آفتاب

علم الهدی: فاجعه گوهرشاد در تاریخ کم نظیر بود

علم الهدی: فاجعه گوهرشاد در تاریخ کم نظیر بود

مشهد- ایرنا- امام جمعه مشهد گفت: واقعه گوهرشاد در تاریخ جنایات 200 سال اخیر، فاجعه ای کم نظیر در قتل عام مردم بی دفاع بوده است.

به گزارش ایرنا آیت الله سیداحمد علم الهدی روز دوشنبه در نخستین همایش ملی قیام گوهرشاد افزود: در واقعه 21 تیرماه سال 1314، درهای شبستان های مسجد گوهرشاد بسته شد و انسانهای حق طلب هدف گلوله های مسلسل قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: آن روز مساله سانسور قضیه آنقدر قوی بود که حتی در داخل شهر مشهد نیز ابعاد واقعه به طور مشخص روشن نشد.
وی با تاکید بر اینکه جنایت مسجد گوهرشاد در تمام تاریخ سرکوب گری های 200 سال اخیر حادثه ای بی نظیر در سرکوب جریانهای دینی بود، گفت: این سرکوب یک حرکت نبود بلکه قتل عامی وحشیانه و برنامه ریزی شده با هدف نابودی فرهنگ حجاب و عفاف بود.
وی ادامه داد: در جریان قیام گوهرشاد هدف رضاخان جمع آوری نیروهای انقلابی و فرهنگی در یک نقطه و نابودی آنها با هدف براندازی جریان فرهنگی حجاب و عفاف بود.
آیت الله علم الهدی گفت: در این فاجعه حتی مجروحان حادثه نیز در کنار قربانیان، زنده به گور شدند تا این اندیشه و فرهنگ به طور کلی از بین برود و این حرکت اقدامی حساب شده بود.
وی تاکید کرد: ایده پرداخته شده این فاجعه از طرف دشمن از خارج مرزها به داخل منتقل شده بود.
وی افزود: از گذشته حجاب و تفکر پوشش برای زن به عنوان یک کلیدواژه قطعی در جهت تثبیت ارزش های دینی مطرح بوده و هست که نابودی آن به براندازی دین و اسلام می انجامد.
وی ادامه داد: حجاب یک موضوع فرهنگی است که باید از درون خانواده ها از دوران طفولیت آغاز شود و در همه عرصه های فرهنگی کشور این موضوع باید پیگیری شود.
آیت الله علم الهدی افزود: بی حجابی و ولنگاری بی بند و بار، دروازه و راهی برای دشمنان نظام در براندازی دین است لذا قبل از فرهنگسازی حجاب باید به سراغ پدافند فرهنگی در مقابل بی حجابی برویم.
همایش ملی قیام گوهرشاد با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران به مدت 2 روز در تالار شهر مشهد برگزار برمی شود.
واقعهٔ مسجد گوهرشاد مشهد در21 تیر ماه سال 1314 خورشیدی، از رخدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست ‌وزیری محمدعلی فروغی است و کشتار مردم در این مسجد به حدی بوده که به گفته شاهدان عینی چند کامیون جنازه از صحنه کشتار خارج کرده اند.
این قیام زمانی شکل گرفت که رضاخان دین ‌ستیزی را به اوج رسانده و درصدد بود سنت‌ های مذهبی و قوانین اسلامی را محو و نابود کند و فرهنگ غربی را به جای آن بنشاند.
5132/7505
کد N1336910

وبگردی