آفتاب

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ در شهرکرد

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ در شهرکرد

شهرکرد- ایرنا- فلوشیپ و فوق تخصص جراحی لاپارسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری،‌ از انجام نخستین عمل جراحی لاپاراسکوپی برداشت از روده بزرگ برای درمان سرطان در این استان خبر داد.

مهرداد کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عمل جراحی بر روی خانم 63 ساله ای که از بیماری سرطان روده بزرگ رنج می برد، در مرکز آموزشی درمانی آیت اله کاشانی شهرکرد با موفقیت انجام شد.
وی با بیان اینکه، در این روش تنها با ایجاد دو تا سه برش کوچک به اندازه 1.5 سانتی متر درمان بیمار از طریق لاپاراسکوپی انجام شد، اظهار کرد: در صورت انجام عمل جراحی باز ضمن ایجاد برش 20 تا 30 سانتی متری بر شکم بیمار، عوارض خونریزی و طول درمان بیمار بیشتر می شد.
کریمی، ‌درد کمتر،‌ زخم کمتر، تسریع روند درمان و ترخیص زودتر بیمار، بازگشت سریع تر بیمار به فعالیت روزانه و کمتر شدن عوارض جراحی را از دیگر مزایای انجام این عمل بزرگ عنوان کرد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، هم اکنون بیشتر اعمال جراحی داخل شکم از جمله برداشت تومورها و فتق های جدار شکم به روش لاپاراسکوپی در مراکز درمانی صورت می گیرد.
کرمی تصریح کرد: این جراحی شامل فرایندی است که طی آن بخشی از روده بزرگ برای درمان تومور خوش خیم و یا بدخیم برداشته می شود. این روش، به عنوانی روشی موثر در جلوگیری از شیوع و گسترش سرطان در بدن بیمار و کم کردن درد و ناراحتی بیمار شناخته شده است.
به گفته وی، در این روش درمانی بیمار پس از عمل قادر به قدم زدن بوده و پس از 4 تا 5 روز از مرکز درمانی ترخیص شده و به طور معمول بعد از یک یا دو هفته می تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.
به گزارش ایرنا، لاپاراسکوپی یکی از روش‌های جراحی است که طی آن پزشک می‌تواند از طریق یک برش کوچک در زیر ناف‌، تلسکوپ مخصوص را وارد شکم کرده و اعضای درونی بیمار را مشاهده کند.
پیشتر بیماران چهارمحال و بختیاری برای انجام این عمل به استانهای همجوار از جمله اصفهان یا تهران عزیمت می کردند.
8125/2097/1772
کد N1298940

وبگردی