آفتاب
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

۳۰۰ دشت کشور در معرض نابودی است/ مدیریت منابع آبی حیاتی است

۳۰۰ دشت کشور در معرض نابودی است/ مدیریت منابع آبی حیاتی است

قزوین- معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل تغییر اقلیم، مصرف بی رویه، افزایش چاههای غیرمجاز و خشکسالی چند سال اخیر بیش از ۳۰۰ دشت کشور با بحران فوق العاده مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مرادی اکبری شنبه شب در دیدار با استاندار قزوین که در مهمانسرای استانداری برگزارشد با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی در کشور گفت: در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل تغییر اقلیم و بروز خشکسالی در دوران کم آبی هستیم و برای خروج از این وضعیت باید چاره اندیشی کنیم.

وی افزود: ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آبی کشور مصرف شده و با کسری ۸ میلیارد مترمکعبی مواجیهم و باید با ارتقاء بهره وری این کمبود را جبران کنیم.

۳۰۰ دشت کشور در معرض نابودی است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از مجموع ۶۵۰ دشت کشور به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی و مصرف بی رویه و حفر چاههای غیرمجاز ۳۰۰ دشت کشور در معرض نابودی و خشک شدن و شرایط فوق بحرانی است.

وی گفت: خوشبختانه عزم جدی و خوبی برای مقابله با این پدیده در کشور وجود دارد و در این راستا ۱۰ میلیارد دلار به منابع آبی کشور اختصاص داده شده که هشت میلیارد دلار آن برای طرح های توسعه و مهار آبهای روان هزینه خواهد شد.

مرادی اکبری یادآورشد: رویکرد معاونت آب و خاک این است که به جای توسعه سطح زیرکشت بدنبال ارتقاء بهره وری هستیم تا بتوانیم منابع آب و خاک را مدیریت کرده و از بحران عبور کنیم.

۵۰۰ میلیون دلار برای اجرای ابیاری تحت فشار

وی اضافه کرد: سال گذشته از نظر اعتبارات وضعیت خوبی نداشتیم اما امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم قابل توجهی برای توسعه آبیاری مدرن اختصاص یافته که تزریق آن می تواند وضعیت مدرن شدن سیستم آبیاری را بهبود بخشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال قرار است ۵۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبیاری نوین تخصیص داده شود که بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه خواهد شد.

سهیمه استان قزوین ۸ هزار هکتار

مرادی اکبری درادامه به جایگاه کشاورزی استان در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: خوشبختانه با مدیریت علمی و کارشناسی در بخش کشاورزی استان قزوین شاهد رویکردی منطقی در این حوزه هستیم که با این پتانسیل می توان کارهای بزرگی را محقق کرد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم از آب و خاک موجود کشور بخوبی نگهداری و صیانت کنیم می توان به افزایش تولیدو اشتغال و بهره وری درکار امیدوار بود و به نتایج ارزشمندی رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم اعتباری استان قزوین ۷۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان است که برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر استان قزوین بتواند حجم بیشتری از طرح را اجرایی کند آمادگی داریم اعتبارات بیشتری را به این منطقه تزریق کنیم تا مزارع بیشتری به سیستم نوین مجهز شود.

مزارع نمونه استان قزوین بی نظیر است

مرادی اکبری به بازدید خود از مزرعه نمونه مرتضایی اشاره کرد و گفت: آبیاری زیرسطحی اجرا شده در این مزرعه در کشور بی نظیر است و نشان می دهد این استان می تواند پایلوت طرح های مهم کشور باشد.
    
مرادی اکبری یادآورشد: در استان قزوین سالانه می توان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزارهکتارازاراضی را زیر پوشش آبیاری مدرن قرار داد که در این راستا برای آبیاری بارانی حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون تومان و آبیاری قطره ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.     

کد N1315183

وبگردی