آفتاب

آیا دوران هشت ساله دولتهای نهم و دهم ،نقطه عطف در تاریخ ایران است؟

آیا دوران هشت ساله دولتهای نهم و دهم ،نقطه عطف در تاریخ ایران است؟

میریعقوب سیدرضائی*

  

«اگر اهتمام و اراده سیاسی برای اصلاح و رفع کاستی های موجود در سیستم اداری کشور وجود داشته باشد، تاریخ نگاران آینده دوران هشت ساله دولت نهم و دهم را به منزله نقطه عطفی در تاریخ ایران ثبت خواهند کرد».

  

فارغ از درستی و نادرستی، در چند ماهه اخیر، هر روزه اخبار ضد و نقیضی از پاداش ها و فیش های حقوقی چند ده میلیونی تا چند صد میلیونی در رسانه ها به چشم می­خورد. در این میان، نکته ای که اغلب در هیاهوهای رسانه ای چپ و راست مورد غفلت قرار می­گیرد، توجیه با انتساب آنها به دوران قبلی است. عده ای نیز بر این استدلال متوسل می شوند که برخی از این فیش ها مربوط به هیئت مدیره سازمان های خصوصی است و به نحوی سعی در بی ربط جلوه دادن این امور به دولت دارند؛ ولی قابل تأمل است که حتی در فردگراترین جوامع لیبرال نیز یکی از مبانی توجیه گر تشکیل حکومت در کنار وظایف حفظ امنیت داخلی، دفاع در مقابل خارجیان و اسقرار عدلیه و ارائه برخی از کالاهای عمومی، نقش تنظیم گری حکومت است که با تعیین قواعد بازی تلاش در تحت کنترل درآوردن امور کرده، جمله «بازار و بخش خصوصی تحت قدرت تنظیم گری حکومت به فعالیت می پردازند» را تداعی گر می شود؛ حتی در وظیفه حفظ امنیت داخلی نیز می توان نقش تنظیم گری را مشاهده کرد

[keyword]. به قول یکی از متفکران سیستمی، طرح های ضربتی و کوتاه مدت به جای حل مسأله، نشانه های آن مسأله را از بین می برند و نمی­توان با این گونه اقدامات ریشه مسأله مدنظر را خشکاند. این گونه طرح ها بیشتر، بازتاب دهنده شکست مدیران در راه اندازی سیستم هایی برای سامان دادن بلند مدت و پایدار به امور مربوطه است.

 

 

*دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

 

 

1717

 

 

 

 

کد N1309289

وبگردی