آفتاب

فرهنگ سازی مهمترین راهکار پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

فرهنگ سازی مهمترین راهکار پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

بیرجند - ایرنا - امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت جامعه بویژه خانواده ها را با خطر مواجه ساخته است از این رو فرهنگ سازی و آموزش به عنوان یکی از مهمترین راهکارها در اولویت برنامه های پیشگیری از این آسیب ها قرار دارد.

اگر چه آسیب های اجتماعی می تواند بسیار گسترده باشد اما می توان مسائلی از قبیل اعتیاد، فرار از خانه، خشونت ، انزوای اجتماعی، ناهنجاری های رفتاری، سرقت و کودک آزاری را از جمله نتایج آسیب های اجتماعی عصر حاضر تلقی کرد.
به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، آسیب های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حائز اهمیت است چرا که افزایش ناهنجاری ها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند.
با توجه به اهمیت آسیب های اجتماعی و روند رو به رشد آن بی شک مداخله در آسیب های اجتماعی نیاز به تفکری جامع دارد که فعالیت آن در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت و حمایت باشد.
**آسیب های اجتماعی در جامعه گریبانگیر خانواده ها می شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی، گفت: امروزه درصد زیادی از دعاوی مورد بررسی دستگاه قضا، مربوط به آسیب های اجتماعی خانواده هاست که جلوگیری از این معضل نیازمند فرهنگ سازی اجتماعی دستگاه های مربوط است.
حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بحث آسیب های اجتماعی مربوط به خانواده ها خصوصا زوج های جوان، همکاری خانواده زوج ها و خودشان نیاز است، متاسفانه نتایج خوشایندی در این زمینه مشاهده نمی شود.
وی در پاسخ به ضرورت و اهمیت پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: با باور به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است باید سعی شود، افراد وارد حوزه جرم و ناهنجاری نشوند و این پیشگیری می تواند از قرآن و آموزه های دینی الگو برداری شود.
وی در پاسخ سوال دیگری چه سازمان هایی در استان متولی این امر خطیر هستند؟ عنوان کرد: قوه قضائیه در بحث پیشگیری اصلاحی از وقوع جرم، وظیفه مطالبه گری از دستگاه هایی را دارد که از بیت المال بودجه فرهنگی دریافت می کنند و خوشبختانه همه دستگاه ها همکاری لازم را در این زمینه داشته اند.
** تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان
وحدانی نیا در خصوص پرسشی از اقدامات انجام شده در بحث پیشگیری از وقوع جرم ، پاسخ داد: در این راستا در استان شورای پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده که در سال گذشته تقریبا در هر دو ماه یک جلسه تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در این جلسه ها نظر بیان و بعد از تایید شورا به دستگاه ها ابلاغ شد تا با عملیاتی شدن مصوبه ها از اینگونه آسیب ها جلوگیری شود اما با تمامی کارهای صورت گرفته در برخی امور موفق، ولی در برخی دیگر متاسفانه موفق نبوده ایم.
وی حوزه مواد مخدر، تصادف، جرم های منتهی به توهین و جریمه ناشی از خشونت را در صدر هرم جرایم مورد رسیدگی در دادگستری استان بیان کرد و یادآور شد: از لحاظ آماری شمار اینگونه پرونده ها در خور توجه است.
وحدانی نیا تصریح کرد: در بحث مواد مخدر، در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سعی در اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها از این آسیب بزرگ است زیرا بعضی از این آسیب ها غیر قابل برگشت است بطوریکه فرد حتی با یک بار مصرف معتاد به مواد مخدر صنعتی می شود.
به گفته وی در همین راستا با کمک این شورا کارگاه های آموزشی مبارزه با این آسیب در مدارس، دانشگاه ها، سرباز خانه ها و خوابگاه های دانشجویی برگزار می شود و شاهد نتایج قابل توجهی بوده ایم که این کارگاه ها می تواند ما را به این هدف بزرگ نزدیک کند.
** تعامل و مشارکت مبلغان مذهبی در پیشگیری از آسیب امری مهم است
همچنین معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، گفت: روحانیان و مبلغان دینی در کاهش آسیب های اجتماعی نقش به سزایی را ایفا می کنند.
سرهنگ سید محمدرضا سرفرازی، افزود: روحانیان یکی از کانون های اساسی ارتقا فرهنگ جامعه هستند و نهادینه کردن فرهنگ در جامعه اولین گام توسعه اجتماعی و فرهنگی در راستای کاهش جرایم در استان است.
وی با توجه به اینکه یکی از ماموریت های پلیس بحث آگاه سازی و فرهنگ سازی است، عنوان کرد: ظرفیت علما و مبلغان در جامعه بسیار بزرگ و تاثیرگذاری است که باید از این فرصت نیز در خنثی سازی تهاجم فرهنگی استفاده شود.
سرفرازی اظهار کرد: اجرای طرح های مشترک در راستای پیشگیری از آسیب ها و معضل اجتماعی جزو مفاد تفاهم نامه معاونت اجتماعی با اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی افزود: با هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بسته محتوایی ویژه مبلغان مذهبی با مضمون پیشگیری از آسیب های اجتماعی به تعداد هزار جلد تهیه و در بین روحانیان و مبلغان مذهبی استان توزیع شده است.
به گفته وی مبلغان اعزامی با حضور در مساجد و مراکز مذهبی و آموزشی حتی در نقاط دورافتاده ادر سخنرانی‌ها و اقدامات تبلیغی خود بخشی را نیز به پیشگیری از آسیب های اجتماعی اختصاص خواهند داد.
وی افزود: در بسته آموزشی که توسط معاونت اجتماعی ویژه مبلغان، روحانیان و طلاب خواهر در اداره کل تبلیغات اسلامی تهیه شده است به اولویت های آسیب های اجتماعی استان، آثار زیان بار و بدحجابی اشاره شده است.
وی یادآور شد: همچنین در بسته یادشده به ناهنجاری های دیگر از جمله آسیب های فضای مجازی و ماهواره، هشدارهای پیشگیری از اعتیاد ، نزاع و درگیری ،پیشگیری از سرقت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تاکید شده است.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اجرای طرحهای آموزشی زندگی خانواده و آموزش پیش از ازدواج برای جمعیت 25 هزار و 300 نفر در سال 94 اقدام شده است .
شهرام شیخانی افزود: برای فرهنگ سازی و آگاه سازی مشاوره و خدمات روانشناختی در سال گذشته 21 هزار و 495 نفر از خدمات مشاوره روانشناختی در دو بخش مشاوره حضوری و تلفنی در استان بهره مند شده اند.
2047/3215/ 6054
کد N1328181

وبگردی