آفتاب

علمای پاکستانی: مدرکی دال بر ممنوعیت روزه داری در 'سین کیانگ' چین نیافتیم

علمای پاکستانی: مدرکی دال بر ممنوعیت روزه داری در 'سین کیانگ' چین نیافتیم

اسلام آباد - ایرنا - پس از انتشار برخی گزارش هایی مبنی بر اینکه دولت چین اقدام به ممنوعیت روزه داری در استان مسلمان نشین 'سین کیانگ' در شمال غرب این کشور کرده است، گروهی از علمای دینی پاکستان برای تحقیق به این منطقه از چین اعزام شدند و اعلام کردند که شواهدی دال بر ممنوعیت روزه داری در این منطقه نیافته اند.

به گزارش روز شنبه رسانه های پاکستان، این هیات پاکستانی به سرپرستی 'نور اسلام شاه' یکی از مسئولان وزارت امور مذهبی این کشور هفته گذشته و 'بنا به درخواست رسمی دولت چین از پاکستان' به سین کیانگ سفر کرده بود.
دولت چین از وزارت امور خارجه پاکستان رسما خواسته بود تا هیاتی از علمای مذهبی مسلمان را به سین کیانگ اعزام کند تا درباره صحت و سقم گزارش ها و ادعاهای منتشر و مطرح شده مبنی بر اعمال محدودیت از سوی دولت پکن علیه مسلمانان سین کیانگ تحقیق کنند.
دولت پاکستان از روابطی بسیار دوستانه با دولت چین برخوردار است و دو کشور در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی همواره از یکدیگر حمایت می کنند.
دولت چین گزارش های مربوط به سخت گیری دولت این کشور علیه مسلمانان سین کیانگ در ماه رمضان را تکذیب کرده و آن را بی اساس می داند.
یکی از اعضای هیات مذهبی پاکستان که به چین سفر کرده بود، گفته است که این هیات در جریان این سفر با تعدادی از رهبران مسلمانان سین کیانگ ملاقات کرده است و این رهبران منطقه مسلمان نشین چین گفته اند که در انجام آیین ها و وظایف دینی خود کاملا آزاد هستند.
چین حدود 20 میلیون مسلمان دارد که حدود نیمی از آن را مسلمانان ساکن سین کیانگ تشکیل می دهند.
سال گذشته نیز برخی سایت های خبری از ممنوعیت روزه داری در منطقه سین کیانگ چین خبر داده بودند.
آساق**1723
کد N1325225

وبگردی