آفتاب

الرای الیوم: محمد بن سلمان کار دشواری در آمریکا در پیش دارد

الرای الیوم: محمد بن سلمان کار دشواری در آمریکا در پیش دارد

عبدالباری عطوان در روزنامه الرای الیوم چاپ انگلستان در مقاله ای به موضوع سفر جانشین ولیعهد عربستان به ایالات متحده پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین عطوان در این مقاله می‌نویسد:


پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز محمد بن سلمان، احتمالا ائتلاف دو کشور (ایالات متحده آمریکا و عربستان) را احیا نمی کند...این سفر در شرایط بحرانی صورت گرفت...پرسش اینجاست: چرا عربستان از لحن تهاجمی و تهدید خود به خارج ساختن سرمایه هایش از آمریکا دست برداشت؟ در اینجا به این پرسش ها پاسخ می دهیم :

نظرات درباره سفر کنونی شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد، رئیس شورای عالی اقتصاد و وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا متفاوت و متضاد است. به این ترتیب که برخی اعتقاد دارند این سفر در زمان مناسب به منظور اصلاح روابط رو به وخامت میان دو طرف انجام می شود در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند این سفر دیرهنگام بوده و در زمانی صورت می گیرد که انتقادها و حملات علیه کشور پادشاهی در حال افزایش است و نام این کشور با "تروریسم افراطی" که به درون خاک آمریکا کشیده شده، همراه شده است. نمونه این گونه حملات، حمله اورلاندو است که مکمل یا حلقه جدیدی از حملات یازده سپتامبر سال ٢٠٠١ است همانگونه که برخی تحلیلگران و نویسندگان بیان کرده اند.

 

روز گذشته خانم کلینتون نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اظهاراتی در رقابت با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود خواستار برخوردبا رژیم های حاشیه خلیج فارس و در راس آن ها کشور پادشاهی عربستان سعودی، قطر و کویت شد و آن ها را به تامین مالی تندروی در جهان و تروریسم ناشی از آن متهم کرد. ترامپ نیز همین اتهامات را تکرار کرد و با درخواست لزوم پرداخت بهای حمایت از تروریسم از سوی عربستان، جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا و توقف صدور روادید ورود به شهروندان کشورهای صادر کننده تروریست ها در اشاره آشکار به عربستان بر شدت [اتهام های وارد شده] افزود. 

 

شاهزاده بن سلمان پیام آشکاری برای میزبانان آمریکایی خود دارد که می گوید" شاید دیگر به نفت ما نیاز نداشته باشید اما ما می توانیم با فراهم کردن فرصت بزرگ سرمایه گذاری برای شرکت ها و سرمایه های شما از طریق روند کنونی خصوصی سازی شرکت های بزرگ دولتی مان از جمله شرکت عظیم آرامکو متحد اقتصادی راهبردی برای شما باشیم ".

 

مسئله جالب توجه دیدار [شاهزاده سلمان] با سرمایه گذاران بزرگ در بازار عظیم مالی آمریکا "وال استریت" و دیدار با همتایان آن ها در دره سیلیکون بود جایی که شرکت های "دات کام" در صدر جدول کاری سفر وی به آمریکا در کنار دیدارهای سیاسی وی (دیروز با جان کری وزیر امور خارجه دیدار کرد) قرار دارند. هدف از آن تلاش ها اشاعه طرح تحول اقتصادی است که در طرح موسوم به "چشم انداز عربستان سعودی سال ٢٠٣٠" بازتاب یافته است که خود [شاهزاده بن سلمان] شخصا بر آن نظارت دارد. این چشم انداز روی متنوع کردن منابع درآمد، کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی با توجه به کاهش قیمت آن و گشودن بازارهای عربستان به روی سرمایه های خارجی تمرکز دارد.

 

در وهله اول به نظر می رسد لحن شاهزاده بن سلمان در قبال آمریکا "آشتی جویانه" است و عقب نشینی قابل ملاحظه از لحن تهدید آمیزی را نشان می دهد که کشورش در طول سال گذشته از آن پیروی کرد و در اظهارات آقای عادل الجبیر وزیر امور خارجه بازتاب یافت که در آن به خارج کردن ٧٥٠ میلیارد دلار از سرمایه گذاری های عربستان سعودی از آمریکا اشاره کرد. این تهدید در پی تصویب قانونی صورت گرفت که به خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه می دهد دولت سعودی در دادگاه های آمریکا به این علت که ١٥ نفر از ١٩ نفری که در حملات ١١ سپتامبر مشارکت داشتند سعودی بودند اعضای خانواده حاکم نیز به گونه ای مستقیم یا غیر مستقیم با عاملان این حملات ارتباط داشته اند تحت پیگرد قرار دهند. 

