آفتاب

آسیب های اجتماعی حوزه کودکان نیازمند واکنشی ملی/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

آسیب های اجتماعی حوزه کودکان نیازمند واکنشی ملی/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- رسیدگی به وضعیت کودکان کار و بی هویت؛ خدمات پزشکی و میزان پوشش بیمه و اعتیاد به مواد مخدر و تاثیر های این معضل بر جامعه؛ از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز سه شنبه 22 تیر 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون رسیدگی به وضعیت کودکان بی هویت، معتاد و کودکان کار پرداخت و این امر را از زاویه های مختلف مورد کنکاش قرار داد. گرانی هزینه های درمان و اهمیت بیمه های درمانی مساله دیگری که روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند و اعتیاد از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

** کودکان و آسیب های اجتماعی
کودکان به عنوان آسیب پذیرترین قشر در جامعه نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر هستند. اهمیت این مقوله باعث شد که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی سرنوشت کودکان کار، معتاد و بی هویت را مورد بررسی قرار دهند.
روزنامه «فرهیختگان» در گزارش خبری با عنوان «سرنوشت نوزادان مادران معتاد در دست دستگاه قضایی»، نوشت: بیمارستان ها باید درباره کوکان بی هویت و کودکانی که از مادران معتاد یا کارتن خواب به دنیا می آیند، از دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف آنها اجازه بگیرد. در حالی که چندی پیش معاون سازمان بهزیستی کشور به «فرهیختگان» خبر داده بود طبق توافقات انجام شده، بیمارستان ها این کودکان را تحویل بهزیستی می دهند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در این باره گفته است: «در چنین مباحثی هر گاه بیمارستانی به مانعی برخورد کند، از مراجع قضایی برای حل موضوع کمک گرفته می شود.» این موضوع باعث می شود تا صدور دستور قضایی، که مدت زیادی طول می کشد، کودک در اختیار مادر معتاد باشد یا بلاتکلیف بماند. در همین حال ممکن است مادر معتاد به همراه نوزادش از بیمارستان فرار کند.
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «سرانجام کودکان بی هویت در بیمارستان ها چه می شود؟»، نوشت: محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت درباره چگونگی پذیرش و درمان مادران معتاد و کارتن خواب که برای زایمان به بیمارستان های حاشیه شهرها مراجعه می کنند، با تاکید بر اینکه ما هیچ کس را از درب بیمارستان برنمی گردانیم، گفت: بیمارستان های دولتی، پناه مردم و بیماران هستند.
در ادامه این مطلب آمده است: وی درباره مادران کارتن خوابی که برای زایمان به بیمارستان ها مراجعه می کنند، اظهار کرد: باید اعلام کنم که در زمینه مادران کارتن خوابی که در بیمارستان زایمان می کنند، روال قانونی خاص وجود دارد. یعنی اگر هویت نوزاد از نظر قانونی مشکل داشته باشد، این محاکم قضائی هستند که در این زمینه تعیین تکلیف می کنند و ما از این نظر تابع نظر پزشکی قانونی هستیم.
روزنامه «جام جم» در گفت وگویی با کارشناسان عنوان «کودکان کار، کودکان فراموشی»، را منتشر کرد و در این باره نوشت: آنها امسال در کلانشهر ها بیشتر شده اند همان طور که حرف و حدیث ها برای سامان دادنشان بیشتر شده است. خیابان ها فریاد می زنند، چهارراه ها، مهر تائید؛ تعداد کودکان کار افزایش یافته و سن آنها در حال کاهش است، اما این اتفاق جدی گرفته نمی شود؛ این را از حضور کودکان کار و خیابان در معابر شهر می توان فهمید، نیازی به سند یا ارائه آمار نیست، چراکه مشاهدات شهروندان و تصاویر غم انگیزی که آنها از رنج کودکان کار در شبکه های اجتماعی دست به دست می کنند، این مساله را اثبات می کند.
نویسنده در ادامه می نویسد: کارشناسان نیز از بحرانی شدن این اتفاق پرده بر می دارند و ازاین می گویند که مشکلات اقتصادی در سایه تمایل نداشتن دستگاه های مسئول به کار فرابخشی شرایط را برای حضور کودکان کار در خیابان و کارگاه های زیرزمینی فراهم کرده است.
روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی با عنوان «مراجع قضایی سرانجام کودکان بی هویت در بیمارستان ها را مشخص می کنند»، نوشت: معاون درمان وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برخورد بیمارستان ها با مادران معتاد و کارتن خوابی که برای زایمان به این مراکز مراجعه می کنند، گفت: در چنین مباحثی هر گاه بیمارستانی به مانعی برخورد کند، از مراجع قضایی برای حل موضوع کمک گرفته می شود.
در ادامه این مطلب می خوانیم: محمد آقاجانی با بیان اینکه البته با اجرای بیمه همگانی که در قالب طرح تحول سلامت انجام شد، مشکلات در این زمینه کمتر شده است، افزود: این درحالیست که متاسفانه هنوز افرادی هستند که فاقد هویت بوده و در عین حال از نظر بیمه هم دچار مشکل هستند.

