آفتاب

مسکو خواستار قطع حمایت سازمان ملل از تروریست های ضدسوری وابسته به ریاض شد

مسکو خواستار قطع حمایت سازمان ملل از تروریست های ضدسوری وابسته به ریاض شد

مسکو- ایرنا- ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که این سازمان بیش از حد به گروه های مسلح ضد سوری مورد حمایت ریاض توجه می کند که باید این روند قطع شود.

به گزارش ایرنا، چورکین امروز (سه شنبه) در مصاحبه با شبکه خبری روسیه 24 گفت که گروه ریاض متشکل از گروه هایی به عنوان معارض تحت حمایت عربستان به دلیل کسب توجه بیش از حد سازمان ملل، برای برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه پیش شرط تعیین می کنند.
وی افزود: براساس برنامه تنظیم شده قرار است با استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برای از سرگیری گفت وگوها مذاکره کنیم.
چورکین با بیان اینکه مذاکرات سوریه در حالت تعلیق قرار دارد، اظهار کرد: نماینده دبیرکل سازمان برای اعلام دعوت برگزاری دور جدید مذاکرات تردید دارد، زیرا معتقد است مذاکره کنندگان آمادگی ندارد، ولی به وی اعلام شد که دولت سوریه برای شرکت در مذاکرات آماده است و گروه های معارض دارای رویکرد منطقی هم آمادگی چنین حضوری را دارند.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: اما مشکل این است که گروه ریاض مورد توجه بیش از حد قرار دارد و در حالیکه دور قبلی مذاکرات در ژنو حضور یافت ولی با خودداری از شرکت در گفت وگوها، این موضوع رابه تعیین تاریخ برکناری بشار اسد منوط کرد.
چورکین ادامه داد: دی میستورا با نگرانی از آغاز دور جدید مذاکرات و نظریه شکست احتمالی آن، بیش از حد لازم احتیاط می کند که به زودی قرار است در سن پترزبورگ با وی مذاکره کنیم و ما این نگرانی را بیش از حد می دانیم.
روسیه پیش از این با ارسال نامه ای به کمیته ضد تروریستی سازمان ملل، خواسته بود تا نام گروه های تکفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه که تحت حمایت های مالی و تسلیحاتی ریاض هستند، در فهرست تروریستی قرار گیرد که با فشار آمریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورهای ضد سوری تصویب نشد.
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفته بود که گنجانده شدن نام این دو گروه در فهرست تروریستی سازمان ملل سبب مجاز بودن حمله به مواضع آنها خواهد شد.
بیش از پنج سال قبل آمریکا در راس گروهی از کشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل کرد که مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این کشور را در پی داشته است.
اروپام 391 ** 1516
کد N1299247

وبگردی