آفتاب

دوربردترین هواپیمای ترابری-نظامی چین به خدمت گرفته شد

دوربردترین هواپیمای ترابری-نظامی چین به خدمت گرفته شد

پکن - ایرنا - چین اعلام کرد که برای نخستین بار دوربردترین هواپیمای نظامی - ترابری از مدل «وای 20» را با قابلیت های ویژه در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار داده است.

به گزاش ایرنا، اعلام شده که این هواپیما ساخت چین است و می تواند با ۲۰۰ تن بار و تجهیزات در شرایط بد آب و هوایی پرواز کند.
انتشار این خبر امروز پنجشنبه در سطحی وسیع از سوی رسانه های چین در حالی صورت می گیرد که این کشور با آمریکا و فیلیپین در دریای جنوبی به شدت درگیر منازعه است.
نیروی هوایی چین نیز امروز در تارنمای خود بیانیه ای منتشر کرد و ضمن ستایش چنین دستاوردی از افزایش قابلیت های راهبردی این کشور سخن گفت.
«شین جینکه» سخنگوی نیروی هوایی چین هم به هنگام رونمایی از این هواپیما گفت که در زمان حساسی به این پیشرفت دست یافته ایم و این برای نیروی هوایی چین با اهمیت است.
همزمان گزارش شده است که چین می تواند از این هواپیما برای جابجایی نیرو و حمل تسلیحات و تجهیزات نظامی بخصوص در ماموریت های حافظ صلح سازمان ملل استفاده کند.
چین افزوده است که داشتن این هواپیما به اجرای راهبردهای این کشور در مبارزه با تروریسم و همکاری امنیتی بین المللی و مبارزه با دزدان دریایی کمک می کند.
چین تا پیش از این برای انتقال تجهیزات و تسلیحات نظامی و همچنین نیرو از هواپیماهای باربری نظامی «ایلوشین ۷۶» روسیه و یا هواپیماهای مرتبط با سازمان ملل استفاده می کرد.
تارنمای «ویبو» چین می نویسد که اگر در جایی با تروریست ها درگیر شویم و لازم به انتقال فوری نیرو و تجهیزات باشد آن زمان نقش ارزشمند این هواپیمای ترابری مشخص تر خواهد شد.
طراحی و ساخت این هواپیما بیش از ۵ سال به طول انجامید و در سال ۲۰۱۳ میلادی اولین پرواز آزمایشی را انجام داد و سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه هوا و فضای چین به نمایش گذاشته شد.
برد این هواپیما حدود سه هزار و 230 مایل (پنج هزار و 200 کیلومتر) است و این بدان معنی است که این هواپیما توانایی دستیابی به اروپا و آسیا و تمامی کشورها از جمله آمریکا، شمال آفریقا، آلاسکا و روسیه را داراست.
توان بالای حمل بار این هواپیما نیز نشان می دهد که چین قادر خواهد بود تانک های خود از جمله تانک جنگی 64 تنی تیپ 99A2 را با آن جابجا کند.
در اوایل سال جاری، نیروی هوایی پی.ال.آ (PLA) چین اعلام کرد که در راستای افزایش توان نظامی خود وارد مرحله تولید نسل پنجم جنگنده های رادارگریز J-20 می شود که هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.
روزنامه گلوبال تایمز چین می نویسد که به خدمت گرفتن هواپیمای ترابری - نظامی جدید در نیروی هوایی ربطی به مسئله داوری بین المللی و منازعات دریای جنوبی ندارد.
قرار است رای دادگاه لاهه در باره شکایت فیلیپین از چین در منازعات دریای جنوبی سه شنبه آینده اعلام شود.
چین در راستای توسعه و گسترش تجهیزات نظامی و به روز کردن آن، بودجه نظامی خود در سال 2016 را با 7.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل، به 954 میلیارد یوان (حدود 146 میلیارد دلار آمریکا) رساند.
آساق**231**1597
کد N1331762

وبگردی