آفتاب
دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در گفت و گو با ایرنا

دوستی با ایران، از اصول سیاست خارجی پاکستان است/ 'آی.پی' در خط مقدم اولویت

دوستی با ایران، از اصول سیاست خارجی پاکستان است/ 'آی.پی' در خط مقدم اولویت

اسلام آباد - ایرنا - دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی، حفظ و تقویت روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور همسایه و برادر، از اصول اساسی سیاست خارجی اسلام آباد برشمرد.

'طارق فاطمی' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: ایران همسایه بسیار مهم ما است و سفر سه ماه پیش حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، سفری پردستاورد بود که در شرایط مهم بعد از لغو تحریم ها انجام شد.
وی با اشاره روابط تاریخی ایران و پاکستان و حمایت های دو کشور از یکدیگر در شرایط سخت، گفت: تقویت روابط با ایران به عنوان یک کشور همسایه و مهم، از مهم ترین اولویت های سیاست خارجی دولت پاکستان است و محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان همواره بر ضرورت تقویت روابط دوستانه با همسایگان تاکید کرده است.
طارق فاطمی همچنین با اشاره به بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان، تاکید کرد که این دو هرگز رقیب هم محسوب نمی شوند بکله مکمل هم هستند و قرار است از طریق یک بزرگراه به هم متصل شوند.

** 'آی.پی' در خط مقدم اولویت های پاکستان
این دیپلمات عالی پاکستان با اشاره به قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی.پی)، تاکید کرد: پاکستان کاملا مصمم ومشتاق به اجرا و تکمیل این طرح است و قرارداد احداث خط لوله گاز از بندر 'گوادر' به 'نوابشاه' نهایی شده و با اجرای این بخش از خط لوله، تنها حدود 80 کیلومتر از این طرح تا متصل شدن به مرز ایران باقی می ماند که بلافاصله پس از رفع موانع موجود، انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد که اجرای خط لوله گاز ایران-پاکستان در خط مقدم اولویت های پاکستان است.
طارق فاطمی گفت: با وجود اینکه هنوز تحریم های مربوط به قراردادهای دلاری با ایران کاملا رفع نشده است، اما پاکستان همچنان مصمم به اجرای طرح خط لوله گاز آی.پی است.

** دفاع از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین
طارق فاطمی در آستانه فرارسیدن روز جهانی قدس، در پاسخ به این سوال که موضع دولت پاکستان نسبت به مسئله فلسطین چیست، تصریح کرد: حمایت از ملت مظلوم فلسطین جزو سیاست های اصولی پاکستان است و دولت و ملت پاکستان به حمایت از مردم فلسطین و مبارزات آنها برای بدست آوردن حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود ادامه خواهد داد.
وی گفت: حق تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین بوده و هرگز قابل انکار نیست.
پاکستان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و از جمله کشورهای حامی ملت فلسطین و آرمان های این ملت است.
آساق**1723
کد N1323912

وبگردی