آفتاب
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل:

کشورهای اروپائی از اخراج پناهندگان خودداری کنند

کشورهای اروپائی از اخراج پناهندگان خودداری کنند

کابل - ایرنا - رئیس کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل با ابراز خرسندی از اینکه در روز جهانی مهاجران به افغانستان سفر کرده است ، از کشورهای جهان خواست تا به پدیده مهاجرت معقولانه بنگرند و از اخراج اجباری پناهجویان از جمله پناهجویان افغان از کشورهای اروپائی خودداری کنند.

به گزارش ایرنا ، «فیلیپو گراندی» روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل هنوز درباره اخراج اجباری پناهجویان از یونان به ترکیه به نتیجه نرسیده و گفت وگوهای ما در این زمینه با یونان ادامه دارد تا از اخراج اجباری آنان به ترکیه جلوگیری شود و حقوق پناهجویانی که پذیرفته نمی شوند، به طور کامل رعایت شود.
وی درعین حال گفت که تقاضای پناهندگی بیش از 50 درصد اتباع افغان در کشورهای اروپائی پذیرفته نمی شود و دیدگاه جامعه جهانی و حکومت افغانستان درباره پناهجویان یکسان است و ما درحال گفت وگو برای کمک به بازگشت خوب و مسئولانه مهاجران افغان از کشورهای اروپائی به کشورشان هستیم.
'گراندی' گفت که پیش از سفر به افغانستان، به کشورهای پاکستان و ایران مسافرت کرده و با مقام های ارشد این دو کشور درباره وضعیت مهاجران گفت و گو کرده و از کمک های سخاوتمندانه آنان درقبال پناهجویان قدردانی کرده و از اسلام آباد نیز می خواهد که در کنار کمک های سخاوتمندانه خود به مهاجران افغان، از اخراج اجباری آنان خودداری کند.
دولت اسلام آباد در سه روز گذشته 340 نفر از پناهجویان افغان را دستگیر کرده و خواستار بازگشت آبرومندانه آنان به افغانستان شده و اعلام کرده است که پاکستان دیگر نمی تواند پناهجویان افغان را بپذیرد.
رئیس کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در این نشست خبری، تصمیم یکجانبه کشورها برای کمک به پدیده مهاجرت در جهان را سودمند ندانست و گفت که حل معضل پناهندگان مسئولیت جامعه جهانی است و کشورها باید به صورت هماهنگ برای حل آن کوشش کنند.
'گراندی' که کمتر از شش ماه قبل به این سمت منصوب شده است، موضوع آوارگان داخلی افغانستان را یکی دیگر از مشکلات افغانستان دانست و گفت که کوشش خواهد کرد تا علاوه بر مساله پناهجویان افغان در جهان، به بهبود وضعیت آوارگان داخلی نیز کمک کند.
پیش از نشست خبری رئیس کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان به مناسبت روز جهانی مهاجران گفت که ایجاد زمینه بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان از اولویت های دولت وحدت ملی است، اما بازگشت آنان باید در چارچوب تفاهم نامه ها و موازین بین المللی صورت گیرد و از اخراج اجباری پناهجوبان خودداری شود.
اساق**291**1610**1392
کد N1307516

وبگردی