آفتاب
فعالان صنعت تابلو برق:

دولت قوانین را به نفع فعالان صنعتی اصلاح کند/ لزوم تسهیل حضورتابلوسازان برق دربازارهای منطقه ای

دولت قوانین را به نفع فعالان صنعتی اصلاح کند/ لزوم تسهیل حضورتابلوسازان برق دربازارهای منطقه ای

تهران- ایرنا- برخی فعالان صنعت تابلو برق کشور خواستار آن شدند تا دولت علاوه بر تغییر برخی قوانین و مقررات به نفع این فعالان صنعتی و تعریف مسکّن هایی برای رونق اقتصادی، حضور آنان را در بازارهای منطقه ای و کشورهای همسایه تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی کهفی قانع» رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری اظهار داشت: انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در سال 1377 شکل گرفت و بیش از 160 شرکت عضو آن هستند.
به گفته وی، این انجمن در سال های گذشته رشد خوبی داشته و نزدیک به 40 شرکت آن از توان فنی برای صادرات برخوردارند، اما کمتر از ظرفیت خود فعالیت دارند.
قانع افزود: ظرفیت موجود کشور برای ساخت تابلوهای برق سالیانه 250 هزار سلول است، اما بطور مثال در سال 1393 فقط 75 هزار سلول تولید شده و بسیاری ظرفیت های موجود معطل مانده است.
به گفته وی بازار داخلی کشور پاسخگوی نیاز سالیانه 100 هزار سلول است و باید با اندیشیدن تمهیدات لازم توسط دولتمردان، صادرات هر چه بیشتر تابلوهای برق در دستور کار قرار گیرد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران با اشاره به بازار بیش از 400 میلیون نفری منطقه و همسایگان ایران، یادآور شد: کشورهایی نظیر عراق، ترکمنستان، قزاقستان، عمان و قطر پروژه های بزرگی را تعریف کرده اند که اگر شرایط و ملزومات حضور در بازارهای خارجی فراهم شود، می تواند بازار خوبی برای فعالان این صنعت باشد.
وی بیان داشت: امروز مشکلات داخلی، صنایع مختلف کشور را از پای درآورده و باید همگان تلاش کنند تا از وضعیت موجود خارج شویم.
به گفته این مقام مسئول، صنایع در زمان تحریم ها و فشارهای اقتصادی تلاش کردند امیدوارانه حرکت رو به جلو داشته باشند و امید داشتند پس از رفع یا کاهش تحریم ها به رونق برسند؛ اما با وجود برخی قوانین عجیب و دست و پاگیر موجود، هر روز مشکلات افزایش می یابد.
در ادامه این نشست، «محسن نجاتیان» نائب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق افزود: سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی، دو نهاد اصلی اند که چگونگی برخورد آنها با صنایع، مشکلات متعددی را برای فعالان صنعتی رقم زده است.
وی اضافه کرد: صنایع قائل به پرداخت مالیات هستند، اما وقتی با شرایط موجود بستر برای سود دهی فعالیت ها فراهم نیست، انتظار می رود به شیوه ای منطقی با صنایع همراهی شود.
نجاتیان گفت: امروز شاهدیم با وجود تحریم ها در سال های گذشته که تامین مواد اولیه، تولید و صادرات محصولات صنعتی با مشکل مواجه شده بود، اما قانون «رفع موانع تولید رقابت پذیر» در عمل به اجرا گذاشته نمی شود.
به گفته وی، تا زمانی که قوانین شفاف نشود و دلسوزی و منطق در کار حاکم نشود، وضع به همین منوال خواهد بود.
«مجید فرخی» یکی از اعضای هیات مدیره این انجمن نیز بیان داشت: امروز به دنبال اصلاح قوانین نیستیم، اما لازم است تا برخی قوانین با آوردن تبصره های جدید و ... تغییر یابند.
وی بطور نمونه به 160 هزار میلیارد ریالی اشاره کرد که دولت اعلام کرده صنایع و بنگاه های کوچک و متوسط می توانند از آن استفاده کنند، اما همین قوانین موجود اجازه استفاده از آن را به صنایع نمی دهد.
فرخی ادامه داد: صنایع برای حضور در مناقصه ها نیازمند ضمانت نامه اند، اما مساله اصلی این است که شرایط اقتصادی کشور و بویژه اعمال تحریم ها سبب شده تا بسیاری صنایع به مرحله زیاندهی برسند و همین موضوع سبب می شود تا نتوانند از اعتبارات بانکی استفاده کنند.
وی تاکید کرد، صنایع انتظار دارند تا دولت همانطور که در ماه های گذشته اعطای وام های 250 میلیون ریالی به افراد را برای خرید خودرو در دستور کار قرار داد و به این ترتیب مسکّنی برای صنایع خودروساز در نظر گرفت، امروز مسکّن هایی برای سایر صنایع پیش بینی کرده و قوانین را برای آنها تسهیل کند.
به گزارش ایرنا، مطالبی همچون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنعتگران، مطالبه مالیات و اعمال جریمه دیرکرد توسط سازمان امور مالیاتی (به رغم اینکه بسیاری شرکت های دولتی مطالبات صنعتگران را در سال های گذشته پرداخت نکرده اند)، دولتی و خصولتی شدن 80 درصد صنایع کشور، ثابت نگه داشتن نرخ ارز (که فقط به نفع خارجی ها و دلالان ایرانی آنها است)، لزوم حرکت در مسیر توسعه و داشتن برنامه برای آن (در صورت توسعه سایر بخش ها و صنایع، صنعت تابلوسازی برق نیز رونق می یابد)، اندک بودن وام های خرد و کوچک برای راه اندازی خطوط تولید و صادرات این صنایع، تصمیمات خودسرانه برخی ممیزان مالیاتی، استفاده نکردن از کارشناسان بخش خصوصی در دولت و لزوم بازتعریف منافع ملی، از دیگر مسائل مشکلات و مسائل مطرح شده توسط فعالان این صنعت بود.
ظرفیت تولیدی انجمن سالانه 250 هزار سلول است که 40 درصد اعضای آن در تهران و البرز و سایرین در دیگر استانهای کشور فعالیت دارند.
اقتصام ** 3065 **1561
کد N1320405

وبگردی