آفتاب

عملیات آزادی موصل با اسم رمز فلوجه

عملیات آزادی موصل با اسم رمز فلوجه

وقتی در روزهای آغازین عملیات آزادسازی فلوجه تصاویری از فرماندهان شیعه و سنی در کنار هم و درحال همفکری در این عملیات منتشر شد شاید برخی‌‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که در کمتر از یک‌ماه این اتحاد، فروریختن یکی از مهم‌ترین دژها و پایگاه‌های داعش در عراق را رقم بزند.

حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در حالي از «بازگشت فلوجه به عراق» خبر داده كه زيرپوست اين عمليات دستاوردهاي مهمي براي عراقي‌ها به‌دست آمده كه مي‌تواند درصورت ادامه باعث محو كامل گروه تروريستي داعش از اين كشور شود. نخست‌وزير عراق در سخنراني خود آزادي فلوجه را مديون ارتش، پليس، داوطلبان مردمي و هدايت مرجعيت ديني و در صدر آن آيت‌الله سيستاني دانست؛ مسئله‌اي كه به خوبي نقش اتحاد شيعه و سني را در اين عمليات نشان مي‌دهد.

او گفت: ما وعده آزادسازي فلوجه را داديم و فلوجه به ما بازگشت و نيروهاي ما توانستند داخل شهر را تحت‌كنترل خود بگيرند اما همچنان برخي كانون‌ها نياز به پاكسازي دارد. هر چند هنوز در بخش‌هايي از فلوجه نيروهاي داعش حضور دارند اما با به زانو درآمدن اين گروه، رهبران ديني عراق خواستار برگزاري نماز جماعت وحدت شيعه-سني در اين شهر شده‌اند. فرماندهان ارتش عراق مي‌گويند حدود ۸۰ درصد از فلوجه در كنترل نيروهاي آنها قرار گرفته است. روز جمعه در يك حمله چندجانبه نيروهاي عراقي توانستند مناطق مركزي شهر و ساختمان‌هاي مهم دولتي را در فلوجه به تصرف خود درآورند.

نيروهاي بسيج مردمي موسوم به الحشد الشعبي محور مهم و اساسي عمليات فلوجه در كنار نيروهاي ارتش و پليس عراق بودند. براساس اعلام فرماندهي تشكيلات مردمي الحشد الشعبي، بيش از 20هزار نفر از رزمندگان سني عراق در اين تشكيلات مردمي عضويت دارند كه 10هزار نفر آنها در عمليات آزادسازي فلوجه شركت داشته‌اند. عشاير سني منطقه هم همراه نيروهاي نظامي اين كشور بودند. با وجود اين، اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا گفته است نبرد فلوجه هنوز تمام نشده و كنترل بخش‌هاي مهمي از شهر در دست داعش است.

اين موفقيت بزرگ باعث شده تا مسير براي حمله به موصل، به‌عنوان تنها پايگاه باقيمانده داعش در عراق با همين وحدت هموار شود. نخست‌وزير عراق در پيام اعلام آزادي فلوجه هم تأكيد كرد كه نبرد بعدي براي نيروهاي عراقي موصل است.
خالد العبيدي، وزير دفاع عراق صبح روز گذشته آغاز عمليات آزادسازي شمال صلاح الدين و جنوب موصل را اعلام كرد. القياره يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي اداري و هوايي براي تأمين يگان‌هايي است كه به سمت موصل مي‌روند.

محمدالعسكري، مشاور نظامي وزارت دفاع عراق هم اعلام كرد: لشكر نهم زرهي ارتش و دستگاه مبارزه با تروريسم و جنگنده‌هاي ائتلاف آمريكا و نيروي هوايي ارتش عراق در اين عمليات شركت خواهند كرد. نوري مالكي، رئيس ائتلاف دولت قانون هم آزادسازي شهر فلوجه را تبريك و با تأكيد بر لزوم حفظ وحدت ملي گفت: قهرمانان شجاع ما، داعش را متحمل خسارت‌هاي شديدي كردند تا تنها در شهر موصل محاصره باشند.

کد N1306105

وبگردی