 

شاید در ورای این عقب نشینی ها و لحن آشتی جویانه مسافر سعودی، اتهام هایی قرار دارد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به کشور پادشاهی وارد کرده است. وی در این راستا به افشای اعمال فشارهای فراوان [عربستان] بر او برای حذف نام این کشور و ائتلاف عربی از فهرست سیاه کشورهایی پرداخت که دست به کشتار کودکان –منظور کودکان یمن- و معلول کردن آن ها می زنند، از جمله این فشارهای ( اعمال شده عربستان بر بان کی مون) تهدید به متوقف کردن تمامی اشکال حمایت مالی به سازمان [ملل متحد] و ارگان های [وابسته به] آن و صدور فتوا از سوی علمای بزرگ است که این سازمان بین المللی را به دشمنی با اسلام متهم می کند. تمام این اتهام ها چند روز پیش از سفر شاهزاده بن سلمان صورت گرفت. علاوه بر این ها عربستان سعودی مرتکب اشتباهات و اقدامات فاجعه آمیز متکبرانه دیگری شده است. شاید در اینجا اشاره به این مسئله مفید باشد که کشور پادشاهی عربستان سعودی چهار شرکت روابط عمومی فرانسوی را برای بهبود چهره بد خود در فرانسه به علاوه شرکت های بزرگ آمریکایی دیگر را با همین هدف بکار گرفته است. 

 

پرسش این است: آیا "نظام" حاکم آمریکا کالایی را که شاهزاده جوان محمد بن سلمان هنگام سفر خود به آمریکا عرضه می کند خواهد خرید یا نه؟ آیا به خواسته های دیگرش پاسخ [مثبت] خواهد داد؟

 

پاسخ دادن به این پرسش دشوار است زیرا نتایج این سفر مانند هر سفر دیگر مشابه مسئولان دیگر به سرعت بروز نمی کند و نیازمند زمان است اما آنچه می توان از طریق شناخت نحوه عملکرد نظام های غربی حاکم پیش بینی کرد این است که "نظام" آمریکا از پیشنهادهای مالی و فرصت های اقتصادی ارائه شده از سوی مهمان سعودی استقبال خواهد کرد اما این احتمالا به معنای تغییر سیاست ها و مواضع این کشور در قبال عربستان نیست. برجسته ترین این سیاست ها اتکا به ایران به عنوان متحد راهبردی در منطقه خاورمیانه و دست برداشتن تدریجی از ائتلاف با عربستان سعودی است ائتلافی که بیش از هفتاد سال ادامه یافته است. از این رو بده و بستانی که شاهزاده جوان بر میزبانان آمریکایی خود از طریق ارائه پیشنهادهای وسوسه انگیز اقتصادی در مقابل دست برداشتن از ائتلاف رو به رشد با ایران مطرح می کند؛ شاید مورد قبول واقع نشود اما سعودی ها به امید اجابت تقاضای خود به تلاش هایشان در این زمینه ادامه خواهند داد. 

 

آمریکایی ها در نیرنگ زدن، گمراه گردن و قرار دادن منافع راهبردی خود بالاتر از همه ملاحظات دیگر مهارت دارند. در این راستا [آمریکا] هنگامی که در حال انعقاد قرارداد های تسلیحاتی با عربستان سعود به ارزش ١١٠ میلیارد دلار بود (٦٠ میلیارد دلار در سال ٢٠١٠ و ٤٨ میلیارد در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١٣) به بهانه آماده ساختن آن ها برای جنگ با ایران به عنوان یک تهدید هم زمان به صورت محرمانه با ایران برای انتقال این کشور از یک دشمن به دوست و عقب برگردادن عقربه های ساعت مذاکره می کرد.

 

در مقاله ای که شبکه "بی بی سی" در سایت خود دیروز منتشر کرد، کیم غطاس، گزارشگر این شبکه در واشنگتن گفت تنها چیزی که جمهوری خواهان و دمکرات ها را با وجود اختلاف های بسیار آنان یکپارچه می کند؛ انتقاد از کشور پادشاهی عربستان سعودی و سیاست های این کشور است حتی در خود کاخ سفید مسئولان آمریکایی به میهمانان خود یادآوری می کنند که اکثر عاملان حمله به برج تجارت جهانی در نیویورک از شهروندان سعودی بودند. 

 

ماموریت شاهزاده محمد بن سلمان در آمریکا پیچیده و دشوار است زیرا آمریکا اولویت های راهبردی خود را تغییر داده و دیگر کشور پادشاهی سعودی در راس آن قرار ندارد یا دیگر اهمیت سابق خود را ندارد و شاید رئیس جمهور باراک اوباما بخشی از این حقیقت را در مصاحبه خود با مجله "آتلانتیک" با گفتن چندین کلمه خلاصه کرد وی گفت" برخی از متحدان می خواهند رایگان از آمریکا سواری بگیرند" این دوران به پایان رسیده است.

 

۵۰۵۰
کد N1302154

وبگردی