آفتاب

آثاری جدیدی از ادبیات ارمنستان، در راه انتشار

آثاری جدیدی از ادبیات ارمنستان، در راه انتشار

آندرانیک خچومیان آثار جدیدی را برای ترجمه آماده است که به زودی منتشر خواهد شد.

آندرانیک خچومیان (نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آثار جدید خود گفت: دو نمایشنامه از سوی نشر کوله‌پشتی منتشر خواهد شد که هردو در یک کتاب هستند. همچنین دو نمایشنامه‌ را هم نشر نیلا منتشر خواهد کرد.

این مترجم ادامه داد: یک مجموعه داستان کوتاه از سوی نشر سکو منتشر خواهد شد که دارای فضایی کافکایی است. یک کتاب کودک هم ترجمه کرده‌ام که هنوز برای آن ناشری پیدا نکرده‌ام. کتاب جذاب و در عین حال آموزنده‌ای است.

وی در رابطه با کتاب‌های دیگری که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد بیان کرد: کتاب «زن رییس شوارای محله» از سوی نشر افق و «دخترک ساعت‌ساز» از سوی انتشارات سکو منتشر و به نمایشگاه کتاب تهران رسید.

این کارگردان تئاتر درباره‌ی رمان «زن رییس شورای محله» ادامه داد: این کتاب داستان محله‌ای است که بین دو آدمِ ثروتمند و تأثیرگذار این محله، به خاطر همسرهایشان، اختلاف و مشکلاتی پیش می‌آید. این مشکلات آنچنان بالا می‌گیرد که سرانجام به یک فاجعه تبدیل می‌شود. این رمان به حالت طنز نوشته شده. این دو آدم ثروتمند به خاطر حفظ صندلیِ خود که با آن درگیر بودند، دچار یک فاجعه‌ی بزرگ می‌شوند. این کتاب را نشر افق در 400 صفحه منتشر کرده است.

خچومیان همچنین درباره‌ی دیگر آثار ترجمه‌ی شده ادامه داد: مجموعه نمایش‌نامه‌ «نمایش‌های معاصر ارمنی» را ترجمه و منتشر کردم. که دارای دوازده نمایش‌نامه‌ از دوازه نویسنده‌ی ارمنی است که مرکز هنرهای نمایشی آن را منتشر کرده است. این اثر کتاب قطوری است و در نوع خودش بی نظیر. تلاش کردم نمایش‌ها در همه‌ی ژانرها باشد.

وی افزود: طبق توافقی که با کانون نویسندگان ارمنستان داریم، بنا بود که تعدادی از آثار نمایشی ارمنی در ایران ترجمه و منتشر شود و در آن طرف نیز کارهایی از نمایشنامه‌نویسان ایران، در ارمنتشان چاپ شود. آثاری از محمد چرمشیر، امجد و... در ارمنستان منتشر و ما هم در ایران کتاب «نمایش‌های معاصر» ارمنی را منتشر کردیم و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. 

خچومیان با اشاره به مجموعه‌ای که نشر کوله پشتی به زودی منتشر خواهد کرد گفت: این کتاب دارای دو نمایشنامه به نام‌های «بازی دوران» و «رساله‌ای درباره‌ دستمال» است. نمایشنامه‌ی دوم به دستمال اوتلو اشاره دارد که دارای سه بازیگر زن است که تک تک روی صحنه می‌آیند و نمایش بسیار زیبایی است. این نمایشنامه تاکنون بارها اجرا شده. در واقع نمایشی است که سه نفر مونولوگ می‌گویند و صحنه‌ای نیست که این سه باهم روی صحنه حاضر شوند. 

او همچنین درباره‌ی نمایشنامه‌ی «بازی دوران» افزود: این نمایش در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد و سه نفر تصمیم می‌گیرند که گوشه‌ای از تاریخ را حذف کنند.

کد N1331388

وبگردی