آفتاب
پزشکان بدون مرز خبر داد:

مرگ 188 جنگ زده در نیجریه طی یک ماه بر اثر اسهال و کم آبی

مرگ 188 جنگ زده در نیجریه طی یک ماه بر اثر اسهال و کم آبی

تهران-ایرنا- سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد تنها در طول یک ماه 188تن بر اثر شرایط سخت زندگی به ویژه در نتیجه اسهال و کم آبی در اردوگاه فراریان از خشونت گروه تروریستی بوکوحرام در شمال شرق نیجریه جان باخته اند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز که روز چهارشنبه منتشر شد تصریح کرده است که تیم پزشکان این سازمان روز سه شنبه برای اولین بار توانسته است از اردوگاه پناهندگان جنگی در شهر باما واقع در 70 کیلومتری مایدوگوری مرکز ایالت آشوب زده بورنو بازدید کند؛ جایی که حدود 24 هزار فراری از جنگ «در شرایط بهداشتی غیر قابل تحمل» زندگی می کنند.
بیانیه پزشکان بدون مرز افزود: 800 کودک در این اردوگاه به سوء تغذیه شدید مبتلا شده اند و 16 تن از آنان که وضعیت بحرانی داشتند به مرکزی پزشکی در مایدوگوری منتقل شده اند.
همچنین این تیم پزشکی از وجود قبرستانی با یک هزار و 233 قبر در نزدیکی اردوگاه خبر داد که در سال جاری حفر شده اند و 480 کودک را نیز در خود جای داده است.
تنها از 23 می گذشته (3 خرداد 95) تاکنون 188 تن در این اردوگاه جان خود را از دست داده اند یعنی به طور میانگین در هر روز شش تن جان باخته اند و دو عامل اصلی این مرگ ها اسهال و کم آبی ذکر شده است.
افراد ساکن در این اردوگاه از خشونت های گروه تروریستی بوکوحرام و نیز درگیری های خونبار بین این گروه با نیروهای دولتی گریخته اند.
گروه تروریستی بوکوحرام که از سال 2009 تاکنون جنایات متعددی را در این کشور مرتکب شده است در سپتامبر 2014 شهر باما را به اشغال خود درآورد اما نیروهای حکومتی نیجریه در مارس 2015 آن را پس گرفتند.
بوکو حَرام خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قرائت خود از شریعت اسلامی بر تمامی 36 ایالت نیجریه است. این گروه که در نیجر، چاد و شمال کامرون نیز فعال است در سال 2002 تأسیس شده و پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشت اما در مارس 2015 با ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش بیعت کرد و نام خود را به ولایت غرب آفریقای داعش تغییر داد.
شبس**9241**1488 **
کد N1311741

وبگردی