آفتاب

دادرسی عادلانه و تکریم ارباب رجوع * علی حبیبی

دادرسی عادلانه و تکریم ارباب رجوع * علی حبیبی

تهران - ایرنا - حفظ حرمت شهروندان در تمامی ابعاد آن از مصادیق تکریم انسان در مقام ارباب رجوع است موضوعی که علاوه بر رضایت مردم، خشنودی خداوند را نیز در پی دارد.

دین اسلام همواره بر تکریم حقوق مردم که ارباب رجوع نیز گروهی از این مردم را تشکیل می دهند تاکید داشته و از مسلمانان می خواهد که با احترام و تکریم به آنان نگاه کرده و در رفع مشکلات آنان تلاش کنند.
برای یک فرد مسلمان تکریم مردم، عبادت به شمار می رود و بهترین روش برای نزدیکی به خداوند است، بخصوص اگر ارباب رجوع از محرومان جامعه باشد.
کسانی که به عنوان ارباب رجوع به ادارات، سازمان ها و دادگاه ها مراجعه می کنند قطعا با مشکلی روبرو بوده و یا احیانا ظلمی نسبت به آنان روا شده که اکنون از طریق مراجع قانونی در مقام اعاده حیثیت و پیگیری بر آمده اند.
مردم معمولا برای رفع مشکلی به ادارات مراجعه می کنند تا با رفع آن، باری از دوششان برداشته شود اما چنانچه در این پروسه برخورد غیر قابل انتظاری مشاهده کنند، بر اندوه و مشکلات آنان خواهد افزود و این قطعا در پیشگاه خداوند متعال مورد پذیرش واقع نخواهد شد.
دومین روز هفته قوه قضاییه ( چهارشنبه دوم تیر) به عنوان « قوه قضائیه، دادرسی عادلانه و تکریم ارباب رجوع» نامگذاری شده موضوعی که نیاز امروز جامعه بوده و شایسته است ادارات بیش از پیش به آن توجه کنند.
حرکت قوه قضاییه در نامگذاری این روز به عنوان دادرسی عادلانه و تکریم ارباب رجوع یک اقدام شایسته تقدیر و قدردانی است و امید می رود این حرکت در طول سال ادامه یابد.
هر چند نامگذاری یک روز به عنوان تکریم ارباب رجوع نمی تواند همه مشکلات دستگاه عظیمی مثل قوه قضاییه را رفع کند اما استمرار این اقدام خداپسندانه می تواند ارباب رجوع را نسبت به رفع مشکلات خود امیدوارتر کند.
امروز دستگاه قضایی کشور با حجم زیاد پرونده ها روبرو است، پرونده های ثبت شده ای که شمار آن در سال به 15 میلیون می رسد و این تعداد پرونده ها در حالی بررسی می شود که کمبود نیروی انسانی و منابع مالی از مشکلات این قوه است.
در این شرایط احترام و تکریم ارباب رجوع اگر کاری بزرگتر از رسیدگی به این حجم پرونده ها نباشد، قطعا کوچکتر نخواهد بود.
در حال حاضر اطاله دادرسی برخی پرونده ها یکی از مشکلات دستگاه قضا است معضلی که هر چند تلاش های گسترده ای در این زمینه از سوی دادگاه ها صورت می گیرد اما هنوز وضعیت برخی پرونده ها نامشخص است.
به نظر می رسد برخی پرونده ها در مدتی کوتاه قابل رسیدگی و تعیین تکلیف باشد و نیاز به صرف سال ها بررسی نیست از این رو رسیدگی سریعتر به این پرونده ها ضمن اینکه تردد ارباب رجوع در دادگاه ها را کاهش می دهد بار دادگاه را نیز کمتر خواهد کرد.
ریشه تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی ممکن است ناشی از ناآگاهی مردم از قوانین و مقررات باشد که لازمه آن همت ارباب رجوع برای کسب آگاهی بیشتر و همچنین ورود رسانه ها برای آگاهی بخشی مردم دارد.
با اینحال رسیدگی به پرونده های قضایی نیاز به صبوری بالا از طرف متصدیان دادگاه ها و مراجعه کنندگان دارد و هر دو طرف باید در این زمینه تلاش کنند.
در رسیدگی به پرونده ها و برخورد با ارباب رجوع تقوا، مهمترین ابزاری است که کارکنان را در برابر تندخویی ها محافظت می کند و این عامل باعث می شود که کارگزار همواره در جلب رضایت الهی و خشنودی مردم تلاش کند.
تواضع و فروتنی به ارباب رجوع، یکی از اعمال پسندیده ای است که کسانی که در راه خدمت به مردم هستند، باید به آن مزین باشند.از این رو کارمند و مسئولان ادارات باید همواره با کمال تواضع و احترام با زیردستان و ارباب رجوع برخورد کنند، به ویژه اگر ارباب رجوع از محرومان جامعه باشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
* دبیر گروه اجتماعی ایرنا
کد N1309250

وبگردی