آفتاب
رویترز :

جوانترین کشور جهان در معرض خطر جنگ تمام عیار قرار گرفت

جوانترین کشور جهان در معرض خطر جنگ تمام عیار قرار گرفت

تهران - ایرنا - ساعاتی پس از کشته شدن پنج سرباز در جریان درگیری بین جناح های رقیب در سودان جنوبی ، بار دیگر صدای تیراندازی در پایتخت این کشور شنیده شد و نگرانی در مورد فروپاشی فرایند صلح در جوانترین کشور جهان را تشدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از جوبا ، سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماچار رهبر سابق شورشیان که اکنون معاون رئیس جمهوری شده است، خواستار آرامش در خانه دولت شدند جایی که درگیری هنگام مذاکرات آنها از سر گرفته شد.
درگیری پنجشنبه شب بین گروه های وفادار به این دو رهبر سودان جنوبی و تیراندازی روز جمعه نخستین نشانه ها از شعله ور شدن آتش نبردها در جوبا از زمان بازگشت ماچار به پایتخت در ماه آوریل طبق توافقنامه ای برای پایان دادن به جنگ داخلی دوساله این کشور بود.
کارشناسان هشدار می دهند که سودان جنوبی با پنج سال سابقه تشکیل یک کشور با خطر بازگشت به جنگ روبه رو شده است مگر آن که دو طرف سریعا توافقنامه صلح از جمله تضمین ادغام سریع نیروها و خارج کردن رزمندگان رقیب از بسیج عمومی را اجرا کنند.
ماچار در یک کنفرانس خبری مشترک با کی یر گفت :' تمام حرف ما به عموم مردم این است که باید ارامش را حفظ کنند. این رویداد نیز کنترل خواهد شد و سپس تدابیری برای اعاده صلح اتخاذ خواهد گردید . '
یک شاهد عینی به رویترز گفته است که درگیری ظاهرا در منطقه ای در اطراف خانه دولت رخ داده و دود فضای شهر را پوشانده است .
شبک ** 1403 *1917
کد N1332885

وبگردی