آفتاب
گزارشی از ضیافت افطاری رئیس جمهوری با خانواده معظم شهدا و ایثارگران؛

نمایندگان جامعه ایثارگری به روحانی چه گفتند؟/ سخن فرزند شهید با روحانی درباره قدرت شبکه‌های اجتماعی

نمایندگان جامعه ایثارگری به روحانی چه گفتند؟/ سخن فرزند شهید با روحانی درباره قدرت شبکه‌های اجتماعی

تهران-ایرنا- دیدار امسال رییس‌جمهور با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، حال و هوای دیگری داشت؛ چون ماه رمضان امسال فقط خانواده شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نبودند که در این نشست حاضر می‌شدند؛ بلکه در یک سال گذشته جمع قابل‌توجهی از دو گروه بزرگ دیگر به خیل شهدا پیوستند؛ شهدای منا و شهدای مدافع حرم.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی نهمین روز ماه مبارک رمضان را با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران نشست و هم در زبان و هم در عمل، آنها را که مستقیم و غیرمستقیم و بیش از دیگر مردم ایران آسیب ‌دیده سیاست‌های استکباری آمریکا هستند، از تداوم ایستادگی و مقاومت دولت در برابر استکبار برای احقاق حقوق ملت خاطر جمع کرد.
رئیس‌ جمهوری خبر مهمی را در جمع خانواده معظم شهدا و ایثارگران اعلام کرد؛ قیام در برابر احکام غیرقانونی دادگاه های آمریکا و دستبرد به ٢ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکایی خریداری شده توسط دولت گذشته که پی آمد آن؛ اموال ملت ایران در دسترس نظام استکبار قرار گرفت و متاسفانه از فرصت های طلایی برای بازگرداندن این مبلغ به بیت المال هم استفاده نشد.
روحانی در جمع خانواده شهدا گفت: می‌خواهم از این مجلس، یک پیام به ملت بزرگ ایران بدهم. دیروز عصر، شکایت از آمریکا را به خاطر دستبرد به بخشی از اموال مردم ایران، در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساندیم و این شکایت را تا احقاق حق این مردم و به دست آوردن اصل پول و همه خسارت‌ها دنبال می‌کنیم و این را ادامه راه شهدا می‌دانیم؛ چرا که ادامه راه شهیدان یعنی دنبال کردن حقوق ملت.
نمایندگان خانواده‌های شهدا و ایثارگران حاضر در نشست، پس از اعلام مواضع قاطع رئیس‌جمهوری، تکبیر سر دادند.
در این مراسم، نمایندگانی از طرف خانواده شهدا و جانبازان دغدغه‌هایی را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند. از جمله مصطفی پرکره جانباز ویلچرنشین قطع نخاع که بدون حضور بر روی سن، صحبت‌های خود را به نمایندگی از جانبازان با دکتر روحانی در میان گذاشت.
پرکره از رئیس‌ جمهور خواست به منظور پیشگیری از گسترش عوارض جسمی و روحی ناشی از جنگ در میان جانبازان و ارتقای سطح کیفی زندگی خانواده‌های ایثارگران، برای تسریع در ساخت و بهره‌برداری مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در استان‌های کشور دستور ویژه صادر کند و اعتباری خارج از بودجه‌های ملی متعارف تخصیص داده شود.
خانم طهوری همسر شهید محمدرحیم آقایی‌پور از مهاجرین الی الله و سفیر سابق ایران در کشور اسلوونی که در حین مأموریت از سوی وزارت امور خارجه در موسم حج سال گذشته، به خیل شهدای منا پیوست نیز یکی از نمایندگان خانواده شهدا بود که در حضور رئیس‌جمهوری از دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید خواست تا همچنان قاطعانه این فاجعه انسانی را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری کند.
وی با قدردانی از ثبت اطلاعات شهدای منا در بنیاد شهید و امور ایثارگران و امکان بهره‌مندی خانواده‌های شهدا از خدمات بنیاد، تاکید کرد: «بازماندگان نجیب و صبور شهدای منا در بسیاری از موارد با مشکلات جدی مواجه هستند؛ از این رو از رئیس‌جمهور محترم تقاضا داریم با عنایت ویژه خود دستور فرمایند تا با تامین اعتبار لازم، خانواده‌های این شهدا از خدمات لازم بهره‌مند شوند».
نماینده دیگر از جامعه ایثارگری که در حضور رئیس‌جمهور به طرح دغدغه پرداخت یک فرزند شهید بود. فرزند شهید حسین‌زاده که دانشجوی دکترای ارتباطات و از فعالان رسانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس است، بیشتر سخنان خود را به نقش شبکه‌های اجتماعی و روش‌های نوین ارتباطی در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص داد.
این فعال عرصه فضای مجازی در ارائه یک مثال از قدرت شبکه‌های اجتماعی، به تولید و توزیع یک‌شبه قریب 800 پوستر با موضوع شهدای غواص در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و از دکتر روحانی خواست دولت با نگاهی ویژه از شبکه‌های اجتماعی فعال در حوزه ایثار و شهادت حمایت بیشتری داشته باشد.
همچنین این فرزند شهید با سپاسگزاری از رئیس‌جمهوری جهت محقق شدن پرداخت مطالبات جامعه ایثارگری پس از سال‌ها انتظار، از دکتر روحانی خواست نسبت به برخی برخوردهای سلیقه‌ای برخی دستگاه‌ها در زمینه پرداخت فوق‌العاده ایثارگری فرزندان شهدا، دستور بررسی صادر کند.
آخرین سخنران این مراسم، پدر شهید حمیدرضا اسداللهی شهید مدافع حرم بود که از طرف خانواده‌های شهدای مدافع حرم به خاطر ترسیم خط قرمز دولت و نظام اسلامی در مجامع بین‌المللی و اعلام اینکه «حریم اهل بیت خط قرمز ماست و اگر تروریست‌ها بخواهند به حریم اهل بیت تعرض کنند، تحمل نمی‌کنیم»، از رئیس‌جمهوری قدردانی کرد.
رئیس‌ جمهور نیز در سخنان پایانی خود، در سه بخش سخنانش به شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اشاره کرد. سخنان رئیس‌جمهور درباره شهدا بیشتر به یک دل‌گویه می‌ماند و کمتر از جنس سخنرانی‌های رسمی او بود.
روحانی وقتی می‌خواست درباره شهدای انقلاب سخن بگوید با زنده نگاه داشتن یاد همدرس حوزوی خود، نسبت به او ادای دین کرد. بار دیگر دکتر روحانی در جریان بازخوانی قیام 15 خرداد، نام شهید «هبت‌الله» را ذکر می‌کند. او یک بار دیگر در سال 1385 و در زمانی که درباره قیام 15 خرداد سخنرانی می‌کرد، نام این همدرس حوزوی خود را آورده بود. گو اینکه شهادت این طلبه جوان که کمتر به او پرداخته شده، تأثیر خاصی حرکت بخشی به نهضت داشته است؛ «هبت‌الله» در 15 خرداد 42 در کنار دکتر روحانی به شهادت رسیده است.
رئیس‌جمهور گفت: «خرداد برای ما ایرانی‌ها ماه خاطره‌هاست. در انقلاب اسلامی اولین ایستادگی مهم مردم 15 خرداد بود. یکی از دوستان همدرس و از طلاب عزیز قم به نام هبت‌الله طالقانی آن روز در کنار من به شهادت رسید».
سیام**1058**1436
کد N1302452

وبگردی