آفتاب

نوبخت: قصد برخورد امنیتی با مخالفان دولت را نداریم /دولت خط قرمزی ندارد

نوبخت: قصد برخورد امنیتی با مخالفان دولت را نداریم /دولت خط قرمزی ندارد

سخنگوی دولت گفت: دولت در زمینه پرداخت حقوق‌های نامتعارف فعالانه ضمن عزل برخی مدیران اجازه نخواهد داد عدم تعادل بین پرداخت‌ها و حقوق‌ها ادامه یابد.

به گزارش خبرآنلاین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه اکنون 29 هزار و 599 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات سرمایه گردش از طریق بانک ثبت‌نام کردند، گفت:‌ از این تعداد حدود 6 هزار و 940 واحد به بانک‌ها معرفی شدند.

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری‌ها به شرح زیر است:

*{با اشاره به خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم} تاکنون 6 میلیون و 583 هزار تن گندم به ارزش 8 هزار و 400 میلیارد تومان خریداری شده است. در مجموع ۱۳ نفر از مدیران به دلیل دریافت حقوق نجومی عزل شدند و یا استعفا دادند‎.

*براساس آخرین اطلاعات 456 واحد تولیدی در مرحله معرفی به شعب بانک‌ها برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش در کل کشور هستند

*4200 میلیارد تومان برای ترمیم حقوق کارکنان دولت اختصاص می یابد.

*دولت در زمینه پرداخت حقوق‌های نامتعارف فعالانه وارد عمل شد و ضمن عزل برخی مدیران متخلف این روند را وسعت می‌دهد و اجازه نخواهد داد عدم تعادل بین پرداخت‌ها و حقوق‌ها ادامه یابد.

*آخرین گزارش در مورد خروج ۹۰ هزار تاکسی بود. تا الان حدود ۵۷ هزار خودرو ثبت‌نام شده که همچنان سیاست ما برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه دارد و افراد با تسهیلات ویژه می‌توانند از خودرو نو استفاده کنند.



* در سه ماهه اول سال ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای اصلاح حقوق‌ها اختصاص دادیم، اما این رقم دیده نشد و رضایت ایجاد نکرد.

*فیش‌های نجومی نارضایتی ایجاد کرد. دولت باید این موضوع را ریشه‌کن کند. برخی تغییرات مدیریتی ایجاد شد و این دامنه گسترده می‌شود تا عدم تعادل در حقوق نباشد. دولت به صورت جهت‌دار و با برنامه برای شتاب رشد اقتصادی فعالیت می‌کند و بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم که عمده آن در تیرماه پرداخت شد.

