات یورو2016 با حضور پرشور هواداران برگزار شد و تورنمنتی بود که بیشتر هواداران با هم مهربان بودند. هرچند آشوب هواداران در جریان دیدار انگلیس و روسیه را در مارسی نباید نادیده گرفت.
هواداران ایسلند که تیم آنها به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد، شیوه حمایت خاص خود را به نمایش گذاشتند.
در حالی که ممکن است مسابقات یورو 2016 در یادها نماند، اما هواداران این تورنمنت با حمایت های خاص خود به ویژه هواداران تیم های ایسلند، ولز و ایرلند شمالی در خاطره ها می مانند.
تیم ولز از حمایت پرشکوه هواداران خود برخوردار بود. هواداران ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند دریایی از رنگ سبز را بوجود آوردند. هواداران تیم فرانسه نیز اهمیت یورو 2016 را به عنوان یک نیروی متحدکننده نشان دادند.
لحظه به یادماندنی این تورنمنت، واکنش کریستیانو رونالدو در آخرین دقایق فینال یورو 2016 و در آستانه قهرمانی پرتغال لحظه به یاد ماندنی این تورنمنت قلمداد می شود.
آنتوان گریژمان مهاجم فرانسه بازیکن تورنمنت محسوب می شود که از هم اکنون مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.
تیم تورنمنت نیز تیم پرتغال است؛ چرا که این عنوان همیشه به قهرمان تعلق دارد. ولی تیم های ایسلند و ولز به علت نمایش عالی شان باعث افتخار شدند.
ورزشی**1210**1584
کد N1339622

وبگردی