آفتاب
«خاک دامنگیر» روی میز تدوین

زندگی بلوچ‌ها زیر ذره‌بین پرویز کلانتری رفت

زندگی بلوچ‌ها زیر ذره‌بین پرویز کلانتری رفت

فیلم مستند «خاک دامنگیر» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی پیروز کلانتری در مرحله تدوین قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز کلانتری پیرامون تولید فیلم مستند «خاک دامنگیر» گفت: سفرهای متعددی به سیستان و بلوچستان داشتم و مثل یک توریست در بازدید از شهرهای این استان، لحظاتی مکث می‌کردم. این فیلم نیز خیلی ساده و روان، لحظاتی روی زندگی بلوچ‌ها مکث و آن را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: «خاک دامنگیر» یک مستند مینیمالیسم است که اطلاعات نمی‌دهد و صرفا به معرفی بلوچستان نمی‌پردازد، بلکه قضاوت را بر عهده مخاطب گذاشته و آنها را به این منطقه دعوت می‌کند.

کلانتری گفت: مردمان بلوچستان زندگی پراکنده‌ای دارند و اجتماع آنها فضایی کوچک‌تر از روستا را تشکیل می‌دهد، زندگی که شبیه به زندگی‌های بین شهری است اما مردمان این سرزمین علی‌رغم تمام محرومیت‌ها و کمبودها با سرخوشی زندگی خود را سپری می‌کنند.

وی تاکید کرد: اغلب افرادی که وارد بلوچستان می‌شود، نگاهی آسیب‌شناسانه به این منطقه دارند و در تلاش هستند که در جهانی پنهان، به دنبال تمدن باشند، در حالی که بلوچستان خود تمدنی کهن دارد.

کلانتری گفت: تصویربرداری این مستند طی دو سفر به بلوچستان در اسفند ۹۴ و اردیبهشت ۹۵ انجام شده و هم اکنون تدوین اولیه این مستند نیز به پایان رسیده است.

عوامل تولید مستند «خاک دامنگیر» عبارتند از پژوهشگر، تهیه‌کننده و کارگردان: پیروز کلانتری، تصویربردار: رضا عبیات، راهنما و مدیرتولید: مازیار مشتاق‌گوهری، تدوین: همیلا موید، صدابردار و صداگذار: امیر کریم، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

کد N1335560

وبگردی