آفتاب
اختصاصی

ژنرال هندی:توافقنامه چابهار جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می دهد

ژنرال هندی:توافقنامه چابهار جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می دهد

دهلی نو-ایرنا- ژنرال بازنشسته نیروی زمینی هند با اشاره به اهمیت استراتژیکی بندر چابهار ایران خاطرنشان کرد توافقنامه امضا شده بین ایران، هند و افغانستان در سفر 'مودی' به تهران جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می دهد.

ژنرال'گاگاندیپ بکشی'، روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد همکاری راهبردی ایران ،هند و افغانستان گام مهمی برای آغاز همکاری های گسترده منطقه ای و دستیابی به بازارهای آسیای میانه ،قفقاز و روسیه است .
وی خاطرنشان کرد فعال شدن کریدور شمال – جنوب می تواند بسیاری از محاسبات منطقه ای را تغییر دهد و زمینه رونق اقتصادی ایران ،هند و افغانستان را فراهم کند.
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به بزرگراهی که توسط چین تا بندر گوادر پاکستان درحال احداث است خاطرنشان کرد چابهار باتوجه به اهمیت استراتژیکی و برخورداری از امنیت مناسب از جایگاه بالاتری نسبت به گوادر برخوردار است .
وی، مهمترین هدف راهبردی هند از امضای قرارداد توسعه بندر چابهار را دسترسی سریع و آسان به افغانستان ،آسیای میانه و اروپا دانست و تصریح کرد این بندر می تواند فصل جدیدی از همکاری منطقه ایران و هند را فراهم کند.
ژنرال 'گاگاندیپ بکشی'، سفر نخست وزیر هند به ایران و ژاپن را از ابتکارات مهم و راهبردی ' مودی ' دانست و تصریح کرد این سفرها زمینه برقراری یک توازن جدید منطقه ای را هموار کرد و به دهلی نو در تقویت روابط با کشورهای واقع در غرب و شرق هند کمک می کند.
وی درادامه با اشاره به آمادگی هند برای سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در ساخت تاسیسات لنگرگاه ، بارگیری و کانتینر در چابهار خاطرنشان کرد شرکت 'ایندیا پورتس گلوبال' لنگرگاههای چند منظوره ،کانتینری را در فاز نخست درمدت 18 ماه ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس راهبردی هند ،احداث خط آهن بندر چابهار به زاهدان با هزینه یک میلیارد و شش میلیون دلار برای اتصال به جاده زرنج- دلارام ، احداث کارخانه های 500 هزار تنی آلومینیوم و کود شیمیایی را از دیگر طرحهای هند در ایران عنوان کرد.
ژنرال بازنشسته نیروی زمینی هند با اشاره به تاخیر هند در اجرای طرحهای در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد بندر چابهار آزمونی برای کارایی این کشور است .
سران ایران- هند و افغانستان سوم خرداد ماه جاری در تهران توافقنامه چابهار را امضا کردند.
رئیس جمهوری ایران بعد از امضای این توافقنامه درسخنانی تاکید کرد که این قراداد محدود به این سه کشور نیست و کشورهای دیگر می توانند به آن بپیوندند.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارد.
*آساق*264*1600
کد N1301276

وبگردی