آفتاب

شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت در سراشیب سقوط

شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت در سراشیب سقوط

لندن - ایرنا - شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن و قیمت نفت خام برنت دریای شمال به دنبال کاهش شدید ارزش پوند، متاثر از رای مردم انگلیس به برگزیت، در روز دوشنبه در اولین روز معاملاتی هفته، بار دیگر سقوط کردند.

به گزارش ایرنا، ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاری و خریدوفروش می شود عصر روز دوشنبه با کاهش 2.55 درصدی مواجه شد.
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 156 واحد کاهش، به 5 هزار 982 واحد رسید.
شاخص سهام بورس فوتسی 250 لندن نیز با کاهش 6.96 درصدی مواجه بود و با 1120 واحد کاهش، به 14 هزار و 967 واحد رسید.
سهام شرکت های ساختمان سازی، شرکت های هواپیمایی و بانک ها بیشترین کاهش را در روز دوشنبه تجربه کردند.
گفته می شود سقوط آزاد شاخص بورس فوتسی 100 لندن در طی دو روز گذشته، بیش از 80 میلیارد پوند از ارزش سهام شرکت‌های انگلیسی عضو این بورس کاسته است.
سایر بورس های اروپایی نیز که روز جمعه گذشته یکی از شوک‌آورترین روزها را از زمان بحران مالی 2009 میلادی پشت سر گذاشته بودند ، روز دوشنبه بار دیگر با کاهش شاخص هایشان مواجه بودند.
پوند انگلیس نیز در عصر روز دوشنبه در بازار مبادلات ارزی، در برابر دلار آمریکا با 2.15 درصد کاهش، در مقابل 1.3177 دلار و همچنین با 1.58 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.1971 یورو معامله شد.
این برای اولین بار از سال 1985میلادی است که نرخ برابری پوند در برابر دلار تا این حد سقوط می کند.
هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک، بر اساس آن قیمت گذاری می شوند، نیز روز دوشنبه در بازار لندن، با حدود یک دلار کاهش به 47.36 دلار رسید.
به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیوتی آی ) نیز روز دوشنبه با 1.07 دلار کاهش به 46.57 دلار رسید.
به گفته تحلیل گران، کاهش 2 درصدی قیمت نفت خام در روز دوشنبه متاثر از افزایش قیمت دلار و در ادامه شوک ناشی از رای مردم انگلیس در همه پرسی روز پنجشنبه به خروج از اتحادیه اروپا بوده است.
در همین حال موسسه مالی 'استاندارد اند پورز ' روز دوشنبه اعلام کرد که رتبه اعتباری 'انگلیس ' را کاهش داده است .
این موسسه رتبه اعتبای 'AA' را برای انگلیس اعلام کرده است.
موسسه اعتبار سنجی استاندارد اند پورز روز جمعه گذشته یک روز بعد از همه پرسی که منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد هشدار داده بود که رتبه اعتباری «AAA» برای این کشور حفظ نخواهد شد.
'موریتز کرامر' رئیس اعتباری این موسسه گفت: «فکر می کنیم که در این شرایط رتبه اعتباری AAA غیر قابل دفاع است.»
اروپام**4**1552
کد N1317664

وبگردی