آفتاب

همکاری‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان گسترش می‌یابد

همکاری‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان گسترش می‌یابد

همشهری آنلاین: در دیدار سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سوند هانسن رئیس موسسه باستان‌شناسی آلمان، دو طرف بر ضرورت گسترش همکاری‌های باستان‌شناسی دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی در این دیدار که حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز حضور داشت، گفت: با تبادل اطلاعات و دانش میان باستان‌شناسی ایران و موسسه باستان‌شناسی آلمان می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

او با اشاره به یادداشت تفاهمی که پیش‌تر بین پژوهشگاه و موسسه باستان‌شناسی آلمان امضا شده است بر ضرورت اجرای پروژه‌های توافق شده و حداکثر بهره‌برداری از آنها تاکید کرد.

بهشتی گفت: تاکید ما بیشتر بر غنی کردن مطالعات برای بهره‌گیری ازفنون جدید و آموزش است که باید در چارچوب توافق‌های صورت گرفته تحقق یابد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت امر حفاظت در میراث فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: باید موضوع حفاظت در ابعاد مختلف در پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای عمل کنیم که هر پروژه چشم‌انداز و افق خوبی داشته باشد.

بهشتی با اشاره به این نکته که در بیشتر پروژه‌های باستان‌شناسی تمرکز بر روی پژوهش است، افزود: سایت باستان‌شناسی که مورد حفاری و پژوهش قرار می‌گیرد باید حفاظت شود چه در مدت حفاری و چه پس از حفاری و در نهایت به یک سایت موزه تبدیل شود.

او تاکید کرد: حفاظت تضمین شده طولانی‌‌مدت پس از حفاری‌های باستان‌شناسی بسیار مهم است.

هانسن نیز در سخنانی گفت: از تداوم همکاری‌های دوجانبه گذشته خرسندیم و درصدد هستیم که همکاری‌های جدیدی را شروع کنیم.

او افزود: با پیشرفت علوم طبیعی فرصت‌های بسیار خوبی برای ما در امر باستان‌شناسی پیش آمده است و باید با استفاده از این فرصت‌ها و همچنین تجربیات گذشته همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

هانسن نیز بر اهمیت حفاظت و مرمت آثار کشف شده در حفاری‌های باستان‌شناسی تاکید کرد و به بیان روش‌های گوناگون حفاظت از این آثار پرداخت.

گفتنی است: دو طرف در یادداشت تفاهم مردادماه سال گذشته توافق کردند تا در حوزه‌های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، پژوهش‌های ژئوفیزیکی، فنون سال‌یابی آثار باستانی، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه‌ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش های میان رشته‌ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همکاری کنند.

براساس بند یک این یادداشت تفاهم دو طرف در تقویت حوزه‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه در حوزه پژوهش در زمینه‌های باستان‌شناسی، شناخت مواد، حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، یادمان‌ها و محوطه‌های باستان‌شناسی و مدیریت محوطه به یکدیگر کمک خواهند کرد.

کد N1309686

وبگردی