آفتاب

پورکیانی: ورزش دانشجویی به دنبال ارتقا سلامت نخبگان جامعه است

پورکیانی: ورزش دانشجویی به دنبال ارتقا سلامت نخبگان جامعه است

تهران - ایرنا - مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویی وزارت علوم گفت: اگر چه بررسی وضعیت سلامت دانشجویان از ابعاد مختلف همیشه مورد توجه این سازمان بوده اما برای ارتقا سلامت قشر تاثیر گذار و نخبگان جامعه طرح پایش سلامت جسمانی دانشجویان آغاز شده است.

محمد پورکیانی در نشست خبری سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان که امروز (دوشنبه) در سازمان امور دانشجویی برگزار شد، افزود: طرح پایش سلامت جسمانی دانشجویان از سال گذشته آغاز شده و برای به دست آوردن نتایج دقیق باید منتظر انجام کامل این طرح در 50 دانشگاه سراسر کشور باشیم.
وی ادامه داد: وقتی نتایج این طرح مشخص شود، ناهنجاری های موجود در وضعیت سلامت دانشجویان به طور کامل تعیین می شود و در چنین شرایطی می توانیم توصیه و راهکارهایی را برای حل این ناهنجاری ها ارایه کرده و برخی از این راهکارها کمترین هزینه ای در بر نخواهد داشت.
به گفته پورکیانی برخی از ناهنجاری ها و مشکلات جسمانی دانشجویان ممکن است با انجام چند حرکت ورزشی یا تغییر در الگوهای رفتاری کاملا مرتفع شود.
سرپرست سابق فدراسیون ورزش های دانشگاهی ادامه داد: بسیاری از راهکارها و توصیه هایی که به دانشجویان ارایه می شود گاهی حتی نیاز به فضا یا امکانات خاص ندارد و با امکانات بسیار اندک می توان برای ارتقا سلامت دانشجویان گام برداشت.
وی به واحد درسی تربیت بدنی یک و دو دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: وقتی آمار و اطلاعات درستی از شرایط جسمانی ورزشکاران در اختیار اداره تربیت بدنی سازمان امور دانشجویی قرار گیرد، این اطلاعات می تواند در اختیار مدرسان یا مسئولان واحد تربیت بدنی دانشگاه ها قرار گیرد تا راهکارهای مناسب را متناسب با هریک از دانشجویان به آنان ارایه کند.

** گرامیداشت روز جهانی ورزش دانشگاهی در ایران
عضو کمیته ورزش سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) افزود: روز ورزش دانشگاهی 30 شهریورماه در جهان برگزار می شود و این روز را نیز در ایران گرامی خواهیم داشت اما با توجه به تاخیر بازگشایی دانشگاه های در ایران این مراسم در با تاخیر و در مهرماه در دانشگاه های سراسر کشور برگزار می شود.
وی همچنین به تعامل خوب سازمان امور دانشجویی وزارت علوم با فدراسیون های و سازمان های مرتبط با ورزش کشور اشاره کرد و گفت: از معاونت استانی وزارت ورزش و جوانان خواستیم تا نماینده ورزش دانشگاه ها در شورای استانی ادارات ورزش و جوانان حضور یابد و در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها تاثیرگذار باشد.
دبیر اجرایی ستاد برگزاری سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور نیز در این نشست گفت: توانمند سازی دانشجویان از جلمه اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و بر همین اساس 400 دانشجو از سراسر کشور به صورت داوطلبانه و در قالب نظام نهضت داوطلب ورزشی برگزاری این المپیاد را به عهده دارند.
حمید رضا طاهری ادامه داد: از دو سال پیش که پرچم المپیاد دانشجویی از دانشگاه شهید بهشتی به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شد، کار آماده سازی این دانشگاه برای برگزاری سیزدهمین المپیاد دانشجویی آغاز شد و توانستیم در این فاصله زمانی فضاهای ورزشی این دانشگاه را استاندارد سازی و افزایش دهیم.
به گفته طاهری در فاصله این دو سال فضای ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد پنج هزار و 500 متر و فضای آموزشی ورزشی این دانشگاه برای میزبانی المپیاد شش هزار متر مربع افزایش یافته است.
دبیر اجرایی ستاد برگزاری المپیاد دانشجویی افزود: برای اولین بار پیست تارتان دوومیدانی برای ورزش دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد احداث شده و برای سیزدهمین دوره المپیاد دانشجویی مورد استفاده قرار می گیرد.
سیزدهمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی به میزبانی پایتخت معنوی ایران مشهد و با حضور 2500 دانشجوی دختر و 3500 دانشجوی در دو مرحله برای دختران و پسران اواخر تیر و مردادماه برگزار خواهد شد.
در این رقابت ها 120 دانشگاه و مرکز آموزشی از سراسر کشور در هشت رشته دختران و 10 رشته پسران با هم رقابت می کنند و هزینه های برگزاری این رقابت ها از طریق ورودی تیم های ورزشی تامین خواهد شد.
رقابت های دختران دانشجو از 27 تیر تا پنجم مردادماه برگزار می شود و پسران دانشجو نیز 11 تا 20 مردادماه به مصاف هم خواهند رفت.
براساس این گزارش نفرات برتر این رقابت ها به اردوهای انتخابی تیم های ملی دانشجویان برای حضور در بیست و نهمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان در چین تایپه دعوت می شوند.
ورزشی **1828**1379
کد N1337688

وبگردی