آفتاب

قیمت پوند و نفت کاهش یافت طلا سعود کرد

قیمت پوند و نفت کاهش یافت طلا سعود کرد

۲ روز پس از رأی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، پس‌لرزه‌های آن به چهارراه استانبول در تهران رسید تا بهای سکه تمام بهار آزادی به بالاترین سطح طی ۲ سال اخیر برسد.

روز جمعه بازارهاي جهاني با شوك رويداد انگليس مواجه شد تا ارزش ارزهاي رايج و نرخ برابري آنها با تغيير مواجه شود. بر اثر اين رويداد، بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني بيش از 2دلار افت كرد اما بيشترين تغيير در بازار طلا رقم خورد. قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با 59دلار و 30سنت افزايش به يك هزار و 315دلار رسيد.

بازارهاي جهاني روز جمعه با اين قيمت به فعاليت خود پايان دادند تا با بازگشايي مجدد آن در روز دوشنبه تكليف جهت‌گيري نرخ‌ها مشخص شود. اين صعود 4.7درصدي اما  در بازار ايران تأثير گذاشت تا بهاي طلا و انواع مسكوكات با جهش مواجه شود. بهاي هر سكه تمام بهار آزادي با 32هزار تومان افزايش به يك ميليون و 61هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي 18عيار با قيمت 107هزار و 900تومان مورد دادوستد قرار گرفت كه بالاترين قيمت در 2سال اخير است.

رئيس اتحاديه طلا وجواهر در اين زمينه به ايسنا گفت: پس از اعلام نتيجه همه‌پرسي در بريتانيا، به بازار طلاي جهاني شوك وارد شد تا با افزايش 8 درصدي قيمت مواجه شود. وي ادامه داد: بسياري از بازارها بلافاصله دچار نوسان شدند و در ابتداي كار شرايط هيجاني داشته‌اند، اما به مرور به ثبات نسبي رسيدند. چهارشنبه هفته گذشته قيمت هر اونس طلاي جهاني ۱۲۶۵ دلار بود كه پس از رفراندوم به ۱۳۵۴ دلار رسيد و در نهايت به ۱۳۱۵ دلار كاهش يافت تا بازارهاي جهاني تعديل شود.

كشتي‌آراي در مورد پيش‌بيني‌ها از بازار طلا و سكه در هفته جاري عنوان كرد: هنوز اثرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا بر بازار طلا مشخص نيست و علاوه بر اين، هنوز تحليل‌هاي اين اتفاق روي بورس و شاخص‌هاي اقتصادي مشخص نشده است. وي افزود: هم‌اكنون تمامي دادوستدها بااحتياط انجام مي‌شود و تمامي معامله‌گران كار خود را با احتياط پيش مي‌برند؛ چراكه تا روز دوشنبه تبعات اين اتفاق مشخص نيست و از روز سه‌شنبه مي‌توان پيش‌بيني‌هاي لازم را درخصوص بازارهاي جهاني طلا و مسير حركت آن اعلام كرد.

  • كاهش ارزش پوند و يورو

روز گذشته بازار ارز هم تحت‌تأثير ماجراي جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا قرار گرفت. بانك مركزي قيمت رسمي پوند را 333تومان كاهش داد و بهاي يورو را 63تومان پايين آورد تا برخلاف رويه معمول، تغيير بزرگي در قيمت رسمي ارزها ايجاد كرده باشد. با اين حساب، نرخ رسمي پوند انگليس به 4هزار و 192تومان رسيد و بهاي يورو در تابلوي بانك مركزي به 3هزار و 406تومان كاهش يافت. روز گذشته بهاي رسمي دلار با 51ريال افزايش، 3هزار و 64تومان اعلام شد.

کد N1315103

وبگردی