* متاسفانه در قوانین مختلف برخی دستگاه‌ها خود را از قانون خدمات کشوری مستثنا کردند. هیچ دستگاهی نباید تا این حد خود را توجیه کند. این هم در حال اصلاح است، در سال ۹۲ قبل از دولت یازدهم مجمع عمومی بانک مرکزی مصوبه‌ای داشت که از قانون پولی بانکی خواست برای بدهی دولت استفاده کند که میسر نشد و این بدهی ماند. اما الان می‌خواهیم دو تبصره به قانون بودجه فعلی الحاق کنیم. یک بخش دیگر هم که اساسا سرمایه‌شان نا‌کافی است که دولت تلاش کرد نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها اقدام کند. با اینهمه وضع موجود به تولید کمک نمی‌کند و تصویر نگران‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران القا می‌کند.
*صورت‌های مالی بانک‌ها باید اصلاح شود که این اقدام در حال انجام است، دولت با چشم باز این‌ها را می‌داند و برایش برنامه‌ریزی کرده است.
*{در مورد وضعیت برجام با توجه به نخستین سالگرد امضای آن } با توجه به شرایط تحریمی این برجام موفقیت نسبی برای ایران تلقی می‌شود و تندروهای آمریکا و اسراییل از این مساله استقبال نمی‌کنند. این واقعیتی است که نباید بیش از حد به نقاط قوت و ضعف آن پرداخت. مذاکره‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ بود و از حق خود استفاده کردیم، بعد از آن هم فضا آماده شد و ارقامی را از آن‌ها گرفتیم و با تبدیل به ریال، استفاده کردیم.
* یکی از مسایل عمده، تحریم نفتی بود. این تحریم محدود کردن ایران به صادرات یک میلیون بشکه نفت خام مربوط می‌شد. تولید ما در خرداد به دو میلیون و پانصد هزار بشکه افزایش یافت، اما در اینکه یک سلسله تحریم‌های سیاسی وجود داشت، شکی نیست.
* سران کشورهای دنیا برای آمدن به ایران صف کشیدند. ما از هیچ یک از مواضع اصولی خود کوتاه نخواهیم آمد. دولت با قدرت اعلام می‌کند حقی که ملت برای تقویت بنیه دفاعی خود دارد، استفاده کامل می‌کند و محدودیتی را در این زمینه نمی‌پذیریم. همه می‌پذیریم این سرمایه‌گذاری‌ها تا تعیّن قابل لمس پیدا کند، زمان می‌خواهد، البته بخشی هم در نهاد نظارتی شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.
*{ در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایران و فرانسه با توجه به موضوع نشست مجاهدین تغییر می‌کند یا نه}: وزارت خارجه نسبت به این رخداد موضع‌گیری داشت. همین که به یک گروه تروریستی مرده تنفس مصنوعی داده شود، کار بیهوده‌ای است. عربستان هم رویکرد ارتجاعی خود را نشان داد. دست این گروه تا مفرغ در خون مردم انقلابی مردم است. ایران در مورد مبارزه با تروریسم همچنان با این گروه نفاق مواجه می‌شود و هر دولتی به این‌ها کمک کند را محکوم می‌کند.
* این گروهک زمانی به صدام پناه برد و حمایت کشورهای غربی را هم از این گروهک را شاهد بودیم در گذشته هر کشوری از تروریسم به ویژه این گروهک بی‌آبرو حمایت کند، جز خشم ایران چیزی در پی ندارد و دولت این را قویا محکوم می‌کند.
* مردم به دقت مسایل را تعقیب می‌کنند. اگر دولت کاستی را حس کند، با آن مقابله می‌کند و برای مبارزه با فساد مضایقه نخواهد کرد. دولت خط قرمزی برای خود تعیین نمی‌کند و با هر کسی لازم باشد برخورد می‌کند به وقت هم اطلاع رسانی‌ها صورت می‌گیرد.
*{در مورد مطرح شدن موضوع عضویت در اف‌ای تی اف را توسط عراقچی} آنچه که موضع ایران است شفاف و روشن است ما برای احقاق حق خود و بینش مان نسبت به مواضع منطقه کوتاه نمی‌آییم، اما از فرصت‌ها برای تبیین درست مساله استفاده می‌کنیم به جای درشت‌گویی با مواضع منطقی حقوق خود را استیفا می‌کنیم اگر قرار است برای توافق د این زمینه‌های چیزی تغییر کند این موضع غیرعقلانی طرف مقابل است که باید تغییر کند.
*{ در موضوع پیامک تهدید خبرنگاران} وزارت اطلاعات موضع خود را بیان کرد و سیستم اطلاعاتی ما انقدر قوی است که عامل این پیامک را شناسایی کند و از تکرار آن جلوگیری کند.
*{در مورد استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی} حق نمایندگان است. اگر این اتفاق بیفتد اولین استیضاح نهاد تقنینی نیست، دولت هم از وزرایش دفاع می‌کند اینکه پنجاه یا شصت نفر نظر متفاوتی داشته باشند، طبیعی است این فرصت خوبی است وزرا خدمات خود را بیشتر توضیح دهند.
*{در مورد تشکیل اتاق فکر عیله دولت} اینکه دولت مخالفانی دارد واقعیت است. دولت قصد برخورد اطلاعاتی و امنیتی با مخالفان ندارد و خود را مقید به برخورد نمی‌دانیم و مسائل را به مردم فهیم واسپاری می‌کنیم که با دقت مسایل را در نظر دارند به جای مقابله ترجیح می‌دهیم وقت خود را صرف امور جاری کشور کنیم.
*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیات وزیران نامه‌ای داشت که نیروی انتظامی حق دخالت در کنسرت‌ها را ندارد} در این مورد دوم اطلاع ندارم اگر پاسخی رسیده باشد و مصوبه هیات وزیران باشد، منتظر پاسخ یک دستگاه نمی‌مانیم.

