آفتاب

مردم بوسنی و هرزگوین اجساد کشف شده کشته های این کشور را بدرقه کردند

مردم بوسنی و هرزگوین اجساد کشف شده کشته های این کشور را بدرقه کردند

بلگراد-ایرنا- اجساد 125 کشته در جنگ های دهه نود میلادی که در مناطق شرقی بوسنی و هرزگوین یافت شده اند، طی مراسمی برای خاکسپاری در قبرستان شهدای پوتوچاری به سربرنیتسا برده می شوند.

به گزارش ایرنا، کاروانی از مردم بوسنی و هرزگوین در حالی که تابوت این اجساد را در دست دارند از شهر ویسوکو به سمت مزار شهدای پوتوچاری در منطقه سربرنیتسا به راه افتاده اند و در اولین شهر از مسیر خود وارد سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شده انند.
مردم مسلمان سارایوو برای استقبال و وداع با اجساد این کشته ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری بوسنی تجمع کردند.
این اجساد در روز دوشنبه 11 جولای (21 تیرماه) در شهر پوتروچاری در سربرنیتسا دفن می‌شوند.
دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق، قتل عام سربرنیتسا را نسل کشی توصیف کرده است.
'سید حسین رجبی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو نیز با حضور در این مراسم یاد شهدا را گرامی داشت.
اجساد این 125 مسلمان کشته شده در جنگ سربرنیتسا که هویت آنها در طول یک سال گذشته مشخص شده، روز دوشنبه 21 تیرماه در مرکز یادبود پوتوچاری در کنار شش هزار و 241 نفر از قربانیان سربرنیتسا که در چند سال گذشته به خاک سپرده شده اند، دفن می شوند.
تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد یک هزار و 81 جنازه دیگر از قربانیان فاجعه سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.
هر ساله یادبود قربانیان از سوی شهرداری سربرنیتسا و با همکاری دولت ملی بوسنی و هرزگوین و همچنین جامعه اسلامی این کشور گرامی داشته می شود.
خاطر نشان می شود که در سال گذشته به واسطه بیستمن سالگرد این واقعه از طرف کانون مادران داغدار ژپا و سربرنیستا و با همکاری برخی از نهادها این مراسم در سطح گسترده و با برنامه های ویژه ای برگزار شد.
'اکبر ترکان' مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور به نمایندگی از ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم بیستمین سالگرد شهیدان سربرنیستا در سال گذشته در آیین تشییع جنازه 136 تن از شهدای تازه شناسایی شده سربرنیتسا در جنگ بوسنی و هرزگوین حضور داشت.
در راهپیمایی ندای صلح که به منظور نشانه یادبود قربانیان سربرنیتسا از سال 2005 میلادی هر سال برگزار می شود، چندین هزار نفر مسافتی را به طول بیش از 100 کیلومتر که از مسیر جنگی آن زمان می گذرد، برای حضور یافتن در قبرستان پوتوچاری راهپیمایی می کنند.
دولت صربستان در ژوئیه سال 2006 میلادی تمام جنایات جنگی در جنگ های یوگسلاوی سابق را به طور خاص جنایات علیه مسلمانان در سربرنیتسا و صرب ها در منطقه براتوناتس محکوم کرد.
پارلمان صربستان نیز در سال 2010 با تصویب اعلانیه ای جنایات بر مسلمانان در سربرنیتسا در ژوئیه سال 1995 را بر اساس حکم دیوان بین المللی دادگستری محکوم کرد.
دیوان بین المللی دادگستری لاهه در سال 2007 میلادی در حکمی وقایع سربرنیتسا بر مسلمانان را نسل کشی اعلام کرد.
گروهی از نهادهای غیر دولتی در صربستان در سال گذشته با ارسال درخواستی به آدرس رییس جمهوری، دولت و مجلس نمایندگان صربستان خواستار آن شدند که 11 ژوئیه «روز یادبود نسل کشی در سربرنیتسا» اعلام شود.
پارلمان اروپا در 15 ژانویه سال 2009 قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن 11 ژوئیه به عنوان «روز یادبود نسل کشی در سربرنیتسا» اعلام شد.
بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی بر پایه توافقنامه دیتون که میان سران صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین منعقد شد به دو هویت جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.
بوسنی و هرزگوین در سال 1992 میلادی اعلام استقلال کرد.
شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دادند، به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.
بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرمانده نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.
ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.
پس از گذشت چندین سال از این جنایت هولناک «راتکو ملادیچ» در پنجم خرداد سال 1390 شمسی در منطقه ای در شمال صربستان از سوی مأموران ویژه پلیس این کشور دستگیر و دهم خرداد ماه همان سال به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه تحویل داده شد.
«رادوان کاراجییچ» رییس جمهوری پیشین جمهوری صربستان، دیگر متهم اصلی در قتل عام مسلمانان در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین نیز در ژوئیه سال 2008 میلادی در صربستان دستگیر و به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال یافت که محاکمه وی ادامه دارد.
اروپام**436**1144
کد N1334307

وبگردی