** وضعیت خدمات پزشکی و بیمه های درمانی
وضعیت خدمات پزشکی در کشور و همچنین ضرورت افزایش میزان پوشش بیمه ها موضوعی بود که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش هایی مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «سلامت دهان و دندان قربانی گرانی»، نوشت: شاخص های سلامت بهداشت دهان و دندان در ایران چندان مطلوب نیست. در کشور فقط یک درصد جمعیت در سنین 34 تا 45 سال دهان سالم و بدون دندان پوسیده دارند و سالانه حدود دومیلیون و 200هزار دندان کشیده می شود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: پس با این تفاسیر می توان از وضعیت بهداشت دهان و دندان کشور به بروز بسیاری از بیماری های گوارشی، لثه، قلبی و عروق، پوکی استخوان و... پی برد. متاسفانه درباره پیشگیری و رعایت بهداشت به دلیل فرهنگ غالب و نادرستی در کشور ما مردم پس از ایجاد مشکل، به دنبال راه حل آن هستند، از این رو مراجعه مردم و توجه بیشتر آنها به بخش درمان است تا مراقبت های پیشگیرانه. بنابراین به نظر می رسد در حوزه پیشگیری آن چنان که باید به این مساله اهمیت داده نشده است.
روزنامه آرمان همچنین در یادداشتی با عنوان «بیماری روانی بیمه شود»، آورد: تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی در نظام روانشناسی با توجه به تخصص فرد، تنوع خدمات و زمان متفاوت است. برای مثال تعرفه خدمات برای فردی با تحصیلات فوق لیسانس 60 هزار تومان است و برای یک استاد دانشگاه نیز این تعرفه 90- 95 هزار تومان بوده که بالاترین سقف تعرفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. با این وجود، این پول را افراد مراجعه کننده از جیب خود پرداخت می کنند.
نگارنده در این یادداشت می افزاید: با وجود آنکه سال هاست بحث بیمه و خدمات مشاوره مطرح است و بیمه بیماری روانی موضوعی جدی است، باید در این زمینه فکر اساسی صورت بگیرد، چون همگی ما تردید نداریم و تقریبا ضرورت آن را درک می کنیم که مشکلات روانشناسی، مسائل سلامت روان و مواردی مانند آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، گریبان مردم را خواهد گرفت. اگر در گرفتن خدمات مشاوره، روانشناسی و روانپزشکی فکری نکنیم و افراد به دلیل عدم تمکن مالی نتوانند به موقع برای دریافت خدمات مراجعه کنند، هزینه های اقتصادی زیادی به خانواده ها تحمیل می شود و قطعا سلامت روانی جامعه تهدید خواهد شد.
روزنامه «رسالت» با درج عنوان «جریمه ناچیز نمی تواند مانع ازخطاهای پزشکی شود»، نوشت: نایب رئیس کمیسیون قضائی وحقوقی مجلس با بیان اینکه مجازات های موجود در حوزه خطاهای پزشکی بازدارنده نیست، گفت: همواره تلاش شده تا با دید اغماض به این موارد نگریسته شود به گونه ای که با جریمه یا تخفیف، پرونده تخلف مختومه شده است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: یحیی کمالی پوردرباره مجازات های درنظرگرفته شده درپی بروزخطاهای پزشکی، افزود: در حوزه خطاهای پزشکی گاهی پزشک با سوءنیت خطایی را مرتکب می شود اما گاهی قصوری درکارنبوده و به دلیل سهل انگاری این خطا رخ می دهد.وی ادامه داد: در شرایطی که پزشک مجموعه مقررات قانونی را درزمینه شغل خود رعایت کند اگر حادثه ای رخ دهد مجازات دامنگیرپزشک نخواهد شد لذا فلسفه وجودی مجازات ها زمانی است که خطای پزشک ناشی از قصور پزشک یا عدم رعایت مقررات نظام پزشکی باشد.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «چرا برخی برای درمان به خارج از کشور می روند؟»، نوشت: همیشه بوده اند افرادی در جامعه ما که برای درمان راهی کشورهای دیگر می شوند. اگرچه این «گردشگر درمانی» از ایران به خارج طی سال های گذشته کم شده، اما همچنان این سفرها انجام می شود به ویژه میان پولدارها و برخی چهره ها که به تازگی نیز خبرهایی در این زمینه در رسانه ها منتشر شد.
در ادامه این گزارش آمده است: کما این که یکی از این چهره ها در یکی از این کشورها دچار 45 درصد فلجی شده بود.آیا مهم ترین دلیل این امر، وجود خطاهای پزشکی در ایران است یا این که ما در درمان سرطان پیشرفته نیستیم؟ همانطور که در ایران خطای پزشکی وجود دارد در دیگر کشورها، حتی در پیشرفته ترین نظام های سلامت از جمله آمریکا شاهد خطای پزشکی هستیم ولی در این کشورها خطای پزشکی در یک تعریف مشخص رسانه ای می شودچون طرح خطاهای پزشکی که امری اجتناب ناپذیر است در هر روز و هر هفته در رسانه ها بیشتر به ضرر بیمار خواهد بود، زیرا بیماران اعتماد خود را به کادر پزشکی از دست می دهند.

