آفتاب
عواقب یک معضل زیست محیطی در اهواز؛

آتش سوزی گسترده در سایت زباله سفیره اهواز/ شهری پر از دودِ زباله

آتش سوزی گسترده در سایت زباله سفیره اهواز/ شهری پر از دودِ زباله

اهواز ـ طی سه روز اخیر شهروندان اهوازی صبح خود را با دودهای ناشی از سوختن زباله در سایت دفن زباله سفیره این شهر آغاز می كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سه روز اخیر دود ناشی از سوخت زباله شهروندان اهوازی را به شدت آزار می دهد. البته وسعت این دود بیشتر در مناطق شمالی شهر اهواز مانند زیتون كارمندی، كوروش، كوی ملت، فرهنگیان و حتی بخشی از منطقه كیانپارس و همچنین ویس و زرگان مشاهده می شود. البته امروز بوی ناشی از اين آتش سوزی به مناطقی مانند فلكه ساعت و امانيه هم رسيده است.

تنگی نفس های فصل پاییز كه هنوز هم علت علمی آن از سوی مسئولان اعلام نشده، كارخانه الكل سازی، گرد و غبار، آلودگی های زیست محیطی، دوده های ناشی از سوزاندن نیشكر و این روزها نیز دوباره دود ناشی از سوختن زباله نفس روزه داران اهوازی را تنگ کرده است.

ریه های مردم اهواز دیگر تحمل این آلودگی های صنعتی و یا گرد و خاك ها را ندارد و نمی دانند تا كی باید از حق طبیعی خود كه آب و هوای پاك است محروم بمانند.

دود به دلیل آتش زدن زباله ها

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: طبق بررسی كه طی سه روز اخیر انجام دادیم دودها از طرف محل دفن زباله های عادی اهواز (سفیره) و به دلیل آتش سوزی زباله ها ایجاد شده است.

عادل بنی عگبه افزود: تمام زباله های شهر در سایت سفیره دفع می شود و مدتی است كه سلول های دفن این سایت به دلیل آتش سوزی تخریب و از بین رفته است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اهواز بیان كرد: این روزها، چون وزش باد به سمت اهواز بوده، این دودها نیز به سمت شهر آمده اند.

بنی عگبه عنوان كرد:‌ در حال حاضر زباله ها روی هم انباشت و به روش قدیمی دپو می شود بنابراین به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی موجود، تجمع گاز باعث احتراق خود به خودی شده و آتش سوزی ایجاد می كند.

وی در پاسخ به اینكه آیا در ارتباط با انجام تمهیدات لازم با شهرداری رایزنی داشته اند، گفت: به شهرداری اهواز و سازمان پسماند تذكراتی دادیم و قول دادن تا در كمترین زمان ممكن این مسئله را حل كنند. امروز نیز در تماس تلفنی با مدیر سازمان پسماند وی اعلام كرد كه هفت خودروی كمپرسوری و خودروهای آتش نشانی را به محل دفن زباله برای مهار آتش فرستاده و آتش نشانی نیز فعال است. برای نظارت بر كار مهار آتش سوزی نیز محیط زیست اهواز كارشناسان خود را به محل اعزام كرده تا گزارش لازم را ارائه بدهند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست اهواز با بیان اینكه آتش سوزی به این زودی مهار نمی شود، یادآور شد: به دلیل وسعت آتش سوزی و وجود اشتعال در لایه های زیرین زباله ها، آتش سوزی رخ داده، خیلی زود مهار نمی شود.

وجود مواد محترقه

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: زباله ها هنگام جمع آوری ممكن است دارای مواد محترقه ای باشند و زمان تخلیه در محل دفن با توجه به اینكه خود زباله گاز متان تولید می كند، باعث آتش سوزی می شود. اگر وزش باد هم باشد آن وقت دامنه آتش سوزی به سمت سایر زباله های موجود در سایت گسترش پیدا كرده در عرض یك دقیقه تمام سایت دچار آتش سوزی می شود.

محمدامین طالقانی ادامه داد: سه روز است كه آتش سوزی در سایت زباله سفیره شروع شده و در حال حاضر هفت كمپرسی و یك بیل مكانیكی برای مهار در محل فعال است.

وی عنوان كرد: تعداد ماشین آلات را به تدریج بیشتر می كنیم تا آتش را هرچه سریعتر خاموش كنیم ولی به هر حال چون با آب قابل انجام نیست و باید آن را با خاك خفه كنیم به زمان نیاز داریم و پیش بینی می شود كه حداقل ۱۴ تا ۱۵ روز آینده مهار شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز یادآور شد: زباله ها در شهر اهواز مانند سایر كلانشهرها دفن شده و بعد روی آن خاك می ریزند. در سال ۹۰ سلولی برای دفع زباله ساخته و ظرفیت آن در سال ۹۳ تكمیل شد.

طالقانی یادآور شد: از زمانی كه مدیریت خود را در این سازمان شروع كردم، طراحی سلول دفع مهندسی ـ بهداشتی را به عنوان اولویت در دستور كار قرار دادم و از بهمن ماه سال گذشته نیز كار ساخت این سلول با سرعت آغاز شده است.

وی اضافه كرد: با وجود اینكه كار ساخت سلول یك سال و نیم زمان می برد اما پیش بینی می كنیم كه این سلول حدودا تا سه ماه دیگر به بهره برداری برسد.

کد N1314654

وبگردی