آفتاب

دبیرکل حزب اراده ملت ایران: مجلس بهتر است 6 ماه قانونگذاری را تعطیل کند

دبیرکل حزب اراده ملت ایران: مجلس بهتر است 6 ماه قانونگذاری را تعطیل کند

دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: مجلس بهتر است برای بهبود اوضاع 6 ماه قانونگذاری را تعطیل کند و بیشتر به وظیفه نظارتی خود بپردازد.

به گزارش روز یکشنبه، احمد حکیمی پور در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: مجلس دهم باید مقررات زدایی را در دستور قرار دهد. کوهی از مصوبات و قوانین در کشور وجود دارد که علاوه بر ایجاد سردرگمی، راه را برای دور زدن و گریز و انواع توجیهات بازگذاشته است. در اغلب قوانین کشور این مشکلات دیده می شود. قوانین موازی، معارض، متناقض، قوانین با تبصره های فراوان و ارجاعات متعدد به قوانین گذشته خود مسبب بی سامانی شده اند.
رئیس کمیسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران گفت: قانون هر چه کمتر، جامع و مانع تر باشد بهتر است. تصور می شود مجلس هر چه بیشتر قانون تصویب کند فعالتر است در حالیکه پرکاری مجلس در بعد نظارت بر اجرای قانون باید باشد نه قانونگذاری. پارلمان بایست بخش اعظم وقت خود را صرف این کند که قوانینی که در گذشته تصویب شده اولا تا چه حد اجرا شده در ثانی چقدر توانسته است مشکلات مردم و دستگاهها را حل کند. برای این کار هم لازم است از جامعه و دستگاههای مختلف بازخورد بگیرد.
وی افزود: مجلس می تواند فقط ماهی یک بار تشکیل جلسه دهد. نمایندگان یک روز در ماه دور هم جمع شوند و بقیه روزها را به وظیفه نظارتی خود بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: تعجبم این بود که در شکل گیری کمیسیون های مجلس دهم، کمیسیون اصل 90 اینقدر مورد استقبال کم نمایندگان قرار گرفته است در حالیکه اعمال نظارت مجلس بیشتر از طریق همین کمیسیون صورت می گیرد.

** تصویب قوانین عادی اصول 15 و 19 قانون اساسی وحدت ملی را افزون می کند
حکیمی پور اضافه کرد: برخی قوانین هم باید تعیین تکلیف شوند. قانون جامع مدیریت شهری و قانون احزاب مدتهاست بلاتکلیف مانده است. اینها قوانین مادر هستند و باید زودتر تصویب شوند. از سویی مجلس اجازه دهد که به جای طرح های نمایندگان بیشتر لوایح دولت در صحن مطرح شود؛ چرا که دولت حتما به این لوایح نیاز داشته که آنها را تقدیم کرده است.
وی گفت: اصل 15 و 19 قانون اساسی نیز نیاز به توجه ویژه مجلس دارند. طبق اصل15 ، زبان رسمی ایران فارسی است ولی دیگر زبانها را هم می شود تدریس کرد. تا کنون به صورت بخشنامه ای به این مساله عمل شده ولی باید آن را به صورت قانون درآورد. اصل 19 قانون اساسی هم بر عدم تبعیض بین شهروندان ایرانی تاکید دارد. یعنی همه ایرانی ها شهروند درجه یک هستند. فارس، ترک،عرب،بلوچ،کرد، ترکمن و غیره همه صاحب این خانه( ایران) هستند.
حکیمی پور با اشاره به اینکه ما هنوز قوانین عادی مربوط به این دو اصل مهم مصرح در قانون اساسی را نداریم افزود: قوانین عادی اصول 15 و 19 قانون اساسی باید تصویب شود تا ضریب همبستگی ملی بالا رود.
حکیمی پور ادامه داد: خوشبختانه مجلس ساز و کاری به نام مرکز پژوهش ها دارد که پالایش بسیار خوبی را در طرح های پیشنهادی می تواند انجام دهد. متاسفانه گاهی طرح های دوفوریتی در مجلس مطرح می شود که کار کارشناسی لازم بر روی آن صورت نگرفته است. این طرح ها حتی اگر رای هم بیاورد مشکلی را از جامعه حل نمی کند.

