آفتاب
امضای توافقنامه تاریخی صلح در کلمبیا :

مردم اشک شوق ریختند/ به جنگ پایان دادیم اکنون بیایید سازنده صلح باشیم

مردم اشک شوق ریختند/ به جنگ پایان دادیم اکنون بیایید سازنده صلح باشیم

تهران - ایرنا - دولت کلمبیا و شورشیان چپ گرای فارک روز پنجشنبه با امضای یک توافقنامه تاریخی آتش بس به پایان طولانی ترین جنگ چریکی در جهان طی حدود نیم قرن گذشته نزدیک شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هاوانا و بوگوتا ، این توافقنامه که پس از سه سال مذاکرات صلح در کوبا حاصل شد باعث حشن و سرور و ریختن اشک شادی مردم در پایتخت کلمبیا شد .
امضای توافقنامه راه رسیدن به یک توافق نهایی برای پایان دادن به یک جنگ چریکی متولد دهه 1960 را به دلیل خشم و ناراحتی ناشی از نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی در کلمبیا هموار ساخت . این جنگ بیش از هر قیام دیگر در امریکای لاتین طول کشید.
' رودریگو لندونو 'فرمانده ریشوی فارک ملقب به تیموشنکو که پس از دست دادن با خوآن مانویل سانتوز رئیس جمهوری کلمبیا طی مراسمی در هاوانا دستهایش با اشک خیس شده بود، گفت :' چه بسا که این آخرین روز جنگ باشد. '
سانتوز 64 ساله که در نیمه راه دومین دوره ریاست جمهوری خود قرار دارد در مواجهه با مخالفت بخشهایی از جامعه که معتقد بودند فارک باید از نظر نظامی در هم شکسته شود از صلح دفاع کرد ، میراث رهبری خود را به خطر انداخت .
اما در کلمبیا ، پیش از سخنرانی سانتوز در هاوانا ، ناقوس های کلیسا در ظهر پنجشنبه به نشانه شروع مراسم امضای توافقنامه به صدا در امد.
مردم در بوگوتا در مقابل صفحات بزرگ تلویزیون که در خیابانها نصب شده بود جمع شده و به جشن و پایکوبی پرداختند.
به روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود :' ما به جنگ پایان دادیم اکنون بیایید سازنده صلح باشیم . '
شبک ** 1403 **1917
کد N1312652

وبگردی