آفتاب
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد:

پایان تیرماه آخرین فرصت دریافت مجوز فروش سیگار برای واحدهای صنفی خرده فروش/پیگیری کاهش تعرفه واردات

پایان تیرماه آخرین فرصت دریافت مجوز فروش سیگار برای واحدهای صنفی خرده فروش/پیگیری کاهش تعرفه واردات

تهران- ایرنا- رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: مطابق قانون از ابتدای مردادماه فروش محصولات دخانی فقط از طریق واحدهای صنفی تحت پوشش سه اتحادیه سوپرمارکت، خوار بار و سقط فروشان امکان پذیر است و تحویل سیگار به خرده فروشان فاقد مجوز قطع می شود.

به گزارش ایرنا، « علی اصغر رمزی» امروز(دوشنبه) در نشست خبری افزود: سیگار به عنوان نخستین کالا، کد رهگیری روی آن نصب می شود.
وی یادآورشد: از یک ماه پیش دستورالعمل ایجاد کد رهگیری سیگار به واحدهای تولیدکننده و واردکننده ابلاغ شده و پیش بینی ما این است که از دو ماه آینده اجرایی شود.
وی به چگونگی عرضه سیگار توسط واحدهای صنفی معتبر اشاره کرد و گفت: مجوز فروش سیگار محدود به سه اتحادیه صنفی در بخش خرده فروشی شده است و از ابتدای مردادماه فقط خرده فروشان بخش سوپرمارکت داران، خواروبارفروشان و سقط فروشان امکان عرضه این محصول را به صورت قانونی خواهند داشت.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور درباره وضعیت مبارزه با قاچاق سیگار به کشور گفت: اصلاح سیستم توزیع سیگار در دستور کار است و به واحدهایی که می توانند مجوز خرده فروشی را دریافت کنند شرایط دریافت این مجوز اعلام شده است.
رمزی در ادامه افزود: واحدهای تولیدی یا توزیعی در صورتی که سیگار را به واحدهای بدون مجوز بفروشند مجوزهای آنها نیز باطل می شود و همچنین واحدهای خرده فروشی نیز باید پروانه خود را تا ابتدای مردادماه از طریق سامانه دریافت کنند.
وی در ادامه به آمار واردات سیگار اشاره کرد و گفت: در سال 1391 واردات سیگار به 14 میلیارد نخ رسید اما اکنون در حال افزایش تولید در داخل کشور هستیم و بیش از 80 درصد از برنامه هایی که در این خصوص برنامه ریزی کرده ایم در حال اجرایی شدن است.
به گفته رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، از 19 فروردین یک واحد خارجی راه اندازی شده است؛ ضمن اینکه سه واحد نیز تکمیل و بزودی راه اندازی خواهند شد که همگی از سطح واردات خواهند کاست.
وی، افزایش تعرفه واردات سیگار را منجر به افزایش واردات غیررسمی دانست که اصلاح آن در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا، اوایل تیرماه امسال نیز جلسه ستاد ساماندهی عرضه دخانیات برگزار و مقرر شد شروع طرح برخورد قانونی و پلمب مراکز غیرمجاز عرضه کننده دخانیات که قرار بود از اول تیرماه اجرا شود به دلیل استقبال کم اصناف متقاضی دریافت پروانه فروش سیگار، تا اول مرداد تمدید شد؛ همچنین شهرداری تهران موظف شد، قرارداد اجاره دکه های روزنامه فروشی را که سیگار عرضه می کنند، تمدید نکند.
به گفته سیدکاظم گل گواهی، معاون مرکزاصناف و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطابق قانون فقط دارندگان پروانه سه صنف خواربارفروشان، سقف فروشان و سوپرمارکت ها می تواند پروانه خرده فروشی سیگار را دریافت کنند؛ بنابراین برای صدور این پروانه، سامانه اصناف ایرانیان به صورت آنلاین از دارندگان پروانه این سه صنف ثبت نام می کند و با وارد کردن کد رسته صنفی، پروانه عرضه سیگار 24 ساعته برای آنان صادر می شود.
وی اضافه کرد: تعداد کل دارندگان پروانه سوپر مارکت، خواربارفروشی و سقف فروشی که مجاز به دریافت پروانه فروش سیگار هستند، در کشور210 هزار واحد صنفی است اما در سه ماه گذشته و با وجود اطلاع رسانی انجام شده فقط 10 هزار واحد از این تعداد برای دریافت پروانه فروش سیگار اقدام کرده و مجوز گرفته اند.
گل گواهی گفت: براساس قانون شرکت های فروش عمده دخانیات فقط باید به دارندگان پروانه عرضه دخانیات سیگار بفروشند و این واحدهای مجاز خرده فروشی که حداقل باید 100 متر از مراکز آموزشی، بهداشتی و مذهبی فاصله داشته باشند، نیز حق تبلیغ سیگار، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، فروش نخی سیگار و عرضه سیگار قاچاق را ندارند.
«سیدجواد ذبیح زاده» معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای جرایم پزشکی تهران نیز در این جلسه گفت: باید برخورد قانونی با متخلفان تعریف شود، ضمن اینکه در کنار 210هزار واحد صنفی که می توانند پروانه فروش سیگار بگیرند، هزاران واحد صنفی از جمله دکه های مطبوعاتی هستند که به راحتی سیگار می فروشند و هیچ برخوردی هم با آنان صورت نمی گیرد و لازم است اول با این واحدهای صنفی برخورد شود.
اقتصام** 2023
کد N1337946

وبگردی