آفتاب

اجلاس ناتو در لهستان نمایش قدرت در بابر روسیه در بالکان

اجلاس ناتو در لهستان نمایش قدرت در بابر روسیه در بالکان

بلگراد-ایرنا- اجلاس دو روزه سران پیمان اتلانتیک شمالی 'ناتو' در ورشو پایتخت لهستان نشانگر این است که این سازمان نظامی به رغم هشدارهای روسیه خواهان گسترش حضور خود در بالکان غربی و حوزه بالتیک است.

به گزارش ایرنا، مقامات لهستان به عنوان کشور میزبان در آستانه شروع اجلاس سران ناتو اشاره کردند که بایستی ناتو قدرت نظامی خود را افزایش دهد تا روسیه به فکر حمله به لهستان نباشد و در این رابطه انتظار می رود که در اجلاس دو روزه در ورشو برای تقویت شاخه شرقی ناتو و جبهه جنوبی جهت مبارزه با گروه تروریستی داعش تصمیماتی اتخاذ شود.
‘ینس استولنبرگ’ دبیر کل ناتو در آستانه این اجلاس در مصاحبه ای با نشریه لهستانی ‘گازت ویبورچو’ با اشاره به این که ناتو در هفتادمین سالگرد تاسیس خود به عنوان یک پیمان نظامی در وضعیتی قرار دارد که در بین مخالفین خود هراس ایجاد کند، گفت که وحشت بین مخالفین به معنای تحریک نزاع و خشونت نیست، بلکه جلوگیری از اقدام های نا مطلوب مخالفین است.
وی همچنین افزود که تنها حضور گردان های بین المللی به جناح شرقی یک علامت و نشانه ای است که حمله به یک متحد ناتو به معنای حمله به تمامی اعضای این سازمان نظامی است که با پاسخ رو به رو می شود.
دبیر کل ناتو تاکید کرد؛ پیمان نظامی آتلانتیک شمالی خواهان نزاعی جدید و جنگ سرد جدید نیست.جنگ سرد می بایستی در تاریخ بماند.
وی اشاره کرد که گسترش ثبات خارج از قلمرو ناتو از طریق تقویت شرکا و متحدان مانند؛ گرجستان، اوکراین و مولداوی و همچنین در شمال آفریقا و خاورمیانه از تصمیم هایی است که در اجلاس ناتو در ورشو اخذ خواهد شد.
استولنبرگ مبارزه با تروریسم را مهم دانست و گفت که آموزش نیروهای محلی یکی از بهترین راه های مبارزه با تروریست و در این مورد گام هایی برای حمایت از افغانستان، عراق، اردن، تونس و لیبی در دست اقدام است.
بنا به گزارش این نشریه لهستانی، برای ناتو مذاکرات با روسیه اهمیت زیادی دارد بخصوص اکنون که فعالیت های نظامی در مرزها شدت زیادی گرفته است.
استولنبرگ در این مورد نیز به مذاکرات با روسیه اشاره کرد و گفت که مهم است ناتو قادر به برقراری ارتباط با روسیه باشد ولی نمی تواند حادثه هدف قرار دادن هواپیمای نظامی روسی در حریم فضایی ترکیه و یا چنین اتفاقاتی را نادیده بگیرد.
اجلاس دو روزه ناتو در روزهای جمعه و شنبه در یک چادر ویژه در ورزشگاه ملی ورشو و به طور نمادین در کاخ رئیس جمهوری که در سال 1955 در آن سند تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی به امضا رسید، امروز و فردا برگزار می شود.
در این اجلاس بیش از 2 هزار و یکصد نماینده در قالب 65 هیات از 54 کشور ، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگانی از سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند.
مونته نگرو با وجود این که هنوز تصویب عضویت آن در پارلمان های تمامی اعضای ناتو انجام نشده است، بعنوان بیست و نهمین عضو ناتو در این اجلاس شرکت دارد.
گفته شده است که 19 رئیس جمهوری، 21 نخست وزیر، 41 وزیر خارجه و 39 وزیر دفاع از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.
در روز اول اجلاس، موضوعات همکاری با اتحادیه اروپا و تصمیمات مربوط به تقویت جناح شرقی با 4 گردان چند ملیتی که هر کدام شامل یک هزار تا یک هزار و پانصد سرباز به فرماندهی آمریکا، انگلیس، کانادا و آلمان است،مطرح می شود. این گردان ها بر اساس مدل چرخشی در کشورهای لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی از سال آینده مستقر می شوند.
در روز دوم اجلاس ناتو در روز شنبه، موضوعات رسیدگی به جناح جنوبی ناتو، مبارزه با گروه تروریستی داعش و تروریسم بین المللی در دستور کار قرار داد.
همچنین در نشست سران ناتو در ورشو برای حفظ تعادل در پاسخ به چالش های امنیتی در شرق، جنوب و جریان مربوط به مهاجرین بحث و بررسی می شود.
برخی از اعضای قدیمی ناتو اصرار دارند که تقویت این پیمان در جناح شرقی که روسیه آن را خطری برای امنیت خود می داند و در این خصوص واکنش نشان داده، موجب به مخاطره انداختن مذاکرات بین ناتو و روسیه نشود.
‘فرانک والتر اشتاین مایر’ وزیر امور خارجه آلمان در آستانه اجلاس ورشو به متحدان اروپای شرقی که در صدر آنها لهستان قرار دارد هشدار داد؛ زمان آن نیست که شمشیر ناتو علیه روسیه به حرکت در آورده شود.
تدابیر امنیتی شدید برای این اجلاس ایجاد و ورشو به یک قلعه تبدیل شده است؛ پرواز هواپیماهای خصوصی و هوایپماهای بدون سرنشین بدون اجازه مخصوص از ارتش لهستان در حریم 100 کیلومتری ورشو ممنوع است، در اطراف میدان ورزشی ملی که اجلاس در آن برگزار می شود نرده هایی به ارتفاع 2.5 متر حصار کشی شده ، خیابان های اطراف میدان ورزشی برای عابرین و خودروها ممنوع است.
همچنین قایقرانی در سواحل ممنوع و شرایط ویژه در فرودگاه ‘فردریک شوپن’ ورشو نیز به اجرا در آمده است و حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک و سموم در ورشو ممنوع و بیش از 6 هزار مامور پلیس از یک روز قبل از اجلاس در پایتخت لهستان مستقر شده اند.
روسیه در قبال مراحل پذیرفتن مونته نگرو به عنوان عضو جدید ناتو واکنش شدیدی را از خود نشان داده و مقامات ارتش این کشور هشدار داده اند که مسکو برای گسترش ناتو در بالکان، اروپای شرقی، حوزه بالتیک ساکت نمی نشیند و به طرح های گسترش ناتو پاسخ قاطعی می دهد.
شبک **اروپام**436** 1917
کد N1332586

وبگردی