آفتاب

الشرق الاوسط : ترکیه مخالف باقی ماندن اسد در دوره انتقالی نیست

الشرق الاوسط : ترکیه مخالف باقی ماندن اسد در دوره انتقالی نیست

تهران-ایرنا- برخی منابع آگاه در وزارت خارجه ترکیه به روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط گفتند که ترکیه با باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت در یک دوره انتقالی مخالفتی ندارد.

الشرق الاوسط نوشت: همزمان با نزدیکی آنکارا به مسکو، برخی منابع ترکیه که اشاره ای به نامشان نشده است،‌ اعلام کردند که ترکیه به سمت و سویی حرکت می کند که مخالفتی با باقی ماندن بشار اسد در قدرت طی یک گذار سیاسی کوتاه مدت ندارد.
این منابع تاکید کردند: موضع آنکارا در قبال نظام سوریه که همان برکناری بشار اسد از قدرت بود، تغییری نکرده است؛ اما توافق با قدرت های بین المللی و در راس آن روسیه و آمریکا بر سر باقی ماندن اسد در قدرت به مدت شش ماه را می پذیرد.
به گفته این منابع، بازنگری ترکیه در سیاست هایش در قبال سوریه در نتیجه تهدید کُردها و ضرر و زیان هایی بوده که ترکیه طی پنج سال گذشته به سبب پافشاری بر موضع خود برای برکناری اسد با آن مواجه شده است.
این منابع همچنین گفتند: ترکیه از ادامه حمایت های آمریکا و روسیه از حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه و شاخه نظامی آن ناراحت و معتقد است که باقی ماندن بشار اسد در قدرت می تواند از تشکیل کشور کردستان در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه که تهدیدی برای ترکیه به شمار می رود، خودداری کند.
در همین راستا دوغو برینچک رئیس حزب الوطن چپگرای ترکیه پیش بینی کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای عادی سازی روابط با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اقدام خواهد کرد و این دو نفر به زودی در مسجد اموی با هم نماز خواهند خواند !
این در حالی است که ترکیه پیش از این و با در پیش گرفتن سیاست هایی بر برکناری بشار اسد از قدرت به عنوان تنها گزینه برای تحقق ثبات در سوریه تاکید داشت.
ترکیه از پنج سال پیش همراه با گروه کشورهای غربی - عربی ضد سوری به ویژه آمریکا، عربستان و انگلیس با حمایت مالی و نظامی از تروریست ها در تلاش برای حکومت در سوریه بود.
دولت ترکیه حدود دو هفته گذشته گام هایی را برای ترمیم مناسبات خود با روسیه و به دنبال آن تغییر موضع در قبال سوریه برداشت.
پس از ارسال نامه عذرخواهی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به ولادیمیر پوتین همتای روسی خود و مذاکره تلفنی سران بعد از هفت ماه سردی روابط به علت ساقط کردن بمب افکن روسی بر فراز سوریه توسط جنگنده ترکیه ای، رسانه ها پیش بینی کردند که با توجه به عملیات تروریستی اخیر در استانبول که 43 کشته و بیش از 180 مجروح برجای گذاشت، رویکردهای آنکارا در برابر تروریست های ضد سوری تغییر خواهد کرد.
خاورم**9329**1144
کد N1334252

وبگردی