آفتاب
عضو انجمن فیزیوتراپی عنوان کرد؛

توصیه های رمضانی به افراد تحت درمان با فیزیوتراپی

توصیه های رمضانی به افراد تحت درمان با فیزیوتراپی

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، تاکید کرد: تمرين درمانی به عنوان يک قسمت مهم و جزو لاينفک درمان فيزيوتراپی است.

مهرداد بهرامیان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: افرادی كه در ماه مبارک رمضان تحت درمان فيزيوتراپی قرار می گيرند، به دليل انجام درمان های دستي و الكتريكي مختلف ممكن است دچار افت فشار خون وحتی افت قندخون شوند.

وی افزود: به افراد روزه دار توصيه مي شود در وعده هاي افطار و سحر خود از كربوهيدرات هاي پيچيده استفاده كنند تا در طول درمان هاي دستي از جمله درمان با سوزن خشك كه درماني نيمه تهاجمي با امكان افت فشار خون است، دچار افت كمتري از قندخون و در نتيجه فشارخون شوند و بلافاصله پس از انجام درمان از روي تخت بلند نشوند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: تمرين درماني به عنوان يك قسمت مهم و نيز جزو لاينفك درمان فيزيوتراپي است، ازطرف ديگر افراد در ماه مبارك رمضان با يكسري محدوديت در فعاليت هاي فيزيكي مواجه هستند، اما هيچ گاه توصيه نمي شود كه در هنگام روزه داري تمرينات خود را انجام ندهند. بلكه اگر به صورت صحيح و اصولي انجام شود باعث آرامش و كاهش استرس و درد و افزايش صبر و استقامت و حتي افزايش قدرت يادگيري و توانايي هاي ذهني شده و سبب مي شود قدرت و كشش پذيري و سلامت عضلات و مفاصل زودتر تامين شود و فرد سريع تر به زندگي طبيعي خود بازگردد. در نتيجه تداوم انجام تمرينات بسيار مهم است.

وی اظهارداشت: اگر افراد به مدت يك ماه تمامي فعاليت هاي بدني خود را قطع كنند، ممكن است قدرت و استقامت قلبي عروقي آنها با مشكل مواجه شود و عضلات شان ضعيف شود و بعد از اين ماه به زمان بيشتري برای بازگرداندن عضله به چرخه كار طبيعی نياز است. بنابراين اگر افراد اصول تغذيه اي صحيح را رعايت كنند مي توانند بطور منظم تمرينات خود را انجام دهند و سلامت جسمي خود را تامين نمايند.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در ماه مبارک رمضان براي جلوگيري از ضعف قوای جسمانی، كاهش فشارخون، سرگيجه، سردرد و تهوع بايد از انجام تمرينات سنگين اجتناب كرد. چرا كه فعاليت زياد باعث از دست رفتن نمك، آب زياد و در نتيجه عطش فراوان و افت فشارخون و ضعف شديد مي شود.

بهرامیان توصیه کرد: نوشيدن كافي آب و مايعات در وعده های افطار و سحر باعث می شود تا افراد دچار كم آبی نشوند. زيرا، يكي از دلايل دردهاي عضلانی - نيامی در افراد كاهش آب ميان بافتي و به هم خوردن بالانس الكتروليت هاي بدن است.

وی ادامه داد: علاوه بر كاهش شدت تمرينات، مدت زمان انجام تمرين را نيز بايد كاهش داد و حداكثر روزي ٣٠ دقيقه انجام شود. نكته مهم ديگر انتخاب زمان مناسب براي انجام تمرينات است. توصيه مي شود زماني كه بيشترين ميزان انرژي را داريد براي انجام تمرينات انتخاب كنيد، منتهي به ياد داشته باشيد كه بلافاصله پس از خوردن غذا نبايد تمرين انجام داد.

بهرامیان گفت: افراد عادی و بيماران كه شدت تمريناتشان سبک است می توانند تمرينات خود را صبح انجام دهند. افراد ورزشكار كه تمرينات سنگين تری دارند بهتر است یک تا سه ساعت پس از افطار تمرينات خود را انجام دهند. در كل بهترين زمان انجام تمرينات، همان یک تا سه ساعت پس از افطار است.

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در پایان، تاکید کرد: اما نكته آخر انتخاب ورزش مناسب است. بهترين ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پياده روي و دوچرخه سواري و ورزش های هوازی است كه باعث تسريع گردش خون می شود و در نتيجه خون و اكسيژن بيشتری به مغز مي رسد و شادابی و نشاط را در پي دارد. بيماران با مشورت با فيزيوتراپيست علاوه بر تمريناتی كه به آنها توصيه شده است می توانند هر يک از ورزش ها را انجام دهند و در برطرف شدن دردها و حتی حفظ سلامتي خود در ماه مبارک رمضان بكوشند.

کد N1306580

وبگردی