آفتاب

نخست وزیر مالزی: گام تاریخی مردم انگلیس تاثیر عمده ای بر اقتصاد مالزی ندارد

نخست وزیر مالزی: گام تاریخی مردم انگلیس تاثیر عمده ای بر اقتصاد مالزی ندارد

کوالالامپور – ایرنا – 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا را 'گامی تاریخی و بی سابقه' دانست، اما گفت که تصمیم بریتانیا برای خروج از این اتحادیه تأثیر عمده ای بر اقتصاد مالزی ندارد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر مالزی در بیانیه ای، تصریح کرد اصول کشور، ساختار اقتصادی متنوع و نقدینگی کافی در بازارهای مالی بدان معنی است که مالزی به خوبی مقابل هر نوسانی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
وی همچنین در مورد تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر نوسان و تحولات بازارهای مالی جهانی، گفت: من معتقدم نمی توان درباره آینده پیش بینی کرد.
به نوشته روز شنبه تارنمای 'نیو استریت تایمز'، نجیب اما تاکید کرد: مطمئن هستم قادر به خروج از این دوره بلاتکلیفی خواهیم بود و دولت همچنان به تقویت اقتصاد و پیشبرد اصلاحات مالی ادامه می دهد.
وی در حالی که مردمش بیش از 58 سال پیش توانستند استقلال مالزی را از استعمار بریتانیا جشن بگیرند، مالزی و انگلیس را شرکای مهم در زمینه های مختلف از جمله تجاری، سرمایه گذاری، دفاعی ، آموزشی و گردشگری دانست و اعلام کرد: انگلستان در میان 10 شریک تجاری مالزی است و تنها حدود یک درصد از کل تجارت مالزی به انگلیس اختصاص داده شده است.
همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در این کشور برگزار شد و بیش از 50 درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی به خروج انگلیس از این اتحادیه رأی مثبت دادند.
انگلیس در دهه 70 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. این اتحادیه در آن سال ها، اتحادیه اقتصادی اروپا نام داشت و بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام داد.
همزمان با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شوک بسیار بزرگی به بازارهای سهام و ارزی جهان وارد شد .
سران اتحادیه اروپا، خروج انگلیس را به عنوان بدعتی خطرناک و یک ضربه کشنده بالقوه برای این اتحادیه تلقی می کنند.
مالزی 31 اوت سال 1957 با قرائت بیانیه استقلال توسط 'تونکو عبدالرحمان' از استعمار بریتانیا رهایی یافت.
آساق**1611
کد N1313810

وبگردی