آفتاب

مواد شیمیایی رایج تکامل مغز کودکان را به خطر می اندازد

مواد شیمیایی رایج تکامل مغز کودکان را به خطر می اندازد

تهران- ایرنا- ده ها دانشمند، پزشک و فعال سلامت کودکان خواستار توجه به شواهد فزاینده ای شدند که نشان می دهند مواد شیمیایی رایج و در دسترس عموم، تکامل عصبی را در جنین و کودکان به مخاطره می اندازد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، پروفسور سوزان شانتز استاد علوم زیستی دانشگاه ایلینویز و یکی از ده ها امضاء کننده این بیانیه گفت: نگران کننده ترین مواد شیمیایی عبارتند از سرب و جیوه، آفت کش ارگانوفسفره که در کشاورزی و باغچه خانه ها استفاده می شود، فتالات موجود در دارو، پلاستیک و محصولات مراقبت شخصی؛ مواد اطفای حریق که به 'پولی برومینه دی‌فنیل اترها' معروف هستند و آلاینده های هوا که حاصل احتراق چوب و سوخت های فسیلی هستند.
پلی کلرید بی فنیل PCB نیز که زمانی به عنوان ماده سردکننده و گریس ها در ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می شد، جای نگرانی دارند.
استفاده از PCB ها در سال 1977 در آمریکا ممنوع شد، اما این مواد به واسطه همان کاربست های قبلی می توانند برای چند دهه در محیط باقی بمانند.
این گزارش جدید با عنوان 'هدف قرار دادن خطرات تکامل عصبی محیطی' در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است.
به گفته شانتز، میزان زیادی از مواد شیمیایی مضر نه تنها در هوا و آب بلکه در محصولات مصرفی روزمره که برای بدن و یا در خانه هایمان استفاده می کنیم، وجوذ دارد.
وی افزود: قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی سمی باید کاهش یابد و لازم است که بی درنگ از کودکان امروز و فردا در برابر این مواد شیمیایی محافظت شود.
مغز انسان در یک دوره زمانی بسیار طولانی تکامل می یابد که از دوران جنینی شروع می شود که این تکامل تا دوران کودکی و حتی تا اوایل دوران بلوغ ادامه داد. اما بیشترین میزان رشد در زمان جنینی صورت می گیرد.
شکل گیری، مهاجرت، بلوغ و تمایز نورون ها در دوران جنینی صورت می گیرد و اختلال در این فرایند، اثرات دائمی برجای خواهد گذاشت.
مشخص شده است که برخی از مواد شیمیایی نگران کننده مانند فتالات و PBDEs در فعالیت طبیعی هورمون اختلال ایجاد می کند، هر دو این مواد شیمیایی در عملکرد هورمون تیرویید اختلال ایجاد می کنند.
هورمون تیروئید نیز تقریبا در همه جنبه های تکامل مغز از تشکیل نورون ها گرفته تا تقسیم سلولی و تا مهاجرت مناسب سلول ها و میلین دست دارد. این هورمون بسیاری از ژن های درگیر در تکامل سیستم عصبی را تنظیم می کند.
علمی**2038**2017
کد N1324493

وبگردی