آفتاب

رویای ناکام 400 ساله شکست هیولای تبعیض نژادی در آمریکا

رویای ناکام 400 ساله شکست هیولای تبعیض نژادی در آمریکا

تهران – ایرنا - مساله تبعیض نژادی و یا به عبارتی 'نژاد گرایی' در آمریکا به 400 سال پیش و زمانی که نخستین برده های سیاه پوست وارد قلمرو این سرزمین شدند، بازمی گردد. صرفا بین سال های 1882 تا 1968 حدود سه هزار سیاه پوست بدون محاکمه اعدام شدند.

در تاریخ در حالیکه احساسات ضد برده‌داری در اواخر قرن 18 گسترش بسیاری پیدا کرد، اما همچنان در 11 ایالت آمریکا نظام برده‌داری یک عرف رایج اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شد، به نحوی که در سال 1860، جمعیت بردگان در ایالات متحده به چهار میلیون افزایش یافت.
هر چند در زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن و بر اساس سیزدهمین متمم قانون اساسی آمریکا برده داری محکوم شد و دو قرن بعد رهبران آن مدعی شدند که آمریکا مهد آزادی و دمکراسی در دنیا است، اما اقدامات و رفتارهای دولت های این کشور در طول دو قرن اخیر در داخل و خارج آن نشان می دهد که تبعیض نژادی به یک فرهنگ و باور در میان هیات حاکمه و تصمیم سازان آمریکایی تبدیل شده است.
بر خلاف تبلیغات و سخنرانی های سیاسی برخی از مقام های آمریکایی، قشرهای مختلف این کشور از جمله جامعه رنگین پوستان، مسلمانان، لاتین تبارها، آفریقایی تبارها و آسیایی ها همچنان از مسایل تبعیض نژادی و نابرابرهای اجتماعی رنج می برند.
مواردی از نقض گسترده حقوق بشر در داخل و خارج آمریکا توسط نهادها و دستگاههای تصمیم ساز در این کشور شامل موارد ذیل است:
1- بیش از 40 میلیون مهاجر از کشورهای مختلف به ویژه آفریقایی و اسپانیایی تبار در آمریکا زندگی می کنند که حدود 11 میلیون نفر آن مهاجران غیرقانونی هستند که با کمترین دستمزد و حقوق اولیه انسانی در بدترین شرایط به بردگی و استعمار گرفته شده اند.
2- بومیان آمریکا با جمعیتی حدود چهار میلیون نفر همواره از سیاست های تبعیض آمیز دولت مرکزی رنج می برند. براساس نظرسنجی های انجام شده بیش از 34 درصد از بومیان این کشور زیر خطر فقر زندگی می کنند.
3 - خشونت پلیس علیه شهروندان این کشور به ویژه اقلیت های مذهبی و نژادی به یک فرهنگ و باور درمیان دستگاههای قضایی و نظامی این کشور به ویژه پلیس شده است، که تاکنون موجب اعتراض های گسترده از مبارزات مارتین لوترکینگ برای نجات جامعه رنگین پوستان از تبعیض نژادی نام برد.
4 - بر اساس اعلام مرکز ملی آمار آمریکا، بیش از 14 درصد از جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهد که این قشر به ویژه مسلمانان با شدید ترین مسایل تبعیض نژادی روبرو هستند.
5- شنود مکالمات تلفنی و ایمیلی شهروندان آمریکایی که با افشاگری های ادوارد اسنودن به اوج رسید، از دیگر موارد نقض گسترده حقوق بشر توسط دولت آمریکاست.
رهبران آمریکا به رغم اینکه همواره مدعی دمکراسی و حقوق بشر هستند، به همین بهانه به دخالت در وضعیت داخلی کشورهایی که روابط دوستانه ای با واشنگتن ندارند، ادامه می دهند.
1 - در طول چند سال گذشته هزاران نفر از افراد غیر نظامی به ویژه کودک و نوجوان پاکستانی و افغانی بر اثر بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته و یا زخمی شده اند.
2 - تاسیس زندان های بگرام و ابوغریب و استفاده از مخوف ترین روش ها برای شکنجه زندانیان از دیگر موارد نقض گسترده حقوق بشر سایر ملت ها توسط دولت آمریکا است در حالی که دولتمردان آمریکایی همواره ‌ژست حمایت از دمکراسی و حقوق بشر به خود می گیرند.
