آفتاب

مخالفت بیت آیت الله واعظ طبسی با تغییر نام خیابان شهید شوشتری

مخالفت بیت آیت الله واعظ طبسی با تغییر نام خیابان شهید شوشتری

مشهد- تاريخ يك مرز و بوم برآمده از انديشه های عميق و تلاشهای ماندگار انسانهايی است كه با عزم و اراده در راه آرمانهای يك ملت از جان مايه گذاشته اند و عمر خود را در اين راه صرف كرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگداشت ياد و نام انسانهايی كه هويت يك ملت بر شانه های انديشه عميق و مجاهدتهای خستگی ناپذير آنها استوار است، نه برای اعتبار بخشيدن به اين شخصيتهای بی نظير، بلكه برای زنده نگه داشتن افتخارات و باورهای يك ملت است. 

انقلاب اسلامی ايران به عنوان يك حركت مردمی و برآمده از بطن امت اسلامی و استوار بر انديشه هاي دينی و نگرش والای امام راحل عظيم الشأن (ره) با تلاش مجاهدان خستگی ناپذير و مبارزان بی نظيری كه با خون خود در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و شكل گيری اين نظام مقدس تلاش كردند به ثمر نشست.

بدون شک نام این انسانهای والا همواره بر تارك اين مرز و بوم خواهد درخشيد و اين حق بازماندگان و آيندگان است كه ضمن آشنایی با پیشینه انقلاب اسلامی در پيوند با اين پشتوانه های فكری و معنوی و مفاخر ماندگار در راه صيانت از اين دستاوردها و آرمانهای آن تلاش كنند. 

نام گذاری خيابانها، ميادين و معابری كه مردم در خلال زندگی روزمره نام آنها را بر زبان جاری می كنند یکی از این راههاست که به عنوان ارج نهادن به شخصيت و مقام اين بزرگان صورت می گيرد و قطعاً در هر شهر و كشوری برای اين مهم دستور العمل ها و شاخص هايی در نظر گرفته می شود.

در این راه استفاده از اسامی سرداران شهيد، مشاهير، مفاخر مذهبی ، علمی، فرهنگی ، دينی و حماسی و ... بايد با در نظر گرفتن جوانب مختلف و ريشه های تاريخی ملی، مذهبی، اجتماعی و

آيت ا... واعظ طبسی توليت فقيد آستان قدس رضوی سالها قبل از پيروزی انقلاب اسلامی ايران و حتی  قبل از واقعه 15 خرداد 1342 ضمن آشنايی با انديشه های مام خمينی (ره) در زمره همراهان امام راحل (ره) و مبارزان انقلاب اسلامی قرار گرفت و با همراهی مقام معظم رهبری و شهيد هاشمی نژاد در شكل گيری مبارزات انقلابی در كشور و مشهد مقدس نقش مؤثری داشت. 

پس از پيروزی انقلاب اسلامی نيز با حكم بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران در استان خراسان و خدمت به بارگاه منور رضوی و اعتلای حوزه علميه از هيچ تلاشی فرو گذار نكرد و منشأ خدمات فراوانی به زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج (ع) بود. 

قطعاً خدمات اين شخصيت بی نظير كه متعلق به نظام پربركت اسلامی است هيچگاه از حافظه تاريخی ملت ايران محو نخواهد شد. 

تلاش شورای اسلامی شهر مشهد برای زنده نگه داشتن نام اين شخصيت خدمتگزار و نام گذاری يكی از خيابانهای اين شهر به نام ايشان قابل تقدير است اما نوع انجام اين اقدام بسيار قابل تأمل است : 
همه آنها كه با منش و رفتار و كردار آيت ا... واعظ طبسی اندك آشنايی دارند، هيچگاه تجليل و احترام و منزلتی كه ايشان در بيان و عمل براي مجاهدان و رزمندگان و شهيدان قايل بودند را فراموش نكرده و نمی كنند، حال چگونه و با چه منطقی اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد نام يكی از سرداران شهيد، كه رشادتهای او در جبهه های نبرد و تلاش او برای حفظ وحدت در ايران اسلامی بر هيچكس پوشيده نيست را از خيابانی برداشته و نام آيت ا... واعظ طبسی را جايگزين آن می كنند؟!(الی أين تذهبون ) 

قطعاً‌ مديران تصميم گيرنده در اين خصوص نيت خير داشته اند اما آيا فكر كرده اند كه تاوان هزينه های اين كج سليقگی و بی تدبيری و اقدامات عجولانه و بی برنامه را بايد چه كسی بپردازد؟ 

آيا اعضای شورای اسلامی شهر مقدس مشهد از بدو تشكيل شوراهای اسلامی تا اين لحظه آئين نامه و دستورالعملی براي اين نام گذاری ها و تغييرات مدون كرده اند؟!

در جايی كه دهها نام بی مسمی و گاه غير ضروری بر پيشانی خيابانهای شهر مشهد خودنمايی می كند تغيير نام و يا نامگذاريها با كدام ملاك و معيار سنجيده می شود؟!

در اين موضوع هيچ شکی نيست كه زنده نگه داشتن ياد و نام مفاخر يك كشور و شهر از اهميت بالايی برخوردار است و بايد به آن توجه كرد ! اما نحوه انجام اين كار محل تأمل است. 

هنوز چند ماه از اعلام تغيير نام برخی معابر و خيابانها كه بازتاب نامطلوبی در جامعه داشت و منجر به رأی گيری مجدد و لغو مصوبه شورای شهر و بازگشت اسامی قبلی شد، نمی گذرد. كه اين تصميم عجولانه خاطر همه دلدادگان انقلاب اسلامی و ارادتمندان به ساحت مقدس شهيدان را آزرده می كند.

قطعاً‌ هم بيت شريف مرحوم آيت ا... واعظ طبسی و هم روح بلند اين خدمتگزار به نظام مقدس اسلامی كه مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان برادری همدل برای خویش و مريدی صديق براي امام و خدمتگزاری پايدار برای انقلاب ياد كردند از اين اتفاق ناخرسند است(ما لكم كيف تحكمون)

اميد كه در مسائلی از اين دست و تصميم گيريهای مديران شهری شاهد تفكر و تدبير عميق تر و استفاده از نظرات كارشناسی و دقيق تر باشيم.

کد N1319370

وبگردی