آفتاب

روسیه الیوم: بطلان واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان چالشی جدید برای دولت مصر است

روسیه الیوم: بطلان واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان چالشی جدید برای دولت مصر است

تهران - ایرنا - روسیه الیوم نوشت: ابطال توافقنامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به سعودی از سوی دیوان عدالت اداری مصر، قاهره را با چالش جدیدی روبرو کرد.

پایگاه خبری روسیه الیوم امروز (چهارشنبه) گزارش داد: دیوان عدالت اداری وابسته به دستگاه قضایی مصر روز گذشته رای به بطلان توافقنامه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان داد.
برپایه این گزارش، رسانه های جمعی مصر به نقل از یک منبع آگاه مصری نوشتند، حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری شواهد و اسناد ارائه شده توسط دولت را نادیده گرفته و این دیوان صلاحیت اظهار نظر در این موضوع را ندارد، چرا که این مساله یک مساله حاکمیتی است و بر اساس قانون اساسی تنها نمایندگان مجلس صلاحیت رسیدگی به آن را دارند.
این حکم در پاسخ به طرح دعوی درباره بازگرداندن دو جزیره تیران و صنافیر تحت حاکمیت مصر صادر شده است. در این دعوی از رئیس جمهوری مصر خواسته شده مرزهای دریایی بین مصر و عربستان را به همه پرسی بگذارد.
در طرح دعوی آمده است: دو جزیره مذکور اهمیت زیادی در طرح های دفاعی استراتژیک مصر دارند و چشم پوشی از آنها بر جایگاه مصر و قدرت این کشور در داخل ائتلاف های عربی تاثیر می گذارد.
در جای دیگری از این درخواست قضایی آمده است: امضای توافقنامه واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران در جریان سفر پادشاه عربستان به قاهره خلاف توافقنامه امضا شده تقسیم مرزها در سال 1906 است.
با آن که افکار عمومی مصر از امضای توافقنامه بازنگری در ترسم مرزها با عربستان شوکه شد و بر اساس تقسیم بندی جدید مرزی دو جزیره به عربستان واگذار گردید، با این حال عبدالفتاح السیسی از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان بعد از بررسی های دقیق اسناد تاریخی مربوط به دو جزیره صورت گرفته است.
خبرگزاری رویترز نیز بطلان توافقنامه مرزی بین مصر و عربستان را چالش جدیدی برای دولت مصر خواند و نوشت: حکمی که دیوان عدالت اداری مصر در خصوص بطلان توافقنامه ترسیم مرزی با عربستان صادر کرد، نظام مصر را در بحران جدیدی گرفتار نمود.
بر اساس این حکم، دو جزیره تیران و صنافیر باید به حاکمیت مصر برگردانده شود و این در حالی است که مقامات مصری همچنان بر تابعیت این دو جزیره به عربستان تاکید دارند.
مقامات مصری در آوریل گذشته در همین رابطه بیش از 200 تظاهرات کننده را که به واگذاری این دو جزیره به عربستان اعتراض کرده بودند، بازداشت کردند.
به گزارش رویترز، توافقنامه بازنگری در ترسیم مرزها با عربستان خشم گسترده جامعه مصر را در پی داشت و این درحالی بود که عربستان همزمان با امضای این توافقنامه کمک های بسیاری به قاهره ارائه کرد.
رویترز به این مساله اشاره کرد که احتمال دارد این حکم بر کمک های عربستان به مصر تاثیر بگذارد.
مقامات مصری در همین رابطه دو روزنامه نگار را به اتهام تشویق به برگزاری تظاهرات بازداشت کردند.
این دو روزنامه نگار در سایت اطلاعاتی yanair.net از عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر انتقاد کرده بودند.
هزاران مصری در اعتراض به این اقدام دولت مصر، با برگزاری تظاهراتی در روز 15 آوریل در مرکز قاهره، سقوط رژیم عبدالفتاح السیسی را خواستار شدند.
خاورم**1408**1275
کد N1310552

وبگردی