آفتاب

رئیس جمهوری اکوادور : توافق بین دولت کلمبیا و فارک می تواند اثرات منفی در کشورش داشته باشد

رئیس جمهوری اکوادور : توافق بین دولت کلمبیا و فارک می تواند اثرات منفی در کشورش داشته باشد

مادرید- ایرنا- «رافائل کورئا» رئیس جمهوری اکوادور روز چهارشنبه گفت که امضای توافق نهایی صلح بین دولت کلمبیا و شبه نظامیان انقلابی موسوم به 'فارک' ، می‌ تواند اثرات منفی در کشورش داشته باشد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، وی ادامه داد : تراز صلح با فارک، برای کلمبیا و اکوادور بسیار مثبت است اما می‌ تواند مشکلاتی نیز وجود داشته باشد.
وی افزود :پیشرفت روند صلح با اصلی‌ ترین گروه شورشی کلمبیا ، بهترین خبر سال های اخیر آمریکای لاتین است و به کل منطقه نفع می‌ رساند اما می‌ توانیم اثرات خاص منفی‌ داشته باشیم که برای آن آماده نیستیم.
رئیس جمهوری توضیح داد که از نظر سنتی و تاریخی ، در این نوع از فرآیند ها ، بخشی از شبه نظامیان وجود دارند که خلع سلاح نمی‌ شوند و به باند های غیر منظم و جنایی تبدیل می‌ شوند.
رئیس جمهوری تصریح کرد :هنگامی که در سال 2003 ، یک خلع سلاح در کلمبیا انجام گرفت ، یک بخش از شبه نظامیان نظیر 'عقاب های سیاه' که در مرز فعال هستند ، آن را قبول نکرد و چنین چیزی می‌ تواند با بخشی از فارک رخ دهد و به همین دلیل ، ما تمامی احتیاط ها را در نظر گرفتیم و در حال تقویت مرزها و حفظ یک ارتباط و هماهنگی با کلمبیا هستیم .
کورئا خاطرنشان ساخت که اقداماتی که دولتش اتخاذ کند برای کاهش اثرات خواهند بود نه از بین بردن کامل آن.
اکوادور و کلمبیا یک مرز جنگلی‌ مشترک 700 کیلومتری دارند که در آن ، باند های مواد مخدر ، گروه های مسلح غیر نظامی و قاچاقچیان اسلحه فعال هستند.
افزون بر آن ، بر اساس آمار کمیساریای عالی‌ سازمان ملل برای پناهندگان ، اکوادور بیش از 55 هزار پناهجو را پذیرفته که 98 درصد آن را کلمبیایی هایی‌ تشکیل می‌ دهند که از خشونت ها در کشور خود فرار کرده ا‌ند .
در حال حاضر ، اکوادور حدود 13 هزار نظامی را در مرز شمالی‌ خود مستقر کرده است.
هفته گذشته ، دولت کلمبیا و فارک ، یک توافق تاریخی آتش بس دوجانبه و نهایی را در هاوانا پایتخت کوبا که مقر گفت و گوهای صلح از سال 2012 است ، امضا کردند .
شبک *اروپام *5*491** 1917
کد N1321235

وبگردی