آفتاب

برقراری روابط نزدیک‌تر با ایران در راستای منافع ملی آمریکاست

برقراری روابط نزدیک‌تر با ایران در راستای منافع ملی آمریکاست

۷۵ شخصیت برجسته علمی و سیاسی در آمریکا طی نامه‌ای از اوباما خواسته‌اند که با ایجاد ساز و کاری دائمی، کانالی برای برقراری روابط با ایران در سطح معاونین ایجاد کند. آن‌ها عملکرد دولت آمریکا در دستیابی به توافق هسته‌ای و برقراری روابط با ایران را تحسین کردند

به گزارش ایلنا به نقل از مجله پولیتیکو، یک سال بعد از توافق هسته‌ای ایران، گروه‌هایی از هر دو حزب آمریکا، سیاستمداران، دیپلمات‌ها، رهبران نظامی و اساتید دانشگاه در نامه‌ای به دولت آمریکا خواهان ارتباط بیشتر دولت با ایران شدند. 

در این نامه که خطاب به باراک اوباما نوشته شده است، بیش از ۷۵ شخصیت برجسته عملکرد دولت اوباما در دستیابی به توافق هسته‌ای و اصرار رئیس جمهور برای نزدیکی روابط ایران و آمریکا را تحسین کردند. 

امضاءکنندگان این نامه شامل سناتورهای بازنشسته تام داچل، مایک اودال، کارل لوین، بنت جانستون، نانسی کسبوم و همچنین لی همیلتون نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا، ژنرال مریل مک‌پیک رئیس سابق نیروی هوایی آمریکا و لیون کوپر و برتون ریچر برنده جایزه نوبل بوده‌اند. 

در بخش‌هایی از این نامه آمده است که دولت آمریکا باید سیاست‌هایش را در جهت ارتقای شانس برقراری همکاری با ایران توسعه دهد و سعی کند تقابل و نفوذ بیشتر اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد. 

امضاءکنندگان این نامه گفته‌اند که ما خبردار شدیم فرصت‌های موجود برای آزمون علاقه ایران به همکاری مستقیم با آمریکا به دلیل وجود بی‌ثباتی‌هایی در هر دو کشور در سال جاری محدود است. با این وجود برقراری رابطه با ایران باید در دستور کار بلند مدت دولت آمریکا قرار بگیرد. 

این نامه شامل سه نکته حائز اهمیت است که از آن به عنوان ساختار نهادی برای برقراری رابطه با ایران یاد شده است. پیشنهاد امضاءکنندگان شامل لزوم افزایش ظرفیت ارتباطات بین دو کشور جهت کاهش بدفهمی‌ها و مهار درگیری‌ها و ایجاد کانال‌های مستقیم دوجانبه و همیشگی بین وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران برای تسهیل پاسخ به سوالاتی حول لغو تحریم هاست. 

به گزارش پولیتیکو این نامه از باراک اوباما می‌خواهد که کانال مستقیم دیپلماتیکی را در سطح معاونین دو کشور ایجاد کند که در حقیقت این پیشنهاد ابزاری را برای اعمال نفوذ در ایران بدون برقراری روابط شخصی بین وزرای امور خارجه در اختیار دولت بعدی آمریکا قرار می‌دهد. 

این گزارش همچنین از اصرار نویسندگان نامه برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با ایران در خصوص معضلات مشترک بین دو کشور خبر داده و گفته امضا کنندگان نامه این روابط نزدیک‌تر بین دو کشور را در راستای منافع آمریکا خوانده و به دلیل سال‌ها خصومت بین دو کشور به اوباما یا آوری کرده‌اند که لازم است در فرآیند دستیابی به دیپلماسی با ایران صبوری کند. 

این نامه همچنین با خطاب قرار دادن اوباما گفته است: عملکرد او نشان داد، درک درست و واقع گرایی در دیپلماسی می‌تواند منافع امنیت ملی آمریکا را را حفظ کند و از این رو آمریکا به برقراری روابط بیشتر با ایران احتیاج دارد نه کمتر.

 

کد N1338761

وبگردی