آفتاب

استاد دانشگاه: تقویت سلامت و نشاط اجتماعی از کارکردهای مهم رسانه است

استاد دانشگاه: تقویت سلامت و نشاط اجتماعی از کارکردهای مهم رسانه است

یاسوج - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد دهدشت با اشاره به گستره وسیع ، فراگیر ملی و بین المللی رسانه ها گفت:جایگاه رسانه در امید آفرینی، تزریق انرژی مثبت و تقویت سلامت و نشاط اجتماعی انکارناپذیر است.

سید باقر کارگر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش مهم رسانه در ایجاد روحیه نشاط و توسعه در جامعه افزود: رسانه ها تار و پود زندگی امروزی مردم هستند و ایجاد دهکده جهانی در سایه سرعت تبادل اطلاعات رسانه ای ممکن شده است.
وی با بیان اینکه حوادث و وقایع جامعه هرگز از نگاه تیزبین رسانه پنهان نخواهد ماند اظهارکرد :رسانه مانند شمشیر دولبه ای است که از ظرفیت آن باید در جهت مطلوب بهره گرفت.
کارگر بیان کرد: امروزه خیلی از بزرگان و شخصیت های کاریزمای جامعه پیشرفت و موفقیت های خود را مدیون نقش کاتالیزور بودن رسانه ها در انرژی دهی و تزریق روح نشاط و امید اجتماعی می دانند.
این استاد دانشگاه با اشاره به کارکرد مهم رسانه‌ در حوزه سلامت اجتماعی گفت: رسانه‌ها می توانند با طراحی پیام‌های برنامه‌ریزی شده به تغییر باور، احساس، نگرش‌، رفتارهای اجتماعی و کاهش یا افزایش خشنودی و ارتقا مهارت های زندگی بپردازند.
کارگر عنوان کرد: رسانه ها نقش غیر قابل انکاری در ایجاد، کاهش و یا افزایش مسائلی مانند نشاط اجتماعی، استرس و تنش های اجتماعی، مشارکت و اعتماد اجتماعی، انسجام ملی، افسردگی اجتماعی، کاهش جرائم و بزهکاری ها دارند.
وی گفت: امروزه رسانه های دیداری و شنیداری می توانند با ارائه برنامه های متنوع و شادی آفرین با توجه به معیارهای لازم و متداول و حفظ شئونات آن جامعه، تاثیر مثبت و امید بخش بر مخاطبان خود بگذارند.
کارگر تصریح کرد: بیشتر رسانه ها در راستای نشاط و انتقال آن به جامعه کار چندانی انجام نداده اند و از وظیفه اصلی خود به گونه ای منحرف شده اند.
وی با اشاره به اینکه انسان ها در هر شغل و منصبی که هستند می توانند خود را از نشاط اجتماعی بهره مند کنند اضافه کرد: فضای رسانه ها باید به گونه ای باشد که مدام به مخاطب انرژی و نشاط تزریق کند.
کارگر تاکید کرد: رسانه ها باید از نقش محافظه کارانه و حمایت از جریان خاصی بپرهیزند تا به عنوان رسانه توسعه مدار مقبولیت خود را بر جامعه بقبولانند و امید را در مردم افزایش و شادابی را برایشان به ارمغان آورند.
وی بیان کرد: نقش فرهنگ سازی و همبستگی اجتماعی در ذات یک رسانه نهفته است ، سیاست فرهنگ گرا باید در دستور کار اصحاب رسانه باشد تا بتوان انتظار داشت که رسانه دارای نقش اساسی در راستای توسعه جامعه هست .
پیشتر رئیس جمهوری در سخنانی بر لزوم نقش امید آفرینی و نشاط اجتماعی از سوی رسانه ها در جامعه تاکید کرده بود.
7531/6162/1662/ 6075
کد N1316190

وبگردی