** اعتیاد به مواد مخدر و زوال جسم و روان
اعتیاد به مواد مخدر به عنوان مهم ترین آسیب اجتماعی به ویژه در قشر جوان به شمار می رود که نیازمند راهکار اندیشی و اقدام های پیشگیرانه است. اهمیت رسیدگی به این موضوع موجب شد که روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداخته و این مقوله پر اهمیت را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دهند.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «کتامین، مخدر جدید بچه پولدارها»، نوشت: در روزی که آمار تازه ای از مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در ایران منتشر شد، رسانه ها از رواج استفاده از یک نوع مخدر جدید با نام «کتامین» در میان «بچه پولدار ها» خبر دادند. همزمان یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عنوان کرد که اگر آمار مصرف کنندگان تفننی مواد مخدر را لحاظ کنیم، دو میلیون معتاد داریم. این در حالی است که با افزایش میزان مصرف مواد مخدر و کاهش سن مصرف کننده ها، ضربات جبران ناپذیری به جامعه وارد می شود که باید به دنبال راهکاری برای کاهش آن بود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: «کتامین» مخدر جدیدی است که در چند ماه گذشته بین نوجوانان و بچه پولدارها رواج پیدا کرده و مانند کوکائین مصرف می شود. به گزارش ایسنا، مصرف این ماده به مانند مصرف کوکائین است و بعد از مدتی با عوارضی مشابه، مخاط بینی و دندان ها را دچار مشکل می کند. اثرات کوتاه مدت کتامین افزایش ضربان قلب، ابتلا به فشار خون، خواب آلودگی، اثرات غیرقابل بازگشت در مغز، اختلال درک و دوبینی است که در نهایت به توهم می انجامد.
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «وجود ١٦ هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران»، نوشت: محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به جمع آوری حدود ٦٠٠٠ معتاد متجاهر در سطح استان تهران از وجود ١٦ هزار معتاد متجاهر در این استان خبر داد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: سیاوش شهریور، مدیرکل اجتماعی استانداری تهران در گفت وگو با ایلنا از رونمایی طرح آموزش پیشگیری از آزار جنسی به کودکان خبر داد و در تشریح این طرح گفت: ما با توجه به فاجعه ورامین و دختر بچه ای که در آن حادثه مورد تجاوز قرار گرفت، احساس کردیم، بخشی از فاجعه مربوط به عدم وجود آموزش و مهارت های زندگی به افراد به ویژه آموزش های پیشگیری از آزار جنسی به کودکان است که خانواده ها و هم بچه ها اطلاع داشته باشند، تا بتوانند به رویین تنی و دفاع شخصی برسند و آن را آموزش ببینند.
روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان «آخرین آمار اعتیاد در کشور» آورد: احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: تعداد معتادان یک میلیون و 325 هزار نفر برآورد شده که در مجموع، با حساب افرادی که به صورت تفننی مصرف می کنند و وابستگی به مواد ندارند، این تعداد به2 میلیون نفر می رسد.
در ادامه این مطلب آمده است: احمد حاجبی در حاشیه مراسم اهدای گواهی به مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: بیشترین گروه سنی درگیر اعتیاد نیز افراد جوان در دهه های سوم تا چهارم زندگی هستند، اما در سنین مختلف مثل سالمندی و نوجوانی هم وجود دارد.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9368**9131
کد N1338473

وبگردی