آفتاب

شانزدهمین رئیس جمهوری فیلیپین سوگند یاد کرد

شانزدهمین رئیس جمهوری فیلیپین سوگند یاد کرد

کوالالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' شانزدهمین رئیس جمهوری فیلیپین که با تعهد به سرکوب جرم و جنایت پیروز انتخابات این کشور جنوب شرق آسیا شد روز پنجشنبه سوگند یاد کرد.

به گزارش ایرنا، وی پس از ورود به کاخ ریاست جمهوری با گذاشتن دست بر روی کتاب مقدس مسیحیان، وعده داد 'بی امان و پایدار' به مبارزه علیه فساد، جرم و جنایت و مواد مخدر ادامه دهد. 'لنی روبردو' معاون دوترته نیز امروز سوگند یاد کرد.
مردم فیلیپین سال 2015 میلادی با برپایی تجمعاتی خواستار مبارزه دولت با فساد مالی در دولت و حیف و میل صندوق های مالی شده بودند و دوترته سوگند یاد کرده است به مقابله با فساد در این کشور بپردازند.
علاوه بر فسادهای ناشی از فقر در جامعه فیلیپین و قاچاق مواد مخدر، بررسی زندگی مقام های دولت فیلیپین نشان می دهد از سال 2007 تا 2009 میلادی حداقل 10 میلیون پزو (232 میلیون دلار آمریکا) از محل صندوق توسعه مجلس سنا این کشور به طرح هایی اختصاص داده شده بود که تاکنون اجرایی نشده اند.
به نوشته تارنمای 'فیل استار' و 'سان استار'، 'رودریگو دوترته' رئیس جمهور جدید فیلیپین فساد و قاچاق مواد مخدر را نشانه هایی از بیماری اخلاقی جامعه دانست.
وی که در دوره شهرداری خود در شهر 'داوائو' روش هایی برای مقابله با فساد و جرم و جنایت وضع کرده بود، به مردم امید داد که با فساد مقابله کرده و به توسعه این کشور ادامه می دهد.
رودریگو دوترته 71 ساله که با نام مستعار 'دیگونگ' شهرت دارد سالمندترین رئیس جمهور و نخستین فرد از اهالی منطقه میندانائو در جنوب فیلیپین است که به ریاست جمهوری این کشور دست یافته است.
وی روز پنجشنبه در آیین سوگند ساده ای که 300 میهمان حضور داشتند، شرکت کرد که در گذشته این کشور سابقه نداشته است. دوترته پس از آن در مورد فسادها و قراردادها، گفت: من از پنهان کاری نفرت دارم. مدافع شفافیت در تمامی قراردادهای دولتی هستم.
شانزدهمین رئیس جمهوری فیلیپین موضوع اصلی اش را مردمی می داند که زیرخط فقر زندگی می کنند. یک چهارم مردم فیلیپین زیرخط فقر زندگی می ‌کنند.
میزان فقر در فیلیپین به نسبت برخی کشورهای جنوب شرق آسیا همچنان بالا است و کارشناسان معتقدند این نشانه دولت های فاسد در گذشته و آسیب پذیری این کشور نسبت به بلایای طبیعی از جمله توفان است.
براساس آمار بانک توسعه آسیا بیش از هفت میلیون فیلیپینی از 100 میلیون جمعیت این کشور به علت کمبود مواد غذایی و مشکلات اقتصادی در معرض خطر فقر قرار دارند.
یک گزارش دولتی فیلیپین نیز نشان می دهد به رغم کاهش اندک فقر در این کشور جنوب شرق آسیا، 54 درصد خانوارها در فیلیپین همچنان از فقر رنج می برند.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهور فیلیپین وکیل و سیاستمداری است که پس از بیش از دو دهه فعالیت در سمت شهردار و نمایندگی مجلس نمایندگان، به این مقام دست یافت و برنامه تلاش برای مقابله با فقر را که در مردم جنوب فیلیپین تجربه کرده است در دستور کار دارد.
وی شیوه گفتار خاص خود را دارد که در هشدارهایش نسبت به قاچاقچیان نمایان است. ساده زیستی و توهین به پاپ آنهم در فیلیپین که بیش از 80 درصد مردم کاتولیک هستند از دوترته شخصیتی ساده و همراه مردم ساخته است.
آساق**1611
کد N1321840

وبگردی