باراک اوباما نخستین رییس جمهور رنگین پوست تاریخ آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی های خود بارها اقدامات و رویای لوترکینگ برای پایان دادن به تبعیض نژادی در آمریکا را ستود و عکس های وی را در بنرهای تبلیغاتی خود قرار داد.
اوباما وعده داد درصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وضعیت حقوق بشر جامعه رنگین پوستان آمریکا را بهبود می بخشد،زندان گوانتامانو را خواهد بست. اما او تا چند ماه آینده درحالی کاخ سفید را ترک خواهد کرد که به هیچ کدام از وعده های انتخاباتی خود درباره حقوق بشر ، آزادیهای فردی و اجتماعی در آمریکا عمل نکرد بلکه وضعیت رنگین پوستان این کشور بدتر از گذشته شده است.
در طول سال های گذشته پلیس آمریکا بارها بدون دلیل قانونی به سمت رنگین پوستان این کشور به ویژه نوجوانان شلیک کرده است و دستگاه قضایی هم کمترین برخوردی با ماموران خطاکار انجام نداده است.
در دسامبر سال گذشته پلیس شهر سن لوئیس آمریکا یک نوجوان رنگین پوست را به بهانه اینکه مسلح بوده است، در یک پمپ بنزین به ضرب گلوله کشت در حالی که مادرش و شاهدان عینی اعلام کردند که این نوجوان مسلح نبوده است.
دادگاه بر اساس روال گذشته در اقدامی همسو و همراه با پلیس، مامور خاطی را مقصر نشناخت و رای برائت صادر کرد که این مسئله موجی از تظاهرات های گسترده در ایالت های و شهرهای مختلف این کشور راه به همراه داشت.
در شهر نیویورک تظاهر کنندگان همصدا با مردم سایر شهرها بارها در مقابل مقر اصلی سازمان ملل دست به تجمع زدند . البته مقام های این نهاد بین المللی تاکنون کمترین توجهی به اعتراض های میلیونی برای پایان دادن به تبعیض نژادی نکردند.
یکی از راهبردهای اساسی در سیاست خارجی آمریکا انتقادهای شدید و گسترده از وضعیت حقوق بشر کشورهایی است که با واشنگتن هم سو نیستند. دولت آمریکا با استفاده از ابزار دیپلماتیک و قدرت رسانه ای و با تمسک به این نوع تاکتیک ها می کوشد، توجه افکار عمومی در جهان را از موارد گسترده نقض حقوق بشر در داخل آمریکا منحرف کند.
در سال 2015 شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر در اقدامی اغماض آمیز به جای صدور قطعنامه علیه موارد گسترده نقض حقوق بشر در آمریکا،‌ 384 توصیه حقوق بشری به مقام های آن کشور ارایه داد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی برای چندمین بار متوالی به جای صدور قطعنامه ضد حقوق بشری علیه آمریکا، فهرست بلند بالایی برای بهبود وضعیت حقوق بشر به کاخ سفید توصیه کرد که در موارد مشابه حتی درباره کندی سرعت اینترنت هم علیه برخی دولت ها قطعنامه غیر الزام آور تصویب و برای تایید نهایی به مجمع عمومی سازمان ملل می فرستد.
از دیگر موارد متعدد بی توجهی حقوق شهروندی، موضوع اصلاح قانون حمل اسلحه است که سلسله تیراندازیهای مرگبار است که موجب وحشت و ایجاد ناامنی شهروندان این کشور در امکان عمومی و نهادهای آموزشی مانند مدارس ، دانشگاه ها و خانه ها شده است . اما قانونگزاران این کشور بدون کمترین توجهی به این نگران عمیق افکار عمومی همچنان مانع از اصلاح قانون حمل سلاح می شوند.
سخن آخر آنکه در کشوری که همچنان روح برده داری در آن زنده است،‌ اقلیت های نژادی تامین جانی و شغلی ندارند و هر روز شماری از مردم این کشور یا بر اثر سلسله تیراندازیهای مرگبار یا خشونت پلیس جان خود را از دست می دهند و یا از شهروندان در سطح بسیار گسترده جاسوسی می شود.
اروپام 1908**1599
کد N1316101

وبگردی