**اولویت داشتن لوایح دولت بر طرح های مجلس
این فعال سیاسی تصریح کرد: برای تصویب یک قانون جدید باید به سابقه قوانین مراجعه کرد و دید چه قانونی در این رابطه قبلا تصویب شده است . خیلی اوقات قانونی تصویب می شود که وقتی به گذشته برمی گردیم می بینیم اصلا نیازی به این کار نبوده چرا که در گذشته بهتر از آن را تصویب کرده بودیم.
وی گفت: بار کارشناسی لوایح دولت بیشتر از طرح های مجلس است. چرا که یک لایحه شاید یکسال در دولت بررسی کارشناسی شده تا به صحن مجلس آمده است. البته ارائه طرح حق قانونی مجلس است. ولی باید سرعت قانونگذاری در کشور کم شود. اشکالی ندارد که مجلس دهم شش ماه اول خود را صرفا به ارزیابی و تنقیح قوانین موجود بپردازد. بسیاری از مشکلات به خاطر تراکم قوانین است نه نبود قانون.
حکیمی پور ادامه داد: پارلمان کشوری چون فرانسه که از اوخر قرن 18 تشکیل شده از بدو تاسیس تا کنون فقط 6000 مصوبه داشته حال آنکه ما با نصف این قدمت بیش از 11هزار مصوبه داشته ایم. فکر هم می کنیم تصویب قوانین زیاد هنر است. شما قانون شوراها را ببیند . پس از انقلاب اسلامی این قانون 8 بار اصلاح شده است. اما این کار به ضرر شوراها و مدیریت شهری شد و کار را بدتر کرد. این قانون به قدری تبصره و ارجاع خورده است که مراجعین به خود را دچار سرگیجه و ابهام می کند.
وی اضافه کرد: یکی از ملاک های صلابت قانون، عمر قوانین است. قانونی که زیاد تغییر نکند قانون خوبی است. شما قانون مدنی را نگاه کنید. حدود 80 سال از تصویب آن می گذرد. اما کسی نمی تواند به آن دست بزند. چرا که هر چقدر می خواهند بهتر از آن بنویسند نمی شود. از بس جامع و مانع نوشته شده است.

**مجلس باید به راس امور بازگردد
احمد حکیمی پور همچنین به موضوع اقتصاد پرداخت و افزود: شعار فهرست امید در انتخابات مجلس، ایجاد امید، آرامش و رونق اقتصادی در جامعه بود. جامعه به امید و آرامش نیاز دارد تا به رونق اقتصادی برسد.
وی تصریح کرد: کفه اقتصادی مجلس دهم باید سنگین تر از کفه سیاسی باشد. موانعی که بر سر راه رونق اقتصادی وجود دارد را بایست از طریق قانونگذاری، اصلاح یا تجمیع قوانین برطرف کرد.
این فعال سیاسی ادامه داد: طبق فرمایش اخیر مقام معظم رهبری مجلس باید به راس امور برگردد و جایگاه مهم خود را در نظام جمهوری اسلامی پیدا کند. به نظر من لازمه این کار پرداختن به دغدغه های اصلی جامعه است. الان شرایط بسیار مهیاست و مجلسی همسو با دولت روی کار آمده است و شاهد یکی از طلایی ترین دوران همکاری بین قوای سه گانه، دولت، مجلس و قضائیه هستیم.
حکیمی پور خاطر نشان کرد: پیشنهادم به مجلس پرداختن توامان به مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی است. چرا که این دو از یکدیگر جدا نیستند. رونق اقتصادی باعث ایجاد کار می شود و بیکاری طبق فرمایش ائمه(ع) ام الفساد است.

گف و گو: ناصرغضنفری
سیام **3081**1446
کد N1305243

وبگردی