*به صورت آزمایشی قانون خدمات کشوری اجرا شده بود اما با این اتفاق نظام پرداخت‌ها رو دوباره بازبینی می‌کنیم.
*{در خصوص وعده دولت در انتشار قراردادهای دولتی از اول تیر} مصوبه بعدی پیش آمده این امر واسپاری به وزارت صنعت شده و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


*{در خصوص وعده دولت در انتشار قراردادهای دولتی از اول تیر} مصوبه بعدی پیش آمده این امر واسپاری به وزارت صنعت شده و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد



*{ در مورد قراردادهای بویینگ و موضوع طرح شده حمل سلاح توسط این هواپیما‌ها} این موضوع هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است و در زمان مقرر موضع‌گیری می‌کنم. محل نوسازی ناوگان هوایی‌ ما فقط بویینگ نبود و فرصت‌های لازم را برای نوسازی ناوگان هوایی در اختیار داریم.
*{درباره موضوع قصور تیم پزشکی کیارستمی} باید از وزیر بهداشت تقاضا کنیم در این‌باره پاسخگو باشد.
*{در مورد شایعه تغییر در تیم اطلاع‌رسانی دولت} من در جلسات شورای عالی اطلاع رسانی شرکت می‌کنم و می‌دانم آنها فعال عمل می‌کنند. بسیاری از سر دلسوزی می‌بینند طرف مقابل هیچ خط قرمزی برای حمله به دولت ندارد، اما این ساست ما نیست امیدواریم مسائل متناسب با انتظارات باشد.
*{در مورد اظهارات قالیباف که گفت دولت در این سه سال حتی یک اتوبوس هم به شهرداری نداد} برای نوسازی ناوگان شهری اول از تاکسیرانی شروع کردیم و رقمی که در اختیار شهرداری در این مورد صورت می‌گیرد را اطلاع رسانی می‌کنیم.
*{در خصوص نظارت دولت بر شهرداری‌ } قوه مجریه محدودیت‌هایی در این رابطه دارد، اما می‌تواند گزارش‌ها را از دستگاه‌های نظارتی بگیرد. ضمن اینکه سالانه به شهرداری‌ها کمک می‌کنیم.
*رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد استخدام قهرمانان المپیک گفت: از وزیر ورزش می‌خواهم در اولین فرصت اطلاع‌رسانی در استخدام قهرمانان المپیک اطلاع رسانی کند.
*{در مورد اصلاحیه بودجه برای حذف یارانه بگیران} در برنامه آمده سه دهک درآمدی حذف شوند، حتی اگر یک نفر دریافت کند مجرم است و باید تحت پیگرد قرار گیرد که ما با این موضوع مخالفیم.
*با دو نرخی شدن بنزین مخالفیم.
*{د مورد بحث پیش‌آمده مبنی بر کاهش بودجه دفاعی } در تبصره ۲۲ حکمی آمده که طی آن اقدام شد. برخی فکر کردند این برای سال آینده است اما چنین چیزی وجود ندارد. علامت‌دهی‌هایی شده که واقعیت نداشت. اینکه گفته شود دولت بودجه دفاعی را کاهش داده حرف بی‌حسابی است.
*در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، این تصمیم دولت انگلیس است که ماهم به آن احترام می‌گذاریم و موضع خاصی نداریم.
*{در مورد تهمت به برادر رییس‌جمهور و دولت} به‌جای این مسائل اگر کسی حرفی دارد، مشخص بگوید. در مورد موضوعاتی که تعمدا تهمت‌زنی است اخیر در سازمان مدیریت به قوه قضاییه مراجعه کردیم. کسی به جای اینکه بخواهد بگم‌بگم کند، مستندات خود را به قوه قضاییه بدهد. تشویش اذهان عمومی اقدامی مجرمانه است.
کد N1338682

وبگردی