آفتاب

بیلان منفی 300 میلیون مترمکعبی منابع آب در استان یزد/استفاده 10 شهر از آب انتقالی

بیلان منفی 300 میلیون مترمکعبی منابع آب در استان یزد/استفاده 10 شهر از آب انتقالی

مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد گفت: به دلیل بارش‌های اندک و مصرف بی‌رویه آب، استان یزد سالانه با 300 میلیون مترمکعب بیلان منفی آب مواجه است.

به‌گزارش ایلنا، "علی اسلامی" در جمع اصحاب رسانه کم‌آبی را جزو ویژگی‌های اقلیمی استان یزد دانست و گفت: خشکسالی در یزد بحث امروز و دیروز نیست، بلکه به دلیل قرار گرفتن استان در یک اقلیم خشک از ابتدا وجود داشته است به نحوی که گذشتگان با حفر قنوات این مایه حیات را از مسافت‌هایی دور به محل زندگی خود انتقال می‌دادند و براساس آن زندگی خود را مدیریت می‌کردند.

اسلامی با اشاره به این که در سال آبی 95- 94 میزان بارندگی دراستان یزد از حد نرمال پایین‌تر آمده است، افزود: میزان بارندگی استان یزد در شرایط نرمال، در طول سال 100 میلیمتر و در شهر یزد 60 میلی‌متر است که در سال آبی 95-94 ما در کل استان 60 میلیمتر و در شهر یزد 24.7 میلیمتر یعنی 40 درصد کاهش بارندگی داشتیم.

وی اظهارداشت: در طول 15 سال گذشته 13 سال با خشکسالی روبرو بودیم که آثار این خشکسالی در اکثر روستاها با خشکیدن درختان تنومند همراه بوده و اگر فکری به حال انتقال آب و مدیریت مصرف نشود این وضعیت به مرور از شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ‌تر می‌رسد.

مدیرعامل آبفای یزد اظهار کرد: بارش‌های اندک و مصرف بی‌رویه باعث شده که استان یزد سالانه 300 میلیون مترمکعب با بیلان منفی آب مواجه باشد و در دشت یزد - اردکان که مهم‌ترین منابع آبی استان است شاهد سالانه قریب 50 سانتی متر افت سطح آب‌های زیرزمینی باشیم.

وی افزود: امروزه وضعیت تأمین آب در شهرهای اردکان، میبد، تفت و حتی مرکز استان بحرانی است و منابع داخلی در شهر یزد و اردکان حداکثر توان تأمین 50 درصد نیاز آبی شهر را دارا هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای یزد بحث انتقال آب به استان را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت عدم انتقال آب از خارج از حوزه استان به یزد در کمتر از یک دهه، این استان در تأمین آب شرب مورد نیاز دچار بحران خواهد شد، چرا که منابع تأمین آب محدود و کیفیت منابع شیرین به دلیل برداشت بی‌رویه در حال نزول است.

اسلامی در ادامه افزود: همهٔ این عوامل اقتضا می‌کند که بحث انتقال آب با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود و نیاز است که اصحاب رسانه نیز با بیان خوب این موضوع را بیش از پیش دنبال کنند.

وی با بیان این که سرانه ای آب استان در حوزه آب شرب سرانه قابل قبولی نیست، افزود: به عنوان مثال بهره‌وری و راندمان آب در حوزهٔ کشاورزی زیر 40 درصد است و هنوز بعضی از کشاورزان از روش‌های آبیاری سنتی و گونه‌های کشتی پر آب خواه استفاده می‌کنند که این متناسب با وضعیت آبی شهر نیست.

وی گفت: با توجه به وضعیت آب استان، بحث انتقال آب باید در اولویت اول به طور جدی پیگیری شود و هم چنین در حوزه‌هایی کشاورزی، صنعت و مدیریت مصرف باید توجه بیش تری صورت گیرد.

وی یادآور شد: در صورت افزایش سرعت انتقال آب به استان، صرفه جویی مردم، بازیافت آب صنعت، بالا بردن راندمان کشاورزی و تغییر نوع کشت به کشت‌های کم آب خواه وضعیت آب استان به تعادل می‌رسد.

اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: آب حیات جامعه است و اگر آب شرب وجود نداشته باشد قطعاً همهٔ پیشرفت‌هایی که طی 30 الی 40 سال گذشته در حوزه‌های مختلف به وجود آمده نابود خواهد شد.

وی راه توجه به اهمیت آب را، نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی دانست و گفت: مردم عزیز ما باید به این باور برسند که در یک استان خشک و کم آب زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای یزد اظهار داشت: منابع آب تجدیدپذیر در کشور از 6 هزار و 860 متر مکعب در سال 35 به 2 هزار و 160 متر مکعب در سال 75 رسیده و وقتی این عدد به زیر 1000 مترمکعب به ازای سرانه هر نفر برسد با بحران شدید روبرو می‌شویم.

علی اسلامی افزود: منابع آب بسیار ارزشمندی در منطقه یزد گرد و چرخاب است که متاسفانه هر دو این منابع که برای تأمین آب اردکان استفاده می‌شود به دلیل برداشت بی رویه در حال نابودی است و اگر این منابع نابود شود شهر یزد نیز هیچ منبعی برای تأمین آب ندارد.

اسلامی گفت: در دشت یزد اردکان سطح آب در سال، 40 سانتی متر پایین‌تر می‌رود و وقتی به 300 متر برسد آبی وجود نخواهد داشت و اگر باشد مطلوب نبوده و قابل استفاده نیست.

وی افزود: طی 4 سال گذشته بیش از 10 منبع آب را به دلیل برداشت بی رویه از مدار خارج نمودیم.

وی در ادامه وضعیت استان از لحاظ منابع ذخیره آب را مطلوب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر استان یزد دارای 500 هزار متر مکعب مخزن ذخیره، 164 حلقه چاه آب شرب و 20 ایستگاه پمپاز با توانایی پمپاز 223 متر مکعب آب در شبانه روز و ... می‌باشد.

وی با بیان این که این استان از لحاظ امکانات فیزیکی و شبکه آبرسانی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد تصریح کرد: 20 درصد معادل یک هزار کیلومتر از شبکه آب استان فرسوده است که 600 کیلومتر این شبکه‌ها مربوط به مرکز استان یزد و مابقی در دیگر شهرستان‌هاست که در صورت بازسازی تا پنج درصد میزان هدررفت آب کم کاهش می‌یابد.

اسلامی میزان هدررفت آب استان را 18 درصد خواند و گفت: این در حالی است که میانگین هدررفت آب کشوری 26 درصد و در کشورهای توسعه یافته 10 درصد می‌باشد که این جزو افتخارات استان است.

مدیرعامل آبفا در ادامه توضیحاتی در خصوص منابع تأمین آب و وضعیت آب شهرستان‌ها ارائه داد و گفت: در حال حاضر 10 شهر از مجموع 13 شهر استان از آب انتقالی از نقاط دیگر استفاده می‌کنند چرا که در برخی از شهرهای استان حتی یک قطره آب قابل شرب وجود ندارد و تنها در شهر یزد در شرایط اوج مصرف و با استفاده از چاه‌های موجود می‌توان تا 50 درصد آب مورد نیاز را از منابع داخلی تأمین کرد.

وی در خصوص کیفیت آب استان خاطرنشان کرد: هیچ یک از منابع آب استان دارای آلودگی میکروبی نیستند و تمام منابع آب قبل از وارد شدن به شبکه در چندین نوبت بررسی می‌شود و تا به حال EC آب در هیچ نقطه ای از شهر از عدد 900 بالاتر نرفته و کیفیت آب در تمام استان کاملاً مطلوب است.

اسلامی سرانه مصرف در حوزه شرب و بهداشت را غیر قابل قبول دانست و اعلام داشت: متاسفانه به دلیل در دسترس قرار گرفتن آسان آب در همهٔ مصارف، مشکل آب در استان مخفی مانده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: 20 میلیون مترمکعب از 90 ملیون مترمکعب آب استحصالی در یزد فقط صرف 400 هزار کولر آبی دایر در این استان می‌شود و همین موضوع باعث شده تا آب استحصالی استان در فصل تابستان 86 درصد بیش از آب استحصالی در فصل زمستان باشد.

 

کد N1315494

وبگردی