آفتاب

مقام ارشد سازمان ملل: اوضاع انسانی در سودان جنوبی نگران کننده است

مقام ارشد سازمان ملل: اوضاع انسانی در سودان جنوبی نگران کننده است

تهران - ایرنا - سخنگوی هیأت سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی تاکید کرد: اوضاع انسانی در مناطق مختلف سودان جنوبی نگران کننده است.

به گزارش تارنمای ' ال آفریکا'؛ «شانتل پرساد» افزود: شمار تلفات انسانی در مناطق مختلف سودان جنوبی رو به افزایش است. در حال حاضر زنان و کودکان قربانی کشتار و جنگ طلبی گروه های شورشی شده اند.
وی با بیان اینکه 'در حال حاضر به مناطق بسیار زیادی دسترسی لازم را نداریم' تاکید کرد: اوضاع انسانی در این مناطق به شدت هشداردهنده است.
مقام ارشد سازمان ملل یادآور شد: تاکنون ده ها تن از ساکنان این مناطق جان خود را از دست داده اند و صدها هزار تن دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
به گزارش تارنمای ' ال آفریکا'، بروز این درگیری ها در شمال غربی سودان جنوبی باعث بی خانمانی هزاران تن و مرگ صدها تن از ساکنان این مناطق شده است.
این در حالی است که به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی مستقر در « واو» بیش از پنج هزار تن از ساکنان این مناطق برای فرار از مناطق بحران زده، به مجموعه های متعلق به این نهاد بین المللی ونیز محوطه دانشگاه « بحر الغزال غربی» پناه برده اند.
پیشترنیز کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی درباره شرایط انسانی بی خانمان ها، از فرار هزاران غیرنظامی از «واو» خبر داده بود.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت‌ های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ‌ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه‌های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
مناقشه میان شمال و جنوب سودان از سال 1995 تا 2005 منجر به دو جنگ داخلی و جان‌ باختن دستکم 2 میلیون تن شد.
این در حالی است که طی دو سال گذشته دهها هزار نفر در جنگ داخلی سودان جنوبی میان حامیان ماچار و کی یر کشته شده و بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند. این درگیری ها شعله ور شدن دوباره تنش های قومی و نقض حقوق بشر را در سودان جنوبی به همراه داشت.
همه‌پرسی استقلال جنوب سودان از شمال آن کشور بخشی از توافق‌نامه جامع صلح بود که در تاریخ 9 ژانویه 2005 میلادی بین جنبش آزادی‌بخش خلق سودان و حکومت مرکزی سودان به امضا رسید و به دومین جنگ داخلی سودان خاتمه داد. در این همه‌پرسی سودان جنوبی از کشور سودان جدا شد.
شبد**9377**3404
کد N1326949

وبگردی