آفتاب

ساخت داربست های مهندسی بافت استخوان با استفاده از نانو ذرات سرامیکی

ساخت داربست های مهندسی بافت استخوان با استفاده از نانو ذرات سرامیکی

تهران- ایرنا- محققان پژوهشکده مواد وانرژی موفق به ساخت داربست های مهندسی بافت استخوان با استحکام بالا با استفاده از نانو ذرات سرامیکی شدند.

به گزارش روزسه شنبه گروه علمی ایرنا ازروابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سعید حصارکی مجری پروژه ' ساخت و بهبود خواص مکانیکی جایگزین های استخوانی کلسیم فسفاتی با استفاده از نانو ذرات اکسیدهای فلزی چقرمه ' درباره انجام این طرح پژوهشی با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی افزود: ایجاد ضایعات استخوانی در افراد به دلایل مختلف همچون بیماری، تصادف، نقص مادرزاد، کیست و تومور باعث از بین رفتن بخشی از استخوان و ایجاد مشکلات فراوان برای افراد می شود.
حصارکی با بیان اینکه دراین ضایعات در واقع فرد درقسمتی از بدن بخشی از استخوان را ندارد گفت: در مهندسی بافت استخوان با استفاده از موادی با ساختار متخلخل بافت از بین رفته را بازسازی می کنند در واقع زمانی که این مواد در بدن افراد گذاشته می شود بافت بدن فرد داخل تخلخل ها رشد کرده و تکمیل آن انجام می شود اما از آنجا که این مواد سرامیکی و با استحکام کم هستند امکان خرد شدگی در آنها زیاد است.
عضوهئیت علمی پژوهشکده مواد وانرژی بیان کرد: در این پروژه در ترکیب این مواد از ساختارهای نانو ذارت استفاده شده که منجر به افزایش استحکام تا 16 برابر شده است، این ترکیبات نانو ذرات سیلیکون کربن و اکسید زیرکنیم هستند که با افزایش استحکام و نوآوری موجود در این طرح برای نخستین بار این پروژه انجام شده است.
وی افزود: ساخت داربست های مهندسی بافت استخوان با استحکام بالا و استفاده از نانو ذرات سرامیکی با موفقیت در حیوانات تست شده و برای کاربردهای انسانی نیازمند انجام آزمایشات تکمیلی در بدن انسان هستیم همچنین تجاری سازی این محصول نیز نیازمند هماهنگی و فعالیت گروهی بین مهندسین مواد و پزشکان است.
علمی (1)** 9340**1440
کد N1338927

وبگردی