آفتاب

بیماریهای مشترک انسان و حیوان، پر هزینه و آسیب رسان

بیماریهای مشترک انسان و حیوان، پر هزینه و آسیب رسان

یزد - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماریهای مشترک انسان و حیوان از زیان بارترین بیماریهای واگیردار است که سلامت یک کشور را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا 'محمدمهدی گویا' روز سه شنبه در نشست علمی بیماریهای مشترک انسان و حیوان در یزد افزود: این بیماریها نه تنها خسارتهای اقتصادی زیادی را به دنبال دارد بلکه آسیب های فراوانی هم به افراد جامعه وارد می کند و بر روی زندگی آنها هم تاثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه بیماریهای مشترک بین انسان حیوان از جمله بیماریهایی است که کنترل آن دشوار است اظهار کرد: کنترل این دسته از بیماری ها پرهزینه بوده و نیروی انسانی زیادی را هم به خود مشغول می کند.
گویا، کنترل بیماریهای یاد شده با همکاری تمام دستگاهها را ضروری دانست و گفت: اگر تبلیغات محصولات پاستوریزه به شکل صحیح و گسترده صورت نگیرد مطمئنا بیماری ها کنترل نخواهد شد.
وی بر حمایت از کشتارگاههای صنعتی تاکید و با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل ضررهای مالی ناشی از وجود این کشتارگاهها با آن مخالفت می کنند تصریح کرد: این کشتارگاهها نیاز به حمایت جدی مسئولان استانها دارند.
گویا ادامه داد: دامداران، دام خود را برای کشتار به کشتارگاههای صنعتی تحویل دهند زیرا مردم انتظار دارند بر گوشت و فرآورده های دامی نظارت بهداشتی صورت گیرد.
وی 'سالک' را از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان اعلام کرد و گفت: ممکن است این بیماری، مرگ و میر نداشته باشد اما زخم این بیماری، افراد را تا آخر عمر رنج می دهد.
استاندار یزد هم با بیان اینکه مهمترین عامل توسعه، انسان است گفت: توسعه پایدار باید بر مبنای علم و دانش باشد.
سید محمد میرمحمدی با اشاره به اینکه در ارتباط با انسان، مسئله سلامت و دانایی مهم است افزود: اگر انسان، سالم نباشد در دست یافتن به توسعه نمی تواند موثر باشد بنابراین یکی از ابعاد توسعه، انسان سالم است.
وی بر اطلاع رسانی در زمینه عوامل بیماری زا تاکید کرد و افزود: افراد اگر به عواملی که موجب بیماری می شود آگاهی نداشته باشند زودتر در معرض بیماری قرار می گیرند.
میرمحمدی با بیان اینکه خوشبختانه وزارت بهداشت بحث پیشگیری را به طور جدی دنبال می کند گفت: درمان، برخورد انفعالی با بیماری است اما پیشگیری، برخورد هجومی با بیماری هاست و از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در نشست علمی بیماریهای مشترک انسان و حیوان 130 نفر از دامپزشکان ، پزشکان و کارشناسان مسئول بیماری ها و بهداشت محیط استان یزد حضور داشتند.
در این نشست یکروزه در زمینه بیماریهای واگیردار مشترک بین انسان و حیوان بحث و تبادل نظر شد.
2088/6197
کد N1338979

وبگردی