آفتاب

دوربینی هم‌اندازه یک دانه نمک

دوربینی هم‌اندازه یک دانه نمک

همشهری آنلاین: گروهی از مهندسان آلمانی دانشگاه اشتوتگارت با استفاده از چاپگر سه‌بعدی ریزدوربینی با سه لنز چاپ کردند که به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان آن را با یک سرنگ به درون بدن انسان تزریق کرد.

براساس گزارش ديسكاوري، این فناوری جديد را مي‌توان در اندوسکپی‌های بسیار حساس به‌کار گرفت يا از درون بدن انسان عکسبرداری بسيار دقيق و با جزئيات بالا انجام داد،‌از اين رو مي‌توان آن را تحولی بزرگ در عکسبرداری پزشکی به حساب آورد. لنزهای این دوربین پهنايي برابر 100 میکرومتر يا 0.1 میلیمتر دارند.

محققان دانشگاه اشتوتگارت اين ريزدوربين و هرسه لنزش را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته‌اند  از آنجايي كه دوربين بسيار كوچك است مي‌توان آن را روي یک فیبر نوری که پهناي آن برابر دو تار موي انسان است، قرار داد.

از ديگر كاربري‌هاي اين ريزدوربين علاوه بر عكسبرداري دقيق پزشكي، استفاده در دستگاه‌های امنیتی نامرئی و یا مینی‌روبات‌ها با ديد خودكار است.

محققان مي‌گويند طراحی، ساخت و آزمایش این دوربین کوچک که کارآیی و کیفیت آن بسيار بيشتر از حد انتظار است،‌ تنها چند ساعت زمان نياز دارد. لنزها به اندازه‌اي كوچكند كه مي‌توان كل اين سيستم تصويربرداري را درون یک سوزن سرنگ استاندارد جا داد و درون بدن انسان تزريق كرد.

کد N1320217

وبگردی